ژنرال آمریکایی: ایران دشمن عراق است

نویسنده

iraq-2.jpg


سارا کارتر

 

تحلیل بوستون گلوب در مورد کاهش نیروی متحدین آمریکا

ژنرال آمریکایی: ایران دشمن عراق است

سارا کارتر

یک فرمانده ارشد ارتش ایالات متحده در عراق دیروز گفت سپاه پاسداران انقلاب ایران با ارسال سلاح و آموزش گروه های تندروی شیعه برای اخلال در دستاوردهای نظامی آمریکا تلاش می کند.

ژنرال ریک لینچ، فرمانده لشکر مرکز عراق، گفت: “ما در مقابل موج مهلکی ایستاده ایم که از سوی دشمنان مردم و دولت عراق پشتیبانی می شود.”

او تاکید کرد که کاهش نیروها در عراق یک “حرکت رو به عقب بزرگ” است. گفته های وی درست یک روز پس از توصیه سناتور جمهوری خواه از ایالت ویرجینیا، جان دبلیو وارنر، مبنی بر خارج کردن سمبلیک تعدادی از نیروها از عراق تا قبل از کریسمس صورت می گیرد.

ژنرال لینچ گفت: “ما سلاح ها و مهمات ایرانی را در محدوده خودمان پیدا می کنیم. واقعیت این است که ما در منطقه ای هستیم که 125 مایل مرز مشترک با ایران داریم که همچنان مایه نگرانی است.”

اظهارات ژنرال لینچ یک روز پس از آن صورت گرفت که تازه ترین گزارش های اطلاعاتی از 16 موسسه حکایت از بهبود شرایط امنیتی در مناطق آسیب دیده از جنگ از ماه ژانویه تا کنون می کند . این گزارش خود بیانگر نیاز به ادامه برقراری فشارهای نظامی در آنجا است.مقامات کاخ سفید دیروز گفتند حضور ایران در عراق بر خلاف ادعاهای اخیراین کشوربه منظور حمایت از صلح در منطقه است.

گوردون جاندرو، سخنگوی امنیت ملی آمریکا، گفت دولت ایران کمکی برای عملی ساختن تعهداتش به سفیرایالات متحده در بغداد، رایان کروکر، برای بهبود ثبات در مناطق مملو از خشونت نکرده است.

آقای جاندرو گفت: “ایرانی ها هر بار که با سفیر آمریکا، کروکر، ملاقات می کنند به همه می گویند که آنها می خواهند نقش سازنده ای در عراق داشته باشند. سلاح هایی که از سوی ایران برای جنگجوها تامین می شود مسوول کشتار سربازان آمریکایی است. لازم به گفتن نیست که چنین فعالیت هایی نه کمک کننده است و نه مفید.”

ژنرال لینچ که نیروهایش شاهد جنگ های سنگینی در مرکز عراق بوده اند گفت حامیان غیر نظامی القاعده در عراق دیگر پشتیبان این رژیم تندرو نیستند.

به گفته ژنرال لینچ در جریان یک گزارش ویدئویی در پنتاگون، اقدامات شدید امنیتی ایالات متحده در عراق سبب کاهش 26 درصدی حملات در مرکز محدوده تحت کنترل نیروهای چند ملیتی و نیز کاهش تلفات غیرنظامیان به میزان 36 درصد شده است.

آقای وارنر، عضوجمهوری خواه کمیته خدمات نظامی سنای آمریکا، روز سه شنبه گفت کاهش نیروهای ایالات متحده در عراق، گروه های عضو دولت عراق را برای غلبه بر اختلافات و کسب امتیازات سیاسی تحت فشار قرار خواهد داد.

آقای وارنر گفت: “من به رییس جمهور می گویم هر تعدادی که خودت می خواهی انتخاب کن. نباید فرصت را از دست بدهی، ولی حتما” از بین بیش از 160,000 نفر، مثلا” 5000 نفر را تا قبل از کریسمس نزد خانواده ها و عزیزانشان برگردان.”

پیشنهاد آقای وارنر خیلی تندتر از درخواست های مکرر دموکرات ها برای بازگرداندن نیروهای آمریکایی از آن کشور بحران زده است. ژنرال لینچ گفت اگر نیروهای ایالات متحده کاهش یابد، ستیزه جویان “ظرف 48 ساعت جای آنها را پر می کنند.”

او گفت: “هیچ کدام از افراد محلی که در حال کمک به نیرو های ائتلاف هستند دیگر امنیت نخواهند داشت. آنها اکنون در معرض اعمال خشونتهای بیرحمانه ای هستند و ما نمی توانیم اجازه دهیم این اتفاق بیفتد.”

آقای جاندرو با ذکر این نکته که فقط 19 روز تا ارایه گزارش ژنرال پتروس و آقای کروکر باقی مانده است، همه را به خویشتنداری دعوت کرد.

جاندرو گفت: “من فکر نمی کنم دیدگاه آقای وارنر نسبت به عراق در اساس فرق کرده باشد.”

آقای وارنر دیروز گفت بر سر مواضعش ایستاده است.

او به خبرگزاری آسوشیتد پرس گفت: “مایل نیستم چیزی را روشن کنم. فکر نمی کنم احتیاجی هم به این کار باشد.”

منبع: بوستون گلوب – 25 آگوست