زندان به حامیان احمدی نژاد رسید

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» یاران دولت در محبس

محمود احمدی‌نژاد در حالی از مطرح شدن نام محمد رضا رحیمی به عنوان متهم فساد اقتصادی در پرونده بیمه ایران انتقاد و نسبت به تداوم این روند اظهار نگرانی کرده که در قبال بازداشت بیش از ۱۳ تن از وبلاگ نویسان حامی خود تاکنون سکوت اختیار کرده است.

 محمدرضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی نژاد است که براساس گزارش وب سایت الف، نامش به عنوان متهم فساد اقتصادی اولین بار همراه با پرونده بیمه ایران بر سر زبان ها افتاد. برخی از وی به عنوان متهم کلیدی و سرنخ اصلی پرونده موسوم به خانه فاطمی نام بردند و از دستگاه قضائی درخواست کردند که وی را  مانند هر شهروند ساده و دیگر متهمین پرونده بیمه به دادگاه احضار کند. علیرغم اینکه متهم بودن رحیمی توسط دادستان هم تائید شده اما وی تا امروز به هیچ دادگاهی احضار نشده است.

وبلاگ ها و وب سایت های حامی محمود احمدی نژاد شاید از همین روست که با اشاره به بازداشت برخی وبلاگ نویسان حامی او، با عناوینی چون “کسی از دولت برای احمد کاری نکرد” و یا “جوانفکر به رئیس جمهور نامه ننوشت” به انتقاد از سکوت کسی پرداخته اند که معتقدند فقط به خاطر حمایت از او بازداشت شده اند.

آنها می گویند که با این بازداشت ها “قرار است هزینه حمایت از احمدی‌نژاد بالا برود”.

احمد شریعت، وبلاگ‌نویس حامی احمدی نژاد و مدبر سایت “ندایی از درون” تاکنون آخرین فرد از این  بازداشت شده ها است. او  روز شنبه درخصوص یکی از مطالب وبلاگش به دادسرای رسانه و فرهنگ احضار و به زندان منتقل شده است.

گفته می شود دلیل بازداشت او مطلبی است که در انتقاد از سپاه و با اشاره به سخنان محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه در هفته گذشته نوشته بود: “تصور کنید که رئیس جریان انحرافی در انتخابات کاندید و پیروز شود. در آن صورت عکس العمل سپاه چه خواهد بود؟! آیا سپاه میتواند نه مردم به خود را (مانند انتخابات سال ۸۴) هضم کند؟! در آن زمان احمدی نژاد خط قرمز سپاه نبود، ولی اکنون مشایی خط قرمز آنها به شمار میرود و حاضرند برای عدم حضور او دست به هر کاری بزنند”.

پیش از او امیرحسن سقا٬ نویسنده وبلاگ “همسه” بازداشت شده بود وبلاگ نویسی که گفته می شود بازداشت او به خاطر نوشتن یادداشتی در انتقاد از برادران لاریجانی در وبلاگ اش بوده است.

حسین قدیانی نویسنده وبلاگ “قطعه ۲۶”، محمدصالح مفتاح نویسنده وبلاگ “شقایق های وحشی”، امیرحسین ثابتی نویسنده وبلاگ “دست نوشته های یک دانشجو”، مجید بذرافکن نویسنده وبلاگ “تاملات”، حسن روزی‌طلب نویسنده وبلاگ “یادنامه”،  سعید ساداتی نویسنده وبلاگ “جلبک ستیز”و میثم نیلی مدیرمسول سایت رجا نیوز از جمله وبلاگ نویسان حامی محمود احمدی نژاد هستند که در بارزداشت به سر می برند.

محمد حسین نوبختی مدیر سابق سایت نوسازی از دیگر بازداشت شدگان بود که پس از ۹۹ روز با قرار وثیقه آزاد شده است. سایت ها و وبلاگ های حامی احمدی نژاد علت بازداشت این افراد را انتقاد از روسای قوای قضائیه و مقننه عنوان کرده اند.

براسا سگزارش ها بازداشت این وبلاگ نویسان پس از ان صورت گرفت که انها در جلسه ای در تهران به تعیین طرحی با عنوان نقشه راه اقدام کردند. سایت آفتاب گزارش داده “نزدیک به ۴۰ نفر از وبلاگ نویسان حامی دکتر محمود احمدی نژاد جلسه ای را در تهران برگزار کرده اند و در مورد فعالیت‌ها در یکسال باقی مانده تا انتخابات بحث و گفتگو کرده اند. بر اساس اخباری که از سوی همین سایت‌ها و وبلاگ ها منتشر شده جمع حاضر در آن جلسه تلاش برای تدوین طرحی موسوم به “نقشه راه “را مدنظر قرار داده‌اند.

 

واکنش ها

در میان سکوت محمود احمدی نژاد و مسولین دولت او، گزارشگران بدون مرز با انتشار بیانیه ای ضمن ابراز خرسندی از آزادی محمدحسین نوبختی ، از بازداشت وبلاگ نویس دیگر یعنی آقای شریعت ابراز نگرانی کرده است.

اما آن سوتر و در حکومت نیز انتقادات شدیدی از این بازداشت ها و احضارها صورت گرفته تا جاییکه روح الله حسینیان که به عنوان یکی از حامیان سرسخت محمود احمدی نژاد شهره دارد عنوان کرده “نمی دانم در دستگاهی که سنگ ها را بسته اند و سگ ها را رها کرده اند نزد چه کسی شکایت برم. دستگاه قضایی به کجا می رود؟ دستگاهی که سربازان و افسران جنگ نرم را هدف قرار داده و تیغ به زنگی مست سپرده. روزی مدیر مسئول کیهان با شکایت زنی خود فروخته به میز محاکمه کشیده می شود و روزی مدیر ایران به اتهام گفتن بالای چشم آقازاده ی فراری ابروست محاکمه می گردد و روزی حسین قدیانی عزیز احضار میشود که چرا از قوه قضاییه انتقاد کردی”.

او افزوده: قوه قضاییه باید مطمئن باشد با احضار مدافعان انقلاب نه تنها خود را از انتقاد مخالفان حفظ نخواهد کرد بلکه طمع آنان را برای ایجاد اختلاف و درگیری بین وفاداران نظام بیشتر خواهد کرد.حضرت آیت الله لاریجانی ترجیح دهید هزاران نقد و نیش از دوستان بشنوید و یک تمجید از دشمنان نشنوید که هزار بد آنانی که از سر درد  می گویند شیرین تز از یک لبخند فریب کارانه دشمن است.

نامه ای هم به عنوان نامه جمعی از دانشجویان بسیجی دانشگاه تهران خطاب به آیت الله جنتی، دبیر شورای نگهبان منتشر شده که در این نامه به “ برخوردهای دوگانه در قبال انتقادات دانشجویان و رسانه‌ها از سوی دستگاه قضایی” اشاره و از او خواسته اند مانع برخورد برادران لاریجانی با رسانه‌ها و دانشجویان انقلابی شود.

وبلاگ نویسان حامی احمدی نژاد نیز به صورت گسترده مطالبی در اعتراض به این بازدشت ها نوشته و به این روند اعتراض کرده اند.

“سنگ را بسته اند و سگ را گشاده اما خیالی نیست” و “اندکی صبر سحر نزدیک است” اکنون در حالی در وبلاگ حامیان محمود احمدی نژاد در اعتراض به بازداشت ها و فیلتر سایت ها و وبلاگ های این طیف نوشته می شود که پیش از این معترضان به اعلام محمود احمدی نژاد به عنوان برنده انتخابات خرداد ۸۸ در اعتراض به بازداشت مردم معترض از آن سخن میگفتند.

پیش از این و اردیبهشت ۹۰ نیز سایت های خبری اصولگرا و نزدیک به دولت، از بازداشت و ناپدید شدن افراد مختلفی که با دولت احمدی نژاد در ارتباط هستند، خبر داده بودند. افرادیکه در میان آنها برخی “مدعیان علوم غریبه” نیز وجود داشتند.

پریوش سطوتی همسر دکتر حسین فاطمی (وزیر امور خارجه در دولت دکتر محمد مصدق) و آزاده اردکانی رئیس موزه ملی ایران، عباس امیری فر امام جماعت نهاد ریاست جمهوری و از روحانیون نزدیک به اسنفدیار رحیم مشایی از جمله این بازداشت شدگان بودند که با قرار وثیقه آزاد شدند.

از عباس غفاری نیز به عنوان جن گیر محمود احمدی نژاد نام برده می شد که بازداشت شده و اعترافاتی از او از سوی رسانه های حکومتی منتشر شد.

علی امبر جوانفکر، حمید بقایی، اسفندیار رحیم مشایی و محمدرضا رحیمی هم از جمله نزدیکان احمدی نژاد هستند که دارای پرونده های قضایی هستند.