احتیاج به قیم نداریم

نویسنده
سهیل آصفی

به دنبال انتشار قطعنامه پارلمان اروپا در مورد نقض حقوق بشر وهمچنین تبعیض مذهبی و سرکوب پیروان اقلیتهای مذهبی در ایران، با روبرت بگلریان، نماینده ارامنه و یوناتن بت کلیا، نماینده آشوریان و کلدانیان در مجلس اسلامی گفت و گو کرده ایم. این دو دعاوی مطرح در قطعنامه اخیر پارلمان اروپا در مورد “تبعیض مذهبی” و “سرکوب پیروان اقلیت های مذهبی” را رد می کنند و از بهبود وضعیت دین باوران غیر مسلمان در ایران سخن می گویند.

beglarian_b.jpg

نماینده ارامنه: دیدگاه کلی نظام مثبت است


آقای بگلریان، بحث پیرامون وضعیت آنچه به “اقلیت های مذهبی” در جمهوری اسلامی مشهور است همواره در کانون توجه محافل حقوق بشری قرار داشته است. در قطعنامه اخیر پارلمان اروپا در اعتراض به نقض حقوق بشر در ایران هم بار دیگر این مساله مطرح شده است. در فاصله یک سال گذشته با روی کار آمدن دولت نهم تغییر خاصی در روند تعامل حاکمیت با دین باوران غیر مسلمان [اقلیت های مذهبی] بوجود آمده است؟

خیر، بطور کلی ما تغییر خاصی را در رویکردها نمی بینیم. روند تعامل جامعه ایران با اقلیت ها در طول این سالها بگونه ای بوده که فکر می کنم برای هر چشم بینایی مشخص است. ما مشکل خاصی نداشته ایم و از امکانات و شرایط مناسبی برخوردار هستیم.

یعنی اساسا هیچ مشکلی در رابطه با حقوق موکلین شما، کسانی که شما نماینده آنها در مجلس هستید وجود ندارد؟

خب ممکن است در برخی مسائل از حیث سازمانی و برخوردهای سلیقه ای مشکلاتی وجود داشته است که ما توانسته ایم آنها را حل کنیم. اما مهم به نظر ما این بوده که دیدگاه کلی نظام، حکومت و جمهوری اسلامی، دیدگاهی در راستای حل مشکلات و برخوردی مثبت و سازنده با مسائل بوده است.

در قطعنامه پارلمان اروپا، از “تبعیض مذهبی” و “سرکوب پیروان اقلیت های مذهبی” در جمهوری اسلامی گفته شده است. چقدر این بحث را می پذیرید؟

ببینید آنچه که به اقلیت های مذهبی رسمی که در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده اند مربوط است، به گونه ای نیست که کسی بخواهد رنگ و بوی خاصی به آنها بدهد. مشکل خاصی وجود ندارد.

در رابطه با حقوق متدینین بهایی در ایران چطور؟