امین نظری آزاد، مجید توکلی در دادگاه

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» تهدید، تعلیق و محروم از تحصیل

در حالی که اخبار رسیده از دانشگاه های مختلف کشور، حاکی از ادامه فشار بر دانشجویان است، روز گذشته خبر آزادی امین نظری، فعالان دانشجویی رابه وجد آورد.

امین نظری، دبیرواحد حقوق بشر دفتر تحکیم وحدت که عصر روز 22 بهمن و در راه درمانگاه بازداشت شده بود، از زندان آزاد شد.

وی در گفت و گوی کوتاهی با روز، خبر از آزادی خود داد و اعلام کرد که برای مطالعه پرونده ای که به دلیل بازداشت در روز اول سال به دنبال بازداشت  در مقابل زندان اوین برایش تشکیل شده بود، به دادگاه مراجعه کرده است.

آن گونه که گفته می شود، فشارها بر اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم، برای اعلام انحلال این اتحادیه دانشجویی است و اعضای این تشکل دانشجویی تحت فشارهای شدید برای اعتراف تلویزیونی قرار دارند. اکثر بازجویی ها از اعضای زندانی شورای مرکزی دفتر تحکیم، درباره مواضع این تشکل دانشجویی در حوادث پس از انتخابات و بیانیه ها و مواضع این تشکل است.

 

مجید توکلی در دادگاه انقلاب

مجید توکلی، دانشجوی زندانی دانشگاه امیرکبیر، صبح روز یکشنبه از بند 240 زندان اوین به دادگاه انقلاب برده شد.

توکلی که اثرات ضرب و شتم بر بالای ابروی راست او کاملا مشهود بود، درحالی صبح روز یکشنبه به دادگاه انقلاب برده شد که خود از علت این انتقال اظهار بی‌اطلاعی ‌کرده است. وی که لباس بند امنیتی 209 را بر تن داشت، از نگهداری خود در سلول انفرادی بند 240 زندان اوین در سه هفته‌ی گذشته خبر داد. این درحالی است که این فعال دانشجویی، سه هفته‌ی قبل از آن را نیز در انفرادی 209 سپری کرده بود.

یکی از نزدیکان توکلی در مصاحبه با “روز” ضمن اعلام نگرانی درباره وضعیت وی گفت:“ما هیچ خبر خاصی از وضعیت مجید نداریم. تنها این خبر به ما رسیده است که وی به دادگاه انقلاب برده شده است. در این مدت هم هر قدر پیگیری از سوی ما انجام شده عملا هیچ نتیجه ای نداشته است. در این مدت علیرغم مسافت دور، تردد و پیگیری مستمر از دادگاه انقلاب و زندان اوین، موفق به کسب خبری از وضعیت این مجید در زندان نشده ایم.”

بردن دوباره‌ عضو انجمن اسلامی دانشگاه پلی‌تکنیک به دادگاه انقلاب درحالی صورت می‌گیرد که وی پیشتر در دادگاهی که به صورت غیرعلنی برگزار شد به تحمل هشت سال و شش ماه حبس، ۵ سال محرومیت از فعالیت سیاسی و ۵ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده بود.

وی که در روز 16 آذر و پس از سخنرانی در جمع دانشجویان دانشگاه امیرکبیر و هنگام خروج از دانشگاه با ضرب و شتم نیروهای امنیتی بازداشت شد، پیش از این نیز در دو مورد سابقه‌ بازداشت‌های طولانی‌مدت همراه با شکنجه هایی بسیار سخت را به دلیل فعالیت‌های سیاسی در کارنامه خود دارد.

بار اول وی در سال ۸۶ دستگیر شد و پس از آنکه ۱۵ ماه را در زندان و تحت فشارهای روحی و جسمی گذراند، از اتهاماتی که بر سر انتشار یک نشریه دانشجویی به وی زده بودند، تبرئه شد. بازداشت دوم او مربوط به اسفندماه گذشته است که در جریان مراسم بزرگداشت مهندس بازرگان دستگیر شد و مدت ۱۱۵ روز را در سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین گذراند و نهایتا با تودیع وثیقه ای سنگین آزاد شد.

 

ممنوعیت عماد بهاور از تحصیل

در پی فشار مقامات امنیتی عماد بهاور از ادامه تحصیل محروم شد. این دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه بابل به دلیل فشار مقامات امنیتی بر دانشگاه از ادامه تحصیل باز ماند.

عماد بهاور رییس شاخه جوانان و عضو دفتر سیاسی نهضت آزادی ایران که پیش و بعد از انتخابات به دلیل فعالیت های سیاسی، انتخاباتی دو مرتبه توسط وزارت اطلاعات بازداشت شده بود،  پس از وقایع عاشورا به دلیل فشارهای مقامات امنیتی مجبور به ترک تهران شد و هنگام ارسال پایان نامه به دانشگاه بابل از محرومیت تحصیلی خود اطلاع یافته است .

لازم به توضیح است عماد بهاور فروردین ماه سال جاری ابتدا ممنوع الخروج شد و سپس به دلیل فشارهای وارده از سوی وزارت اطلاعات به حراست محل کارش از کار بر کنار گشت.

 

دانشگاه بوعلی: محرومیت از تحصیل 15 دانشجو

15 نفر از دانشجویان دانشگاه بوعلی سینای همدان بنابر حکم صادره کمیته انضباطی آن دانشگاه هریک به یک ترم محرومیت از تحصیل  محکوم شده اند.  در حکم این افراد، اتهام آنان ایجاد بلوا و آشوب در دانشگاه و برهم زدن نظم ذکر گردیده است.

پیش از این نیز در حوادث پس از انتخابات، عده ای از دانشجویان این دانشگاه به دلیل شرکت در تجمعات بازداشت شده بودند.

همچنین پیش از این اعلام شده بود که محسن عبدی، دانشجوی دانشگاه بوعلی سینای همدان پس از گذشت دو ماه از بازداشت همچنان به صورت بلاتکلیف در زندان اوین نگهداری می شود.

 

ادامه ممنوع الملاقات بودن رشید اسماعیلی

رشید اسماعیلی، فعال دانشجویی و دانشجوی اخراجی دانشگاه علامه طباطبایی که روز سوم دی ماه بازداشت شده بود و پیش از این از وضعیت نا مناسب وی در زندان خبر داده بودند، هم‌چنان ممنوع الملاقات است. پنج‌شنبه گذشته باز هم خانواده‌ی وی با وجود مراجعه به زندان توانستند وی را ملاقات کنند.

به گزارش رهانا، وی در طول هفته‌های اخیر حتی از امکان تماس با خانواده‌ خود محروم بوده و ظرف سه هفته‌ اخیر نه تماس تلفنی داشته نه اجازه‌ ملاقات به او داده شده است.

بر اساس آخرین اخبار گزارش شده، وی در سلولی همراه با چند قاچاقچی شرور نگهداری می‌شود که موجب آزار و اذیت وی شده اند. با وجود گذشته دو ماه از بازداشت رشید اسماعیلی، و برغم وضعیت وخیم جسمانی، دلیل بازداشت و اتهامات او از سوی مقامات قضایی عنوان نشده است.

رشید اسماعیلی، روزنامه نگار، فعال دانشجویی و فعال حقوق بشر، از دانشجویان محروم از تحصیل دانشگاه علامه است که در دوره کارشناسی ارشد حقوق بشر با فشار وزارت اطلاعات محروم از تحصیل شده است.

 

محرومیت از تحصیل دانشجویان نجف آباد

حراست وکمیته انضباطی دانشگاه آزاد نجف آباد اقدام به تبعید دانشجویان کرد.

بر اساس احضارهای بی رویه و بیشمار ودرپی آن صدور احکام سنگین انضباطی برای دانشجویان دانشگاه آزاد نجف آباد به مناسبت روزهای 13آبان، حرکت صنفی 24 آبان و روز دانشجو(16آذر) ودیگر اعتراضات آرام دانشجویی در دانشگاه، حراست و کمیته انضباطی این دانشگاه اقدام به تبعید دانشجویان و ادامه تحصیل پس از محرومیت دوترم متوالی در دیگر استانهای ایران کرده است.

 لازم به ذکر است تعداد این دانشجویان تاکنون بیش از 15نفر گزارش شده است.

 

فشار بر اساتید دانشگاه

حقوق دکتر ستاری‌فر توسط دانشگاه علامه طباطبایی قطع شد. در پی تسویه های صورت گرفته در میان اساتید دانشگاه علامه طباطبایی، حکم بازنشستگی دکتر ستاری فر معاون رییس جمهور دولت اصلاحات و رییس اسبق سازمان منحله مدیریت و برنامه ریزی کشور به صورتی مخدوش و بدون طی تشریفات مرسوم به طور شتابزده صادر شد و از 15 بهمن ماه 88 این استاد دانشگاه، بازنشسته اعلام شده است. در عین حال تا زمان پرداخت حقوق بازنشستگی این استاد دانشگاه که 4 ماه دیگر است از پرداخت حقوق به وی ممانعت به عمل می آید. از سوی دیگر شنیده شده که در حوادث اخیر دانشگاه علامه طباطبایی وزارت اطلاعات یکی از اساتید این دانشگاه را به اداره امور پیگیری واقع در خیابان برادران مظفر احضار و تهدید کرده چنانچه امتحانات این دانشگاه برگزار نشود 6 نفر از اساتید این دانشگاه بازداشت خواهند شد.

در پی بازداشت دکتر علی عرب مازار، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی و مشاور ارشد میرحسین موسوی، تعدادی از اساتید طی نامه‌ای به رییس این دانشگاه خواستار پیگیری آزادی اوشدند که با اتهامات واهی مبنی بر تلاش در جهت برهم زدن نظم دانشگاه از سوی صدرالدین شریعتی، رییس روحانی این دانشگاه و احکام غیرقابل انتظار بازنشستگی و ممنوع التدریسی مواجه شدند. گفتنی است پیش از این نیز عبدالله رمضان زاده ممنوع‌التدریس قطع شده بود. او از اساتید دانشگاه تهران است.