رفع حصر سران جنبش سبز منتفی است

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» جناح راست هیچ تخفیفی قایل نیست

با بالا گرفتن بحث‌ها درباره سرنوشت میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد در جدال قلمی میان حمید روحانی و علی مطهری، سخن‌گوی قوه‌قضاییه گفت که موسوی و کروبی رفع حصر نخواهند شد.

غلام‌حسین محسنی‌اژه‌ای، سخن‌گوی قوه‌قضاییه، در گفتوگویی با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به بحث‌های اخیر درباره امکان رفع حصر از میرحسین موسوی،‌ مهدی کروبی و زهرا رهنورد، گفت که آن‌ها نه تنها رفع حصر نخواهند شد، بلکه “باید ترتیباتی شود تا آنها تاوان جرم و گناه بزرگی که مرتکب شده‌اند را پس بدهند”.

اژه‌ای با اشاره به این‌که موسوی و کروبی “جان مردم را به خطر انداختند و در فتنه برخی کشته شدند که اینها در این مسائل شریک هستند و تا زمانی که جبران و توبه نکنند و در مقابل ظلمی که کردند اقدامی انجام ندهند، چرا باید رفع حصر شوند”، اضافه کرد که “نظام با تمام سعه‌صدر خود با سران فتنه برخورد کرده است و دلیلی برای رفع حصر وجود ندارد”.

این سخنان اژه‌ای مشابه صحبت‌هایی است که علی مطهری از آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران، نقل کرده است. وی در دیدار با فراکسیون شاهد مجلس و در پاسخ به سوال مطهری پیرامون وضعیت کروبی و موسوی گفته بود که تاکنون با موسوی و کروبی “به ملاطفت” برخورد شده و اگر آیت‌الله خمینی زنده بود “شدیدتر برخورد” می‌کرد و اگر “اینها محاکمه شوند، حکم‌شان خیلی سنگین خواهد بود”.

سخنان مطرح شده در این دیدار، موضوع جدال قلمی روزهای اخیر میان حمید روحانی و علی مطهری است. روحانی از جمله منتقدان سخنان مطهری در دیدار با ایت‌الله خامنه‌ای بود. جدال لفظی میان این دو تن باعث شد که دو طرف چندین نامه خطاب به یک‌دیگر بنویسند.

مطهری در آخرین پاسخ خود به روحانی از او پرسیده است که چرا “از مطرح شدن موضوع حصر خانگی آقایان موسوی و کروبی وحشت دارید و از آن فرار می‌کنید” و خود پاسخ داده: “آیا جز این است که از بررسی و تحقیق درباره فتنه سال ۸۸ چه در قالب محاکمه علنی آقایان موسوی، کروبی و احمدی‌نژاد و چه به صورت دیگر، به‌شدت هراس دارید و می‌ترسید که بسیاری از حقایق برای مردم آشکار شود و زحمات چند ساله شما و دوستان‌تان در کتمان و قلب حقایق بر باد رود”؟

روحانی در نوشته‌ی خود خطاب به مطهری نوشته بود که این نماینده مجلس در ملاقات با آیت‌الله خامنه‌ای دو مساله‌ - یکی مربوط به ترافیک موتورسواران و سفارش دفتر رهبر درباره آنان و دیگری موضوع حصر - را مطرح کرده که این مساله باعث شده وی در همان جلسه به انتقاد از مطهری بپردازد و “حاضران آن جلسه پس از پایان سخنان انتقادآمیزم و پایان دیدار، شتابان به سوی من شتافتند و صورتم را غرق بوسه کردند و تقدیر و تشکر قلبی خود را از سخنانم اظهار داشتند”.

روحانی از مطهری پرسیده بود: “چگونه است که این نماینده محترم در هر محفل، مجلس و مناسبتی از فتنه‌گران و فتنه‌آفرینان یاد می‌کند و به اصطلاح معروف همیشه به یک سو غش می‌کند؟ آیا از دید او در میان مردم ایران دیگر کسی یا کسانی نیستند که استحقاق دفاع داشته باشند؟ آیا همه مردم ایران به حق و حقوق‌شان رسیده‌اند و تنها آقایان کروبی و موسوی هستند که در برزخ بلاتکلیفی به سر می‌برند”؟

مطهری اما در پاسخ به روحانی نوشت: “کسان دیگری نیز هستند که استحقاق دفاع دارند. بسیاری از زندانیان سیاسی داریم که جرم آنها صرفا انتقاد است ولی چون برخی دوستان شما انتقاد را مساوی با خروج از نظام می‌دانند و اعتراض مدنی را به رسمیت نمی‌شناسند آنها را مستحق حبس دانسته‌اند و برخی از آنها صرفا به جرم انتقاد، سال‌ها از زندگی عقب‌ مانده‌اند و خانواده‌هایشان رو به فروپاشی نهاده است. خبرنگاری داریم که به جرم پیگیری حادثه بند ۳۵۰ زندان اوین در بازداشت طولانی‌مدت است. بله، اینها هم استحقاق دفاع دارند، هرچند امثال شما برای این‌گونه افراد اساسا حقوقی قائل نیستید”.

این برای چندمین بار طی ماه‌های اخیر است که بحث‌هایی پیرامون رفع حصر از موسوی و کروبی به وجود می‌آید. گرچه حسن روحانی در زمان تبلیغات انتخاباتی وعده داده بود که امکان رفع حصر از موسوی و کروبی ور هنورد را فراهم می‌:ند، اما این مساله هنوز اتفاق نیفتاده است.

طی ماه‌های گذشته اصول‌گرایان نیز هر بار مقابل بحث رفع حصر موضع‌گیری کرده‌ و گفته‌اند که این مساله تنها در صورتی رخ خواهد داد که این دو “توبه” کنند.

اصول‌گرایان پیش از این مساله‌ی حصر را گاهی مربوط به مصوبه‌ی شورای عالی امنیت ملی و گاهی مربوط به حکم آیت‌الله خامنه‌ای دانسته بودند. اما طی هفته‌های اخیر تلاش کرده‌اند که حصر را نه اقدامی تنبیهی، بلکه برای محافظت از موسوی و کروبی و آرامش‌بخشی به جامعه توصیف کنند.

هفته گذشته وب‌سایت تسنیم ـ نزدیک به سپاه پاسداران ـ در یادداشتی، حصر را “در راستای آرامش‌بخشی نظام به بدنه جامعه” توصیف کرد و نوشت: “مستند قانونی حصر باز‌ی‌‏خوردگان فتنه ۸۸، مصوبه شورای عالی امنیت ملی است. شورای عالی امنیت ملی بر اساس اصل ۱۷۶ قانون اساسی به‏‌منظور تأمین منافع ملی، پاسداری از انقلاب اسلامی، حاکمیت ملی و… تشکیل شده است. شورای عالی امنیت ملی بر حسب وظیفه و صلاحیتی که در قانون اساسی برای آن در نظر گرفته شده، محدودیت‌‏هایی را برای افرادی که با اقدامات خود امنیت داخلی و خارجی کشور را به مخاطره بیندازند در نظر گرفته است”.

مساله‌ای که به شکلی مورد تایید اسدالله بادامچیان، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه، هم قرار گرفته بود. به گفته بادامچیان میرحسین موسوی در حصر نیست، بلکه “نظام” از او مراقبت می‌کند تا به دست “مردم” کشته نشود.