نگرانی درباره غذاهای موسوی و رهنورد

نویسنده
حسین محمدی

» مسئولیت جان رهبران جنبش سبز دارد لوث می شود

هم‌زمان با افزایش نگرانی‌ها از رفتار ماموران امنیتی با میرحسین موسوی و زهرا رهنورد و همچنین نگرانی پیرامون وضعیت جسمی مهدی کروبی، سیدمحمد خاتمی در پیامی تصویری به مناسبت روز دانشجو، خواستار آزادی میرحسین موسوی و مهدی کروبی از حصر شد.

سایت کلمه – نزدیک به میرحسین موسوی – در این زمینه نوشته است که ماموران امنیتی که وظیفه مراقبت از میرحسین موسوی و زهرا رهنورد را به عهده دارند “از تامین مواد غذایی آنها سر باز زده اند و خانواده را مامور تهیه مواد غذایی آنها کرده اند”.

این وب‌سایت چنین اقدامی را “نگران کننده” توصیف کرده و نوشته است: “خانواده موسوی حتی نمی توانند مطمئن شوند که این مواد غذایی با چه وضع و کیفیتی” به دست موسوی و رهنورد می‌رسد.

گفته می‌شود پیش از این و هنگامی که برای نخستین بار چنین مساله‌ای مطرح شده بود، موسوی و رهنورد، آن را “به منزله ی تهدید جانی قلمداد کردند و هشدار دادند که مسئولیت سلامت آنها بر عهده زندانبانان است”.

این اتفاق در حالی رخ داده که پیش از این ماموران امنیتی از آوردن هرگونه مواد غذایی از سوی فرزندان میرحسین و رهنورد برای پدر و مادر زندانی شان جلوگیری می کردند، و مواد غذایی را خود راسا تامین میکردند

در ماه‌های گذشته اخباری درباره وضعیت نه چندان مناسب جسمی میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، منتشر شده است. گفته می‌شود که در آخرین ملاقات‌های انجام شده، دست و صورت زهرا رهنورد دچار لرزش شده است. همچنین میرحسین موسوی در یک ماه گذشته به دلیل بیماری قلبی حداقل دو بار به بیمارستان برده شده و موارد معالجه قرار گرفته است.

در حال حاضر فرزندان موسوی، غذای مورد نیاز پدر و مادر خود را تهیه کرده و آن را به ماموران جلوی در تحویل می‌دهند.

کلمه به نقل از فرزندان موسوی نوشته است: “این رفتار عجیب، این نگرانی را در ما ایجاد کرده که نیت و غرض خاصی در کار باشد و عاملان و آمران این بازداشت غیرقانونی و طولانی مدت خانگی، قصد سوئی برای خدشه به سلامتی میرحسین و رهنورد و رفع مسئولیت از خود داشته باشند”.

اردشیر امیرارجمند، سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید و مشاور میرحسین موسوی، در گفت‌وگویی با دویچه‌وله در این زمینه گفته بود: “ بعد از چندین ماه که فقط مقامات حکومتی و زندانبانان مواد غذایی آقای موسوی و خانم رهنورد را تأمین می‌کردند، به‌ناگاه از خودشان سلب مسئولیت می‌کنند. این می‌تواند شائبه ایجاد کند که می‌خواهند مسئولیت عواقب مسائل بعدی را هم از خودشان ساقط کنند. این مسئله‌ای است که اصلاً قابل قبول نیست. مدت دو سال بوده که آن‌ها این مواد غذایی را تأمین می‌کردند و با فرزندان مخالفت می‌کردند و اجازه نمی‌دادند که آن‌ها مواد غذایی تهیه کنند. حالا می‌خواهند این مسئولیت را منتقل کنند و این قابل قبول نیست و بسیار هم جای نگرانی‌ست”.

این اخبار در حالی منتشر شده که هفته گذشته، مهدی کروبی تحت نظر پزشک معتمد خود قرار گرفت و برای طی مراحل درمانی به بیمارستانی در تهران نیز مراجعه کرد. این مساله پس از آن رخ داد که طی هفته‌های گذشته وضعیت جسمی کروبی نامطلوب گزارش شده بود و خانواده وی در پی بروز علائم هشدار دهنده در وضعیت جسمی او، خواستار انتقال به بیمارستان و همچنین دسترسی به پزشک مورد اعتماد خانواده شده بودند.

فرزند مهدی کروبی در این زمینه گفته بود: “خانواده متوجه کاهش شدید وزن و بی‌اشتهایی ایشان شده‌‌ است. ایشان روزی یکبار غذای گرم بیشتر استفاده نمی‌کند و خانواده متوجه شد که ایشان حتی تمایلی به استفاده از این غذای گرم روزی یکبارهم نداشته و به شدت وزن کم کرده‌اند… بنابه نظر پزشکان مورد اعتماد ما که با آن‌ها موضوع را مشورت و بحث کردیم، آنان اعلام کردند که سیستم گوارشی آقای کروبی باید کاملا مورد چک قرار بگیرد، زیرا ممکن است با توجه به علائمی که ما اعلام کرده‌ایم، دلایل دیگری هم برای کاهش وزن ایشان وجود داشته باشد”.

فاطمه کروبی، نیز درباره بیماری مهدی کروبی، چنین سخن گفته بود: “در یکی از بیمارستان هایی که خودشان صلاح دیدند بستری کردند و یک آندوسکوپی با یک بیهوشی خفیف دادند. که در آندوسکوپی مشخص شد که ورم روده و معده و کمی عفونت گوارشی دارند. به هر حال دارو دادند و برگرداندند همان جایگاه حبسشان”.

انتشار اخبار مختلف درباره وضعیت جسمانی مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، با واکنش سیدمحمد خاتمی مواجه شد. وی در پیامی تصویری که برای مراسم روز دانشجو در دانشگاه تهران ارسال کرد، ضمن هشدار دادن نسبت به وضعیت سلامتی این سه تن، چنین سخن گفت: “ایجاد تفاهم ملی برای تامین خواست های ملت ایران و به خصوص آزادی های اساسی و حقوق اساسی ملت و آزادی انتخابات، این است که ما شاهد باشیم زندانیان ما آزاد بشوند، کسانی که در حصر هستند، حصر از آنها برداشته شود که این باعث تلطیف فضا و گشاینده راه به سوی آینده ای بهتر خواهد بود. امروز علاوه بر ناخشنودی از دربندبودن بسیاری از نیروهای شایسته، ما به جد نگران سلامتی این عزیزان هستیم. به خصوص جناب آقای مهندس موسوی، جناب آقای کروبی و خانم رهنورد که در این موقعیت، سلامت آنها و دیگران تهدید می شود”.

پیام خاتمی در این مراسم در حالی پخش شد که خبرگزاری ایسنا، اقدام به تحریف سخنان خاتمی کرد و از آن جمله به نقل از خاتمی نوشت: “همه باید در انتخابات شرکت کنند”.