خوردن مرغ، تابوی جدید جمهوری اسلامی

نویسنده

» تحلیل فرانس ۲۴:

گوشت ماکیان در ایران چنان گران شده که مردم این کشور از این پس مجبورند برای خرید مرغ یخ زده یارانه ای ساعت ها در صف بایستند. البته چند ماه پیش قیمت مرغ تازه از قیمت همین مرغ یخ زده نیز کمتر بود. این وضعیتی است که صدها ایرانی را به اعتراض در خیابان ها واداشته تا از دولت خود بخواهند به این تورم فزاینده خاتمه دهد.

قیمت مرغ در ایران طی دو ماه اخیر دو برابر و نسبت به اوایل سال جاری سه برابر شده است. دولتمردان جمهوری اسلامی نیز در واکنش به این افزایش قیمت، مراکزی را برای توزیع محصولات یارانه ای با قیمتی کمتر از بازار گشوده اند. این درحالی است که قیمت های این محصولات یارانه ای نیز روز به روز افزایش می یابد و موجب خشم مصرف کنندگان می گردد. مرغ تبدیل به موضوع چنان حساسی شده که فرمانده نیروی انتظامی هفته گذشته از شبکه های تلویزیونی ایران خواست که تصاویر افرادی که در حال خوردن مرغ هستند را نشان ندهند. یک شبکه تلویزیونی اخیراً تصویری را که قیمت نارنگی در سال های ۱۹۹۰ را در یک فیلم نشان می داد حذف کرد.

دولتمردان جمهوری اسلامی دلیل افزایش قیمت مرغ را افزایش تقاضا اعلام کرده اند. یکی از کارمندان بخش غذایی، تحریم های اقتصادی بین المللی ازسوی غرب را دلیل مستقیم افزایش قیمت عنوان کرده. اینها درواقع محدودیت هایی است که واردات مواد غذایی را دچار مشکل کرده است.

تحریم های اقتصادی که برای مجاب کردن دولت جمهوری اسلامی به چشم پوشی از فعالیت های هسته ای اعمال شده اند باعث شده تا ارزش واحد پولی این کشور با کاهش بی سابقه ای روبرو شود و تورم چشمگیری روی کالاهای مصرفی لحاظ گردد.

منبع: فرانس ۲۴، ۲۴ ژوئیه