دانشجویان معترض اقلیتی حقیرند!

نویسنده

» نماینده ولی فقیه در دانشگاه ها:

نماینده آیت الله خامنه ای در دانشگاه ها در حالی خبر از آن داد که ترم تحصیلی آتی، ترمی آرام خواهد بود که موج احضار دانشجویان به کمیته انضباطی به دانشگاه مازندران و شهر بابل رسیده است. همزمان با وجودی که یک نماینده عضو کمیته ویژه پیگیری مجلس گفته بود هیچ استادی در زندان نیست، در هفته جاری سه مدرس دانشگاه آزاد شدند.

نماینده آیت الله خامنه ای در دانشگاه ها طی اظهاراتی، به طور تلویحی جنبش دانشجویی منتقد به حاکمیت را مخاطب قرار داد و با “اقلیت” خواندن دانشجویان معترض، گفت آنها “قطب نمای دلشان به سمت کاخ سفید در ایالات متحده است”.

محمدیان همچنین ضمن رد گمانه زنی ها مبنی بر اینکه با شروع سال تحصیلی جدید، دانشگاه ها روزهای پر التهابی را پیش رو خواهند داشت، ترم آتی را “آرام” ترین ترم در دانشگاه ها خواند و با ادبیاتی تهدید آمیز دانشجویان معترض را “حقیر تر” از آن دانست که در مقابل “جریان اصیل”، قدرت ایستادن داشته باشند. او “جریان اصیل” را هم افرادی معرفی کرد در راه عقیده خود جان می دهند؛اشاره ای که به طور یقین شامل حال دانشجویان و جوانانی که در اعتراضات پس از کودتای انتخاباتی جان خود را از دست داده اند نیست، و به تشکل های بسیج و حزب الله در دانشگاه هانظر دارد. نماینده آقای خامنه ای در عوض به دانشجویان   مخالف نتایج انتخابات ریاست جمهوری هشدار داد که “نیروهای ارزشی” از آنان طلبکار خواهند بود؛وی البته توضیح نداد که این نیروها چگونه طلب خود را از دانشجویان خواهند گرفت.

 

احضار به کمیته انضباطی

همزمان با این موضع گیری ها و چند روز پس از احضار 40 تن از دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه، دانشگاه مازندران نیز 50 دانشجوی این دانشگاه را برای مواخذه پیرامون اعتراضات دو ماه اخیر در این دانشگاه به کمیته انضباطی فرا خواند. احضار گسترده دانشجویان استان شمالی کشورمان در حالی صورت می گیرد که به نوشته خبرنامه پلی تکنیک،  در جریان اعتراضات روزهای پس از انتخابات 22 خرداد بیش از صد و بیست نفر از دانشجویان این دانشگاه بازداشت شدند. برخی دانشجویان بازداشتی از اعمال خشونت های شدید ماموران امنیتی بابل در هنگام بازجویی از آنها سخن گفته اند: “بازجوی من مرتب مرا می زد تا علیه یکی دو نفر از دانشجویان از من اعتراف بگیرد. بازجوی بابلی من اصلا منتظر پاسخ های من نبود، با ضربات شدیدی که به سر و صورت من وارد می کرد مرا وادار می کرد جملات را با همان ادبیات خودش بنویسم.”

دانشجوی دیگری نیز از ضربات باتومی سخن گفته است که برای اعتراف به رابطه با “تل آویو” و “بغداد” به بدن او وارد شده است.

در همین حال شنیده می شود احضار دانشجویان خلاف وعده ایست که مسئولان به دانشجویان داده بودند، چرا که معاون دانشجویی و حراست پس از آگاهی از برخورد شدید با دانشجویان در زندان، تاکید کرده بودند در قبال تعهد دانشجویان مبنی بر عدم فعالیت سیاسی، پرونده ی کمیته ی انضباطی انها مسکوت خواهد شد. فارغ از اینها، زمان احضار دانشجویان در هنگامه تعطیلی دانشجویان نیز سوال برانگیز است. به ویژه اینکه مسئولان دانشگاه با اطلاع از اینکه بسیاری از دانشجویان شهرستانی نخواهند توانست در جلسه کمیته حاضر شوند، به این ترتیب فرصت دفاع را از دانشجویان احضار شده می گیرند.

 

آزادی سه استاد دانشگاه

اما بازداشت تنها مختص به دانشجویان نبوده است و  پس از انتخابات چندین استاد دانشگاه های تهران هم بازخواست و برخی از آنها بازداشت شدند. از آن میان دکتر حسین علی عرب رئیس بخش فارماکولوژی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران است که روز گذشته پس از سپری کردن 60 روز بازداشت با وثیقه بسیار سنگین دویست میلیون تومانی از زندان  آزاد شد. دکتر علی اصغر خدایاری استادیار  و دکتر چوبینه عضو  هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی دیگر مدرسان دانشگاه هستند که در چند روز اخیر آزاد شده اند.

یک نماینده مجلس چندی پیش با اذعان به زندانی بودن 16 دانشجو در زندان اوین خاطرنشان کرده بود بر اساس اطلاعاتی که مسئولان زندان به وی داده اند هیچ استاد دانشگاهی در میان زندانیان اوین نیست. ادعایی که با آزادی این سه استاد نقض شده است و به باور برخی میتواند احتمالات درباره متفاوت بودن آمار واقعی دانشجویان و اساتید بازداشتی را با آمارهای منتشر شده قوی تر کند.