وقتی دروغ فضیلت می شود

نویسنده

ganji459.jpg

نظام های خودکامه، فضایل اخلاقی را به رذایل اخلاقی و رذایل اخلاقی را به فضایل اخلاقی تبدیل می کنند. دروغ (گفتن، بافتن، ساختن) بهترین و اصلی ترین فضیلت این نوع رژیم هاست. از دروغ تغذیه می کنند و با دروغ دوام می یابند. این نوع رژیم ها فرهنگ را به تبلیغات فرومی کاهند و تبلیغات را هم به دروغ پردازی تقلیل می دهند.

این نوع رژیم ها برای بقا، یک دشمن خارجی می سازند تا بتوانند حول گفتمان “دشمن” تکلیف همه را روشن کنند. مطبوعات پایگاه دشمن است. روشنفکران عوامل دشمن اند. مخالفان سیاسی مزدوران دشمن اند. اگر دشمن خارجی وجود نداشته باشد، اگر شرایط بحرانی و جنگی نباشد، نمی توان اجماع ملی ادعایی ساخت، مخالفان را سرکوب کرد و مطالبات اجتماعی را تا اطلاع ثانوی به تعویق انداخت. دولت ایران ضروری است با دولت آمریکا وارد مذاکره شود، ارتباط دیپلماتیک برقرار کند و در شرایط عادی به حل مسائل واقعی جامعه بپردازد. اما در این صورت دیگر دلیلی برای سرکوب علائق و منافع متنوع اجتماعی وجود نخواهد داشت. پس باید همیشه مردم را ترساند که دشمنانی خارجی وجود دارند که به دنبال نابودی ایران هستند و مخالفانی در داخل وجود دارند که با دشمن در این جهت همکاری می کنند.

در همین راستا صدا و سیما هر چند وقت یک بار دروغی علیه من می سازد و منتشر می کند و تکذیب آن دروغ ها هم فایده ای ندارد. در سه مورد زیر به برخی از آنها اشاره می شود.

1- صدا و سیمای جمهوری اسلامی به وسیله باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ 26 دی ماه 1385 خبری تماماً جعلی منتشر می کند. سپس در تاریخ 26 دی ماه خبر جعلی خود را به نقل از روزنامه اعتماد قرائت می کند. روزنامه اعتماد تکذیبه مرا در تاریخ 30 دی ماه 85 منتشر می نماید.

2- باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ 7 بهمن 85 خبر جعلی دیگری می سازد. روزنامه کیهان 7 بهمن 85 همان خبر دروغ را منتشر می کند. سپس اخبار ساعت 20 شبکه شش در تاریخ 11 بهمن ماه 85 همان خبر جعلی را منتشر می نماید.

3- اخبار 20 شبکه شش سیمای جمهوری اسلامی روز شنبه 8 اردیبهشت 86 اعلام می کند اکبر گنجی در پارلمان اروپا در شهر استراسبورگ فرانسه به نمایندگان پارلمان اروپا گفته که رژیم ایران را سرنگون کنید، برای این مقصود کلیه روابط خود را با جمهوری اسلامی قطع و دانشجویان بورسیه ایرانی را اخراج کنید. روزنامه جوان هم همین خبر را عیناً منتشر می کند.

اولاً: در روز سه شنبه 2 آبان 1385 در پارلمان اروپا در شهر استراسبورگ سخنرانی کردم ولی معلوم نیست که چرا صدا و سیما پس از 7 ماه به نقل این خبر می پردازد.

ثانیاً: سخنرانی علنی و در حضور خبرنگاران بود. متن کامل سخنرانی توسط بسیاری از سایت ها و رادیوها منتشر شد و همچنان در اینترنت قابل دسترسی است.

ثالثاً: در آن سخنرانی، همچون دیگر سخنرانی ها، ضمن مخالفت با هر گونه اقدام نظامی علیه ایران، هر گونه تحریم اقتصادی که به مردم ایران صدمه وارد کند، خواهان پشتیبانی جهان غرب از عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی شدم.

مهمترین نکته در سخنرانی مزبور، تأیید بر مساله حقوق بشر بود. این که حقوق بشر باید به گفتمان اصلی روابط بین الملل تبدیل شود و هر کشوری که ناقض حقوق بشر باشد، باید محکوم گردد. در همان سخنرانی از دولت آمریکا و دولت انگلیس به دلیل نقض حقوق بشر به شدت انتقاد کردم. اما نقض گسترده و سازماندهی شده حقوق بشر توسط دولت ایران، موضوع دیگری است. یک نمونه از آن سرکوب گسترده زنان است و صدور احکام بسیار سنگین علیه زنان فعال و شجاع و دگراندیش.

دروغگویی فضیلت است، اگر حفظ قدرت همه چیز باشد. دروغ را از طریق تلویزیون که همه مردم می توانند آن را ببینند منتشر می کنند، ولی پاسخ آن را انتشار نمی دهند که مردم ندانند همه کار و بارشان دروغ و حلیه و نیرنگ است. این آخرین باری است که دروغ های دستگاه تبلیغاتی رژیم جمهوری اسلامی ایران را تکذیب می کنم. چون به هر حال آنها همچنان به کار خود ادامه خواهند داد. اگر دولت ها ذاتی داشته باشند، دروغ و افترا، ذات دولت ایران است. اعلام وابستگی زنان، معلمانان، کارگران، دانشجویان و دیگر مخالفان به دول خارجی، نمونه دیگری از دروغ های رژیمی است که مخالف را بر نمی تابد و مخالف را دشمن فرض می کند.