فضای کشور دوباره امنیتی نظامی می شود

نویسنده
مهشید برومند

» برگزاری مانورهای زنجیره ای سپاه و بسیج

درحالی که پیش و پس از انتخابات ریاست جمهوری سپاه و بسیج با توقف مانورهای نظامی امنیتی، نیروهای خود را بر کنترل امنیتی و برخورد با اعتراضات احتمالی متمرکز کرده بودند، در آستانه آغاز به کار دولت حسن روحانی فرمانده بسیج از دور تازه مانورهای نظامی امنیتی طی سال جاری در کشور خبرداد.

سرتیپ پاسدار محمدرضا نقدی طی اظهاراتی با اشاره به دور تازه مانورهای نظامی گردانهای واکنش سریع بسیج تحت عنوان “الی بیت المقدس” گفت: “رزمایش‌های قبلی بسیج متکی بر سازماندهی قبلی بود، اما در سال ۹۱ ما این سازمان جدید را به آزمایش گذاشتیم و مشاهده شد که بسیار مستحکم‌تر است.انضباط و انسجام واحدها به طور چشمگیری پس از رزمایش الی بیت‌المقدس افزایش یافته و قابلیت‌های رزمی فوق‌العاده بالا رفته است.”

جانشین فرمانده کل سپاه در بسیج افزود: “الحمد‌الله این رزمایش تجربه بسیار موفقی بود و انشاء‌الله امسال ما با شکل جدید و با استفاده از دستاوردهای تجربه موفق رزمایش‌های سال ۹۱ رزمایش‌های گسترده‌تری خواهیم داشت. امسال رزمایش‌های بسیج با ترکیبات جدید و به شکل «زنجیره‌ای» برگزار می‌شود که بزودیبه زودی و در چند روز آینده نام این رزمایش‌ها را اعلام می‌کنیم.”

مانورگردانهای واکنش سریع سپاه و بسیج تحت عنوان “الی بیت المقدس” از تابستان گذشته و همزمان با افزایش نارضایتی های مردم از وضعیت اقتصادی کشور توسط سپاه و بسیج آغاز و با برگزاری در تمام استانهای کشور در ۲۴ و ۲۵ اسفندماه ۱۳۹۱ نیز به پایان رسید.

در این مانورها گردان های امنیتی نظامی سپاه و بسیج همچون “امام علی”، امام حسین”، “عاشورا و الزهرا” تحت عنوان گردان های واکنش سریع بیت المقدس شرکت کردند.

سرتیپ پاسدار رضا محمدسلیمانی فرمانده سپاه قمربنی هاشم چهارمحال بختیاری درارتباط با اهداف مانورهای “الی بیت المقدس” سپاه و بسیج گفته بود: “این رزمایش ها با هدف حفظ انسجام و ارتقای آمادگی دفاعی نیروهای بسیجی در «دفاع از کوی و برزن» میهن اسلامی اجرا خواهد شد. امید به آینده‌ای درخشان همراه با صلح و ثبات و پاسخ دندان شکن به دشمنان و بدخواهان نظام مقدس جمهوری اسلامی از مهم‌ترین این اهداف محسوب می‎شود.”

همزمان با آغاز برگزاری این مانورهای نظامی به دستور فرمانده سپاه و جانشین وی در بسیج، قرارگاهی تحت عنوان “امام هادی” تاسیس و راه اندازی شد و سرتیپ پاسدارعلی فضلی، فرمانده سپاه سیدالشهدای تهران را به فرماندهی این قرارگاه منصوب کرد.

محمدرضا نقدی در حکمی که ۲۸ شهریورماه سال گذشته برای علی فضلی صادر کرد، آورده بود که “ماموریت اصلی این قرارگاه ساماندهی تلاش ها برای ارتقای روزافزون توانمندی های رزمی و دفاعی بسیجیان قهرمان، افزایش کارآمدی گردان های عاشورا و الزهرا سلام الله علیها و گردان های واکنش سریع بیت المقدس و هدایت و نظارت بر آموزش های نظامی و رزمایش ها و تمرینات رزمی با تاکید بر انجام منظم سلسله رزمایش های الی بیت المقدس و آماده سازی بسیجیان برای تحقق رسالت راهبردی شان می باشد.”

گردان های امنیتی نظامی سپاه و بسیج که هم اکنون تحت نظر قرارگاه امام هادی سپاه فعالیت می کنند هرچند که از اوایل دهه ۷۰ آغاز به کار کرده‌اند اما پس از اعتراضات به انتخابات مناقشه برانگیز ۸۸ در جهت سرکوب اعتراضات و همچنین ناآرامی های احتمالی آینده به فعالیت های خود شتاب داده اند. این گردان ها همچنین با قرارگرفتن کشور در بحران اقتصادی وظیفه مقابله با شورش های شهری و مردم ناراضی از وضعیت اقتصادی را نیز برعهده دارند اما اینک به نظر می رسد فرماندهان ارشد سپاه قصد تجمیع و تمرکز آنها تحت یک فرماندهی واحد را دارند.

 

نگرانی دوم همچنان وجود دارد

خبر برگزاری زنجیره ای و مجدد مانور گردان های نظامی امنیتی سپاه و بسیج در سطح کشور از سوی محمدرضا نقدی درحالی مطرح می شود که از تابستان سال گذشته بارها منصوبان رهبر جمهوری اسلامی در سپاه و بسیج و همچنین فرماندهان این نهاد های نظامی در گفته های خود نسبت به دوموضوع ابراز نگرانی کرده بودند: انتخابات ریاست جمهوری و حوادث مرتبط با آن و همچنین اعتراض های مردمی به وضعیت دشوار اقتصادی در کشور.

هم اکنون اما با پشت سر گذاشتن و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به نظر می رسد فرماندهان سپاه و بسیج با برگزاری مانورهای نظامی در صدد رفع نگرانی دوم خود هستند.

در این راستا حتی پس از پیروزی حسن روحانی نیز برخی از فرماندهان سپاه نگرانی قدیمی خود را پنهان نکرده و نسبت به بروز اعتراضات به وضعیت اقتصادی با لحنی تهدید آمیز او را مخاطب قرار داده اند.

سرتیپ پاسدار حمیدرضا مقدم فر در اینباره “مخالفت” با حسن روحانی را مشروط به عدم رفع مشکلات اقتصادی کشور کرد و گفت: “آقای روحانی اگر چه در مبارزات انتخاباتی رقیب اصول‌گرایان بوده است، ولی پس از پیروزی ایشان در انتخابات، اصولگرایان تکلیف دارند که از او حمایت کنند. او باید موفق شود، ولو اینکه رقیب انتخاباتی بوده باشد. حرف‏هایی در دوران تبلیغات زده شده است ولی از آنجا که اصل نظام مطرح است، موفقیت آقای روحانی موفقیت نظام است. اگر آقای روحانی موفق به اصلاح وضعیت اقتصادی و گرانی‌ها و تحقق وعده‏هایش بشود چه کسی با او “مخالفت” خواهد کرد؟

او در تیرماه سال جاری همچنین تاکید کرد که “من فکر می‌کنم بچه های حزب‏اللهی و انقلابی و اصول‌گرایان مطالبه‌ خاصی از آقای روحانی نداشته باشند. خواست و انتظار آن‏ها همان مطالبه‌ عموم مردم است. مثلاً اینکه به عنوان اولویت مسائل معیشتی را که خود ایشان هم وعده داده بود حل کنند.”

همزمان حسین الله کرم، از فرماندهان نیروهای لباس شخصی وابسته به سپاه پاسداران هم که اخیرا تحت عنوان کارشناس مسایل سیاسی به اظهار نظر درباره موضوعات مختلف می پردازد در موضوعی مرتبط با آنچه که معاون فرهنگی سپاه گفته بود اعلام کرد: “گذشته روحانی به دیدگاه کارگزاران و توسعه غربی نزدیکتر است تا اصلاح‌طلبان، البته نمی‌توان انکار کرد که وی در دوره اصلاح‌طلبان به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی با آنها همکاری داشت.”

حسین الله کرم با گفتن اینکه” حسن روحانی شعارهای اقتصادی را به دلیل گرانی‌های اخیر و نابسامانی‌های موجود در مسائلی همچون بیکاری و افزایش قیمت‌ها انتخاب کرد” به برخی شورش های شهری و نارضایتی های اقتصادی در دوران ریاست جمهوری آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی اشاره کرد و گفت:“ما در دوران حمایت از عرضه با چالش‌هایی مواجه و در اسلامشهر، قزوین و برخی دیگر از شهرها با اعتراضات شدید مردم رو‌به‌رو شدیم در حالی که در دوران احمدی‌نژاد اینطور نبود.”

وی با این توضیح همچنین به تهدید ضمنی حسن روحانی پرداخت و تاکید کرد: “اگر حسن روحانی بخواهد به سمت سیاست‌های اقتصادی کارگزاران که اعلام کرده حرکت کند باید منتظر باشد مردمی که در دوران احمدی‌نژاد بردبار بودند در دوران وی دست به «تظاهرات» بزنند.”