اشتباه رسانه ها در عکس ندا آقا سلطان

نویسنده

» گزارش فیگارو از

دلفین مینویی

فقط یه عکس کافی بود تا دردسر بزرگی در زندگی او ایجاد کند. ندا سلطانی در ۳۲ سالگی زندگی آرامی را در تهران می گذراند و از درگیری ها و تظاهرات پس از انتخاب دور بود. او به عنوان استاد ادبیات انگلیسی در دانشگاه آزاد اخیراً رساله ای در مورد عنصر زنانه در آثار جوزف کنراد نوشت. تا اینکه یک روز شگفت زده به تصویر خود بر روی صفحات اینترنت برخورد کرد و حتی یکی از استادانش پس از اطلاع از اینکه او در تظاهرات کشته شده با وی تماس گرفته بود. تصویر ندا سلطانی با ندا آقاسلطان که به شکلی سبعانه در تظاهرات اعتراض آمیز پس از انتخابات کشته شده بود اشتباه شد. او امروز به اجبار و به دور از کشور و خانواده اش در آلمان بسر می برد.

وی اخیراً در مصاحبه با روزنامه “زوددویچه تسایتونگ” گفته است که به دلیل فشارها و سرکوب حکومت جمهوری اسلامی روز ۲ ژوئیه با یک کوله پشتی کوچک از ایران فرار کرده. او که در یک کمپ پناهندگی بسر می برد با دریافت یک کمک ماهانه به مبلغ ۱۸۰ یورو در انتظار بررسی پرونده اش نشسته است.

 

اشتباه رسانه های بزرگ

در نگاه اول، شباهت وی با “ندا”ی واقعی غیرقابل باور است، به ویژه از نگاه غربی ها. اسم آنان نیز تقریباً یکسان است و به دلیل همین شباهت بود که نام ندا سلطانی برای اولین بار با نام ندا آقاسلطان اشتباه گرفته شد.

پس از مرگ ندا آقاسلطان که به سرعت “فرشته ایران” لقب گرفت، یک کاربر اینترنت عجولانه نام وی را در فیس بوک تایپ می کند و عکس ندا سلطانی را کپی و در اینترنت منتشر می کند. این کلیشه که از سوی هزاران وبلاگ برداشته می شود، در توئیتر نیز انتشار می یابد و به سردبیری مطبوعات و رسانه های بزرگ جهان راه پیدا می کند و به جز چند روزنامه، از جمله فیگارو که فرصت تماس گرفتن با خانواده ندا آقاسلطان را پیدا کرده بودند، به اشتباه مورد استفاده قرار می گیرد.   

ندا سلطانی که از این شهرت دردسرساز نگران شده بود تصمیم می گیرد برنامه فارسی زبان “صدای آمریکا” را که در ایران بینندگان زیادی دارد و تصویر وی را نیز به اشتباه استفاده کرده بود مطلع سازد. او این اشتباه را برای آنها توضیح می دهد و برای اینکه صداقت خود را نشان داده باشد، تصویر دیگری نیز از خود ارسال می کند. او هیچ گاه تصور نمی کرد که نتیجه این داستان به کجا می انجامد: صدای آمریکا به نیت تصویر ندای شهید، اقدام به پخش عکس دوم در شبکه خود می کند. پس از آن، شبکه سی بی اس نیز از این عکس استفاده می کند. در آن زمان بود که این استاد جوان تصمیم می گیرد پروفایل خود در فیس بوک را حذف کند؛ اقدامی که باعث پشیمانی اش می شود: برخی از بلاگرها این حذف پروفایل را به سانسور از سوی دولتمردان جمهوری اسلامی تعبیر می کنند. کابوس در آن برهه، دیگر برگشت ناپذیر می شود.

تاکنون فقط بی بی سی اشتباه خود را در این مورد اعلام کرده. در متنی که در سایت بی بی سی قابل مشاهده است نوشته شده: “مورد ندا سلطانی به خوبی نشان می دهد که گرفتن عکس های اشتباه از شبکه های اجتماعی و استفاده از آنها توسط رسانه ها تا چه حد می تواند خطرناک باشد.”

 

منبع: فیگارو، ۱۹ فوریه