مگر پول غذاهای نذری را دولت می‌دهد؟

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» مصاحبه "روز" با عضو جامعه روحانیت مبارز

ضریحی که در ایران برای حرم امام حسین ساخته شده، دیروز به خرمشهر رسید و مورد استقبال تعدادی از مردم این شهر، امام جمعه، فرماندار، شهردار و دیگر مسئولان دولتی قرار گرفت.

این ضریح که هزینه ساخت آن حدود 15 میلیارد تومان اعلام شده، روزهای آخر حضورش در ایران را می گذراند تا با عبور از مرز شلمچه وارد کشور عراق بشود و در نهایت به کربلا برسد.

خرمشهر در مجاورت عراق و خلیج فارس قرار دارد. این شهر که یکی از بنادر استراتژیک ایران و منطقه را در خود جای داده، در جریان حمله عراق به ایران، برای حدود دو سال به اشغال عراق درآمد اما در روز سوم خرداد 1361 آزاد شد.

از آن پس بود که نام خرمشهر در میان ایرانیان به نمادی از استقامت و پیروزی تبدیل شد اما این شهر هنوز از خرابی ها و خسارت های دوران جنگ رنج می برد و فقر و محرومیت در نقاط مختلف آن وجود دارد.

شهر خرمشهر نزدیک به 130 هزار نفر جمعیت دارد. خبرگزاری فارس گزارش داده که از این تعداد، 10 هزار نفر به استقبال و زیارت ضریح جدید امام حسین رفته اند.

اما حجت الاسلام حسین ابراهیمی، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در گفت و گو با “روز” به “استقبال پرشکوه مردم” از ضریح جدید امام حسین اشاره می کند و می گوید: “ارادت و محبت به آن حضرت در جان و دل شیعیان و به خصوص ایرانیان است.”

او اضافه می کند “استقبالی که از ضریح مقدس آن حضرت شد، بیانگر عشق به امام حسین است وگرنه فلز چه ارزشی دارد؟”

رئیس سابق مرکز رسیدگی به امور مساجد می گوید: “فلز در بازار زیاد است ولی هیچگاه مورد توجه نیست. عشق و علاقه به امام حسین است که موجب می شود ضریح آن حضرت نیز اینهمه مورد توجه قرار بگیرد.”

 

ضریح‌های جدید؛ بازسازی عراق

در ساخت ضریح جدید حرم امام سوم شیعیان، 120 کیلو طلای 18 عیار، 4500 کیلو نقره، 700 کیلو برنج، 2 هزار کیلو مس، حدود 700 کیلوگرم فلزات دیگر و 5 هزار کیلو چوب مخصوصی که از برمه خریداری شده، به کار رفته است.

وزن این ضریح حدود 12 تن و طول آن 22 متر است. پیش بینی می شود ضریح جدید نزدیک به 5 قرن عمر مفید داشته باشد. محمود فرشچیان، از نقاشان بزرگ ایران، طراحی آن را انجام داده است.

ستاد بازسازی عتبات عالیات، نهادی حکومتی است که متولی ساخت این ضریح بوده و می گوید که تقریبا تمام 15 میلیارد تومان هزینه اجرای پروژه را مردم تأمین کرده اند.

ستاد بازسازی عتبات عالیات، برنامه های دیگری هم برای بازسازی عراق در دست اجرا دارد که هزینه آنها میلیاردها تومان برآورده می شود.

اینها همه البته به جز ساخت یک ضریح جدید برای حرم امام های دهم و یازدهم شیعیان است که هم اکنون در قم انجام می شود. ضریح قبلی در انفجار هفت سال پیش به طور کامل تخریب شد و حالا آیت الله سیدعلی سیستانی، مرجع تقلید شیعیان در عراق، هزینه 100 میلیون دلاری ساخت ضریح جدید را شخصا تقبل کرده است.

حمله آمریکا و ائتلاف بین المللی به عراق در سال 2003 که به سقوط حکومت دیکتاتوری صدام حسین در این کشور منجر شد، این فرصت را در اختیار حکومت جمهوری اسلامی قرار داد تا در غیاب دشمن خونی قدیمی، از اکثریت شیعه عراق و ارتباطات حسنه اش با گروه های مختلف سیاسی این کشور استفاده کند و به توسعه نفوذ خود در عراق بپردازد.

 

همه سر سفره امام حسین

کاربران شبکه های اجتماعی و اینترنت در روزهای اخیر این پرسش را زیاد طرح می کنند که با وجود اینهمه فقر و مشکلات معیشتی در کشور، چرا باید میلیاردها تومان از سرمایه ایرانیان صرف ساخت ضریح جدید برای حرم امام حسین بشود؟

تصاویر دانش آموزان دختر سوخته شده در مدارس به علت نداشتن بخاری گازی یا زلزله زدگانی که در فصل سرما همچنان از زندگی در خانه های گرم محروم هستند، به طور گسترده در اینترنت منتشر شده اند و بسیاری از خود می پرسند آیا چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام نیست؟

حسین ابراهیمی در پاسخ به این انتقادات می گوید: “بازسازی عتبات عالیات و ساخت ضریح حرم مطهر امام حسین که به دولت و بحران اقتصادی ربط ندارد، همه اینها کار خود مردم است.”

او اضافه می کند: “اینها که برای مردم چیزی نیست. در ایام عزای امام حسین چند هزار میلیارد تومان برای طعام نذری در کشور توسط همین مردم هزینه می شود. این هم کار دولت است؟”

به گفته عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز، هزینه ضریح جدیدی که برای حرم امام سوم شیعیان ساخته شده در برابر هزینه ای که برای پخت غذای نذری در کشور و توسط مردم پرداخت می شود “صفر” است.

ابراهیمی می گوید: “امسال در مسجد بنده قریب به 40 میلیون تومان برای عاشورای امام حسین هزینه شده است. می دانید چند مسجد در ایران وجود دارد؟ بیش از 70 هزار.”

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز می افزاید: “مردم به اهل بیت و ائمه ارادت و علاقه دارند. خود مساجد را مگر دولت ساخته، حرم امام رضا را مگر دولت پولش را داده، همین مردم دادند.”

او در عین حال در پاسخ به این پرسش که آیا از نظر شرعی امکان این وجود دارد که سالانه میلیاردها تومان نذورات شرعی برای رفع بخشی از خرابی های کشور هزینه شوند؟ می گوید: “نذر باید دقیقا در همان موردی که نیت شده مصرف شود.”

رئیس سابق مرکز رسیدگی به امور مساجد تأکید می کند: “همه مردم چه مصیبت زده و چه غیره، سر سفره امام حسین حاضر هستند.”

ضریح جدید ساخته شده برای حرم امام حسین در کربلا پس از آنکه از شهرهایی مانند قم، تهران، ساوه، اراک، خرم آباد، اهواز و خرمشهر گذشت و در طول راه با استقبال گسترده مردم و مسئولان حکومتی مواجه شد، هم اینک می رود که وارد کشور عراق بشود.