محدودیت های جدید اینترنت

نویسنده

» گزارش وال استریت ژورنال از مشکلات ارتباطات در ایران

ایران، در حالی که زیر فشار های روزافزون بین المللی است تا مسیر برنامه هسته ای خود را تغییر دهد، روش های سرکوبگرانه بیشتری را برای محدود ساختن کاربران اینترنت در کافی نت ها تدوین کرده است.

ایران به کافی نت ها 15 روز فرصت داده است تا همگی دوربین های مدار بسته نظارتی نصب کنند، اطلاعات شخصی مشتریان خود را گرد آوری کنند و حرکت های اینترنتی کاربران را زیر نظر داشته باشند.

تا کنون کافی نت ها محل گرد آمدن جوانان در شهرها و محلات مختلف بود و بسیاری از فعالین نیز برای ارتباطات خود از این کافه های اینترنتی استفاده می کردند چون اعتقاد داشتند که کامپیوتر های خانگی آنها تحت کنترل است.

کاربران ایران نیز این هفته سایت های فیلتر شده بیشتری را گزارش کرده اند و گفته اند که شبکه های اجتماعی مجازی نیز مسدود شده اند. سرعت اتصال اینترنت نیز به شدت کاهش یافته است.

کاهش سرعت اینترنت ناشی به راه اندازی آنچه به اینترنت “حلال” یا ملی معروف است نسبت داده می شود، که قرار است شهروندان ایرانی را از فرهنگ غربی جدا سازد. کاهش سرعت اینترنت در هفته جاری درحالی اتفاق افتاده است که، به گفته کارشناسان ایرانی مقامات در حال آزمون یک شبکه داخلی هستند. او گفت این شبکه داخلی در ظرف چند هفته آینده کاربردی خواهد شد.

در مجموع، اقدامات اخیر ایران شدید ترین اقدام از زمان انتخاب تقلبی ریاست جمهوری سال 2009 برای مسدود کردن کانال های ارتباطی کاربران و فعالین است که از اینترنت برای سازمان دهی تطاهرات استفاده می کردند.

استفاده از دوربین های مدار بسته ایران را در صدر دولت هایی قرار می دهد که کاربرد اینترنت را محدود ساخته اند. لیبی نیز در زمان قذافی سانسور شدیدی را بر اینترنت اعمال می کرد. چین نیز از سیستم های پیچیده فیلتر کردن وب سایت ها استفاده می کند. در چین و کوبا از کاربران کافی نت ها خواسته می شود کارت شناسایی خود را ارائه دهند.

به نظر می رسد قوانین جدیدی که دولت ایران اعمال کرده است نوعی پیشگیری از وقایعی نظیر اعتراضات به انتخابات سال 2009 باشد.

این اقدام پیش از انتخابات مجلس که در 2 مارس انجام می شود صورت گرفته است. احزاب اصلاح طلب انتخابات پیش رو را تحریم کرده اند. در همین حال ایران با مشکلات اقتصادی بیشتری دست به گریبان است. تحریم های بین المللی سرمایه گذاری را به شدت محدود ساخته و باعث کاهش 40 درصدی ارزش پول ملی شده است.

کاهش ارزش ریال در برابر دلار به دنبال تحریم بانک مرکزی ایران توسط آمریکا به دلیل برنامه هسته ای ایران و پیگیری تولید سلاح هسته ای صورت گرفته است. نبرد لفظی اخیر میان ایران و آمریکا بر سر بستن تنگه هرمز، که یک پنجم نفت دنیا روزانه از آن عبور می کند، باعث رشد نگرانی از یک رویارویی نظامی شده است.

تحلیلگران در ایران و خارج از ایران می گویند حرکات اخیر ایران برای ترساندن مردم در آستانه انتخابات است. قوه قضائیه ایران هفته گذشته اعلام کرد که اسم بردن از تحریم انتخابات در وب سایت ها یا مطبوعات جرم محسوب می شود و قابل پیگرد است.

تهران در این زمینه اظهار نظری نکرده است. جمهوری اسلامی تاریخچه درازی در مسدود ساختن وب سایت های غیر اخلاقی و حتی وب سایت های مد لباس دارد. مقامات ایران پس از انتخابات سال 2009 نظارت خود را بر اینترنت و آنچه آنها “جنگ نرم” می نامند، بیشتر کرده است و در این زمینه به تشکیل پلیس اینترنت دست زده است که گفته می شود دارای 250000 عضو است. سال گذشته، به گفته کاربران اینترنت، دسترسی کاربران به شبکه های وی پی ان، برای دور زدن فیلتر های اعمال شده در ایران، مسدود شده است و به این ترتیب دسترسی کاربران به وب سایت های شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک یا تویتر و یوتیوب دشوار شده است. در این هفته دولت یک وب سایت اطلاعات ارز و طلا و نیز وب سایت یکی از سیاستمداران برجسته ایرانی را مسدود کرد.

یک فعال دانشجویی ایرانی می گوید: “آنها همه چیز را دارند می بندند. همه ترسیده اند.” او می گوید: “برای ما مشکل می شود که آنچه اینجا اتفاق می افتد را به گوش جهان برسانیم.”

براساس مقررات جدید، کاربرانی که از کافی نت ها استفاده می کنند باید کلیه اطلاعات شخصی، نظیر نام، نام پدر، آدرس، شماره تلفن و شماره کارت ملی خود را پیش از ورود به اینترنت به ثبت برسانند.

کافی نت ها هم موظف هستند دوربین های نظارتی مدار بسته نصب کنند به نحوی که نشان دهنده کاربران و کامپیوتر مورد استفاده آنان باشد.

اطلاعات این مراکز باید شش ماه نگاهداری شود و در صورت درخواست پلیس اینترنت در اختیار آنان قرار داده شود.

در مقررات گفته شده که این تدابیر برای “شفاف” سازی استفاده از اینترنت صورت می گیرد.

صاحبان کافی نت های تهران خشم خود را از این مقررات بیان کردند. یکی از آنها می گوید: “آنها چه فکر می کنند؟ مگر ما یک مغازه امنیتی داریم؟”

از سوی دیگر، دولت ایران نیز در صدد است ارتش خود را در اینترنت ایجاد کند.

یک وب سایت متعلق به یک روحانی محافظه کار در قم، احمد نجیمی، گفت دولت به اعضای “ارتش سایبری” ساعتی 7 دلار پول می دهد تا اظهار نظر های مثبت در سایت های هوادار دولت قرار دهند.

این اظهارات با گفته سردار همدانیان در ماه اکتبرکه گفت 2000 وبلاگ نویس برای ارتش سایبر به استخدام در آمده اند، سازگار است.

ایران در ماه مارس 2011 اعلام کرد که در حال پی ریزی یک پروژه چندین میلیون دلاری برای راه اندازی یک اینترنت ملی است. این اینترنت به عنوان شبکه ای حلال برای مسلمانان تعریف شده است.

گفته شده بود که این شبکه ابتدا به طور موازی با شبکه اینترنت جهانی شروع بکار خواهد کرد و در مرحله اول بانک ها، وزارتخانه ها و مراکز دولتی با اینترنت جهانی مرتبط خواهند بود؛ ولی در نهایت این شبکه جای شبکه جهانی را خواهد گرفت.

برخی از متخصصین گفته اند ایران نمی تواند این کاررا انجام دهد زیر این اقدام لطمه شدیدی به تجارت ایران خواهد زد.

منبع: وال استریت ژورنال – 6 ژانویه