خیزش نه به احمدی نژاد در کردستان

سامان رسول پور
سامان رسول پور

» انتخابات در مصاحبه با روزنامه نگار کرد:

در پیوند با فضای انتخاباتی در کردستان و موضع کردهای ایران با طاهر خدیو، دانشجوی دوره دکترای علوم سیاسی دانشگاه تهران و روزنامه نگار کرد مصاحبه کرده ایم. وی با بیان اینکه  “برای توده های مردم،مساله اصلی، کنار رفتن احمدی نژاد است” می گوید: “ آنچه بیشتر فضای انتخابات را در میان مردم داغ کرده است «خیزش نه» علیه احمدی نژاد وسپری کردن چهار سال سخت است”. این مصاحبه در پی می آید.

 

با توجه به اینکه حدودا یک هفته به انتخابات ریاست جمهوری مانده، فکر می کنید فضای انتخاباتی در مناطق کردنشین کشور به چه شکلی است؟

به طور کلی، از یک سو پس از تجربه دولت نهم و فشار گسترده این دولت بر روی فعالان و توده های مردم، و از سوی دیگر تغییر سیاستهای کاخ سفید در قبال ایران و منطقه، من فکر می کنم که در این دوره از انتخابات، مردم گرایش بسیار کمتری به گزینه تحریم نشان می دهند.شما این تحول را حتی می توانید در بخش وسیعی از اپوزیسیون هم رصد کنید.  آنچه در این دوره از انتخابات در کردستان اهمیت دارد، مناقشه بر سر میزان همپوشانی برنامه های دو کاندیدای اصلاح طلب با خواست های مردم کردستان است.

 

مشخصا همین برنامه های کاندیداهای اصلاح طلب در خصوص مسائل اقوام،چه انعکاسی در بین فعالان و اقشار مختلف داشته؟ ایا این بازخورد تب انتخاباتی را درکردستان را بالا برده؟

بله! رویدادهای چند سال گذشته در کردستان،آذربایجان،خوزستان و سرانجام بلوچستان،به سکوت تاریخی پیرامون مساله قومی، تا حدی پایان بخشیده است. فعلا کردها بیشتر بر روی سویه های قومی انتخابات تمرکز کرده اند و اتفاقا این مساله، مساله اصلی در انتخابات این دوره است. حتی مناقشات قابل توجهی میان فعالان کرد بر سر میزان شفافیت این برنامه ها از یک سو و میزان کارایی از سوی دیگر در گرفته است. اما برای توده های مردم، مساله اصلی،کنار رفتن احمدی نژاد است. از نگاه من آنچه بیشتر فضای انتخابات را در میان مردم داغ کرده است “خیزش نه” علیه احمدی نژاد وسپری کردن چهار سال سخت است. مردم کردستان بنا به دلایل تاریخی چنین برنامه هایی را چندان جدی تلقی نمی کند.

 

چه دلایلی؟

به هر حال مردم اعتماد بسیار ناچیزی به کلیت نظام در مورد حل مساله کرد و یا حتی هر گونه گشایشی دارند. برای بسیاری از مردم هنوز هم هضم اینکه برخی محافل تحول خواه درصدد گشایش هایی در این زمینه هستند، امکان پذیر نیست. مثلا پلاتفورم نسبتا پیشرو کروبی و یارانش در میان مردم عادی با این مشکل روبرو است.

 

برخی از گروههای اپوزیسیون به شکل کم سابقه ای دست از تحریم برداشته اند. این موضوع در بین افکار عمومی چه انعکاسی داشته است؟

قطعا این مساله در میان بخشهایی از مردم،تاثیر گذار خواهد بود.یعنی می تواند اعتماد لایه هایی از مردم را نسبت به مانیفست انتخاباتی آقای کروبی جلب نماید.به نظر من این سیاست جدید، بیشتر فعالان کرد را به مداخله در روند انتخابات ترغیب خواهد کرد.این سیاست جدید اپوزیسیون در تعیین الگوی مشارکت مردم نقش تنها عامل را نخواهد داشت. الگوی مشارکت مردم نه صرفا تابعی از فراخوان اپوزیسیون،بلکه محصول شرایط پیچیده ایران پس از احمدی نژاد است. مردم کردستان در این دوره از انتخابات بدون توهم خاصی در انتخابات شرکت خواهند کرد؛به عبارت دیگر،آنها امید چندانی به تحولات اساسی ندارند.