رشد تجزیه طلبی، دلیل استیضاح وزیر

نویسنده
حسین محمدی

» برکناری فرجی دانا منتفی شد اما به قوت خود باقی است؟

بحث داغ این روزهای رابطه مجلس نهم و دولت یازدهم، استیضاح وزیر علوم است. در حالی که برخی نمایندگان گفته‌اند برخی از دلایل استیضاح منتفی شده، برخی دیگر اصرار دارند که دلایل استیضاح به قوت خود باقی است و این مساله منتفی نشده.

هم‌زمان علی‌رضا زاکانی، از نمایندگان اصول‌گرای موافق استیضاح، گفته است که یکی از دلایل استیضاح رضا فرجی‌دانا، وزیر علوم “تشدید گسل‌های قومی، مذهبی و سیاسی درون دانشگاه‌ها” در دوره مدیریت او است.

به گفته زاکانی “امکانی امروز فراهم شده که عده‌ای دنبال تجزیه‌طلبی هستند و مصادیق موجود است و مصوبات و مجوزهایش هم ازطریق وزارت علوم و سیستم زیرمجموعه این وزارتخانه گرفته شده‌است”.

این برای نخستین بار است که چنین دلیلی از سوی نمایندگان مجلس برای استیضاح رضا فرجی‌دانا مطرح می‌شود. پیش از این دلایلی چون بازگشت دانشجویان ستاره‌دار، برخی انتصاب‌ها در وزارت علوم و انتخاب برخی روسای دانشگاه‌ها، از جمله دلایلی اصلی استیضاح‌کنندگان بود.

با این حال زاکانی درباره استیضاح گفته: “انتظار این است که یا باید تجزیه‌طلبی را قبول کند یا باید احکام و قواعدی به دانشگاه‌ها منتقل کند که محصولش محکوم کردن تجزیه‌طلبی و محکوم کردن افراطی‌گری باشد”.

هم‌زمان احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و عضو مجلس خبرگان، نیز گفته که “ضدانقلاب” در دانشگاه‌ها رشد کرده و این مساله “این موضوعات خلاف آرمان‌های اصلی دانشگاه است، زیرا دانشگاه محل بی‌عفتی نیست و نباید چنین فضایی ایجاد شود”.

در تحولی دیگر ناصر موسوی‌لارگانی، از اعضا کمیته چهار نفره منتخب استیضاح‌کنندگان، با اشاره به جلسه چهار این کمیته با وزارت علوم، خبر از آن داد که “وزیر علوم قول مساعد برای رفع سایر دغدغه‌های نمایندگان داده است” و متعهد شده “به رفع نگرانی نمایندگان تا پایان فرصت یک‌ماهه خود شد”.

موسوی‌لارگانی اضافه کرده که “جلسه دیگری برای بررسی اقدامات انجام شده در وزارت علوم برای رفع دغدغه نمایندگان استیضاح‌کننده قبل از اتمام فرصت یک‌ماهه فرجی دانا برگزار خواهیم کرد”.

وی همچنین در گفتوگوی دیگری بحث بازگشت دانشجویان ستاره‌دار‌ به دانشگاه‌ها را یکی از مواردی دانست که از دغدغه‌های نمایندگان استیضاح‌کننده است: “در رابطه با بحث دانشجویان ستاره‌دار قرار بر این شد که وزیر در طی فرصتی که در اختیار دارد این مساله را حل کند و از وزارت‌خانه استعلام‌هایی صورت گیرد و نتیجه آن به نمایندگان ابلاغ شود”.

با این حال تمام نمایندگان چنین نگاه‌ خوش‌بینانه‌ای به سرنوشت استیضاح وزیر علوم ندارند. محمدحسن آصفری، نماینده مجلس، با اشاره به جلسه با وزیر علوم، گفت که “دغدغه‌های اصلی نمایندگان هم‌چنان به قوت خود باقی است”.

به گفته آصفری “وزیر علوم در راستای رفع دغدغه‌های نمایندگان بخشنامه‌هایی را به روسای دانشگاه‌های کشور صادر کرده و از آنها خواسته بود تا از نفوذ افراد معلوم‌الحال در فضای دانشگاه‌ها و نیز تبدیل فضای دانشگاه به باشگاه سیاسی برای برخی احزاب جلوگیری کنند و اجازه ندهند که اختلافات قومی در دانشگاه‌ها ایجاد و به آنها دامن زده شود”.

نمایندگان مجلس هفته گذشته قصد استیضاح وزیر علوم را داشتند، اما پس از برگزاری جلسه‌ای مشترک، قرار بر این شد که این استیضاح برای مدت یک ماه عقب بیفتد.

 چند روز پیش، علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، ضمن تاکید بر اینکه وزیر علوم باید از استیضاح استقبال کند، گفته بود: “اتفاقا به عقیده بنده استیضاح وزیر علوم فرصت خوبی است تا وزیر بیاید و حقایق را برای مجلس و مردم بیان کند و تخلفاتی را که در دولت گذشته صورت گرفته از جمله بورسیه غیرقانونی ۳۰۰۰ دانشجوی دکتری را برای مردم توضیح دهد”.