جبران شکست تهران در پاریس و استکهلم؟

نویسنده
سُها دادفر

» نقش جمهوری اسلامی در آشوب های روز قدس

امسال هم روز قدس در برخی نقاط جهان با همکاری دفاتر نمایندگی جمهوری اسلامی برگزار شد. وجه تفاوت تظاهرات امسال با سال‌های گذشته، درگیری شرکت کنندگان در این تجمعات با ایرانیان حامی جنبش سبز بود.پاریس و استکهلم از جمله شهرهای شاهد این درگیری ها بودند.

 

روز قدس در فرانسه

تظاهرات گرامیداشت روز قدس درفرانسه در دو شهر پاریس و استراسبورگ به طور همزمان و به  دعوت “حزب مسلمانان فرانسه”، “فدراسیون شیعیان در فرانسه”، “مرکز الزهرا” و “حزب ضد صهیونیست فرانسه” برگزار شد.  گفته می شود سفارت جمهوری اسلامی نیز در برگزاری این مراسم مشارکت داشته است.در این مراسم که در مسجد بزرگ پاریس برگزار شد،جمعی از ایرانیان حامی جنبش سبز نیز شرکت داشتند که ضمن تاکید بر همبستگی خود با مردم فلسطین، سرکوب مردم و نقض گسترده حقوق بشر در ایران و حوادث پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری را محکوم کردند.آنها که با خود نمادهای سبزی چون شال، دستبند، پرچم سبز و پلاکاردهایی در حمایت از مردم معترض ایران داشتند مورد هجوم عرب تبارهای حامی جمهوری اسلامی قرار گرفتند.

این حامیان جمهوری اسلامی به‌طور مشخص شعارهایی در حمایت از آیت‌الله خامنه ای و محمود احمدی نژاد و علیه اسرائیل سر می‌دادند،در حالیکه شعار محوری حامیان جنبش اعتراضی مردم ایران مرگ بر دیکتاتور و زنده باد آزادی بود.

به گفته مریم  یکی از حاضران در این تظاهرات، به دلیل دخالت دیرهنگام پلیس، طرفین اندکی باهم درگیر شدند و چالش فقط در سطح حملات لفظی باقی نماند. کمی بعد نیز افرادی که به نظر می‌رسید وابسته به سفارت جمهوری اسلامی هستند به گروه مقابل حمله و تلاش ‌کردند تا نشانه‌های سبز را از حاضران بگیرند و یا پلاکاردهای آنها را پاره کنند.

وی با اشاره به اینکه فردی ملبس به لباس روحانیت، پلاکارد یکی از ایرانیان را پاره کرد، توضیح داد: “جمهوری اسلامی امسال نتوانست از تظاهرات روز قدس استفاده تبلیغی کند به همین دلیل خواست تا با پرداخت پول به عرب‌تبارها صحنه تبلیغاتی خود را به اروپا بکشاند.”

این دانشجوی مقیم پاریس از اینکه دوربین صدا و سیمای جمهوری اسلامی موفق به بهره‌برداری تبلیغاتی از تظاهرات روز قدس در پاریس نشده ابراز خوشحالی کرد و گفت: “نگاهی به سایت‌های حامی حکومت اسلامی بیندازید تا ببینید چقدر پیش‌خبر از تظاهرات‌ روز قدس در پاریس در آنها کار شده. همین نشان می‌دهد که تا چه حد دست حکومت ایران در برگزاری این تظاهرات در کار بوده است.”

 

استکهلم و روز قدس

در استکهلم نیز حادثه مشابهی روی داد.بنا به گفته یکی از حاضران “در راهپیمایی حمایتی ایرانیان از مردم معترض ایران در استکهلم، تظاهرات گرامیداشت روز قدس به دعوت کمیته قدس، راس ساعت 2 بعد از ظهر برگزار شد و هدف آن بر اساس آنچه در خبرها آمده بود، طرفداری از جنبش فلسطین و اعتراض به اسرائیل بود. گفته می‌شد سفارت جمهوری اسلامی در استکهلم نیز یکی از حامیان این تظاهرات است. به همین دلیل ایرانیان شرکت‌کننده در تظاهرات حمایت از ایرانیان معترض که مجوزشان بین ساعت 12 تا 13 بود، پس از پابان یافتن گردهمایی خود در میدان مرکزی شهر استکهلم منتظر ماندند تا اعتراض خود را نسبت به عملکرد جمهوری اسلامی به طرفداران آن در سوئد نشان دهند.”

محمد یکی از شرکت‌کنندگان در تظاهرات حمایت از جنبش مردم ایران، علت اعتراض به تظاهرات حمایت از روز قدس را مخالفت با سیاست‌های تندروانه و غیر انسانی حکومت ایران با مردم کشور خود دانست: “شعاری که ما می‌دهیم، یعنی نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران، ریشه در این اعتراض دارد و به معنای تائید نقض حقوق بشر در غزه نیست. در واقع مخالفت ما با حکومتی است که به مردم خود رحم نمی‌کند اما ادعای حمایت از یک ملت دیگر را دارد.”

بر پایه گزارش تارنمای استکهلم یان، تعدادی از اعضای گروه ناسیونال‌دموکرات‌های سوئد هم که نژادپرست و ضد یهود هستند اعلام کرده بودند در تظاهرات گرامیداشت روز قدس شرکت خواهند کرد. اعضای این گروه که اغلب نژادپرست و بزهکار هستند،از نظریات احمدی نژاد در مور هلوکاست حمایت کرده اند.

در مقابل، گروهی از جوانان سوئدی عضو گروه‌های ضد نژادپرستی نیز اعلام کرده بودند که برای مقابله با نژادپرستان که قصد حمایت از کمیته قدس را دارند، ساعت 14 در میدان مرکزی شهر استکهلم حاضر خواهند شد.

تلاش پلیس سوئد جلوگیری از درگیری ایرانیان حامی جنبش اعتراضی مردم ایران با گروه تظاهرات‌کنندگان وابسته به کمیته قدس از یک‌سو و از سوی دیگر جلوگیری از درگیری جوانان سوئدی عضو گروه‌های ضدنژادپرستی با نژادپرست‌های سابقه‌دار بود.

شل لینگرن، پلیس سخنگوی مطبوعاتی تظاهرات دیروز، در گفت و گو با خبرنگار ما گفت که صدها تن پلیس و همچنین پلیس مخفی در میان مردم برای امنیت این تظاهرات تلاش کرده‌اند.

وی همچنین ادامه داد: “هیچ فردی در این تظاهرات جرمی مرتکب نشده است. تنها دو نفر را در ابتدای تظاهرات دستگیر کردیم که پس از بازجویی آزاد شدند و 5 نفر از کسانی را که به سوی تظاهرات‌کنندگان تخم مرغ و گوجه پرتاب کردند شناسایی کردیم.”

در میان برخی از ایرانیان و هم‌چنین حاضران سوئدی در محل این نکته مطرح بود که پلیس سوئد برای حفظ امنیت تظاهرات گروه مسلمانان صدها هزار کرون هزینه کرده است: از اضافه‌کاری صدها تن پلیس یونیفورم پوشیده و مخفی در روز یکشنبه گرفته، تا هزینه‌های مربوط به ده‌ها پاترول پلیس و حمل و نقل پلیس‌های اسب‌‌سوار و غیره.

تدابیر امنیتی این تظاهرات تا بدان حد شدید بود که رفت و آمد را برای عابران محلی و سواره با مشکل روبه‌رو کرده بود. دورتادور قسمت زیرین میدان سرگل که محل گردهمایی‌های مختلف نیز هست توسط پلیس بسته شده بود تا دو گروه تظاهرات‌کنندگان جدا از یکدیگر قرار بگیرند و بین آنها فاصله‌ای در حدود 15 متر باشد.

در میان تظاهرات‌کنندگان مربوط به کمیته قدس، پلاکاردهایی به نشانه حمایت از مردم فلسطین به چشم می‌خورد. این در حالی بود که روز قبل از برگزاری این تظاهرات، شماری از گروه‌های فلسطینی در سوئد با انتشار بیانیه‌ای رسمی، هرگونه مشارکت خود را در این تظاهرات رد کرده بودند.

این گروه از تظاهرات‌کنندگان شعارهایی می‌دادند همچون “مرگ بر اسرائیل”، “اسرائیل از فلسطین گمشو”، “زنده‌باد فلسطین”، “همبستگی با انتفاضه” و “الله‌اکبر خمینی رهبر”. در دست دو تن از آنها نیز پلاکاردی با عکس آیت‌الله خمینی بود. علاوه بر این‌ها “محمد عمر” سردبیر نشریه “مناره” Minaret، یکی از مسئولان کمیته القدس که مدافع جمهوری اسلامی و محمود احمدی نژاد نیز هست، در سخنان خود تاریخچه شکل‌گیری تظاهرات روز قدس را مرور کرد و به نقش آیت‌الله خمینی در این میان اشاره کرد.

تعداد تظاهرکنندگان ایرانی بیش از هزار نفر و تظاهرکنندگان روز قدس بیش از یکصد نفر بود. شرکت‌کنندگانِ دو گروه، یکدیگر را مورد حمله‌های لفظی قرار دادند.

تظاهرکنندگان این گروه، از طیف‌های مختلف بودند؛ اعم از روحانی، و غیر روحانی. زنان شرکت‌کننده در تظاهرات ساعت 14 با حجاب‌های مختلفی از جمله روبنده، روسری و مقنعه بودند. در این جمع مردانی نیز با دشداشه و دستار دیده می‌شدند.