تجمعات دانشجویی علیه سرکوب ها

نویسنده

» گزارش لو پست از شانزده آذر در ایران

لوران کلرک

 

دانشجویان ایرانی هر ساله روز ۷ دسامبر در سراسر کشور و دیگر نقاط جهان به پا می خیزند تا برای آزادی و عدالتخواهی مبارزه کنند.

دانشجویان مبارز ایرانی یک روز را به این منظور اختصاص داده اند و در محوطه های دانشگاهی کشور و همچنین شهرهای سراسر جهان گردهم می آیند. اولین شواهد نشان می دهد که دانشجویان شهر قزوین در میدانی گرد آمدند و به سرعت از سوی نیروهای امنیتی محاصره شدند.

به نقل از یک بیانیه، دانشجویان تهران از روز ۶ دسامبر اعتراض خود را در یکی از ساختمان های کوی دانشگاه با شعارهایی از قبیل “دانشگاه زنده است”، “ننگ بر این دولت مردم فریب” و “دانشجو می میرد، ذلت نمی پذیرد” آغاز کردند. هدف از برگذاری روز دانشجو، تشویق جامعه بین المللی برای بهتر کردن وضعیت و شرایط دانشجویان ایرانی است.

روز ۷ دسامبر برای دانشجویان ایرانی یک روز مهم محسوب می شود، زیرا در سال ۱۹۵۳ در این روز، ۳ دانشجوی مبارز توسط نیروهای سرکوبگر شاه و خاندان پهلوی طی “عملیات آژاکس” کشته شدند. نیروهای شاه نخست وزیر مصدق را که برای ملی کردن نفت تلاش می کرد، بیرون کردند. دانشجویان مصمم اجازه نداند حکومت روز دانشجو را از آنان بگیرد و تجمعات اعتراض آمیز گسترده ای را سازماندهی کردند.

 

فراخوان برای خیزش بین المللی

بیانیه های دانشجویی بسیاری روی دیوارهای شهر و در اینترنت به چشم می خورد که در آنها به اعتراض علیه حکومت خامنه ای و احمدی نژاد فراخوان داده شده است. در سایت جرس، دانشجویان بیانیه ای را بدین مضمون منتشر کرده اند: “سال گذشته، در تظاهرات خیابانی شرکت کردیم و شاهد کشته شدن یاران مان بودیم، شاهد فاجعه زندان کهریزک بودیم و ۱۵ ژوئن دیدیم که عوامل حکومت چطور وحشیانه به کوی دانشگاه در تهران حمله کردند.” در فرانسه نیز تجمعات دانشجویی در برابر دانشگاه سوربن برپا می شود. 

 

منبع: لوپست، ۷ دسامبر