با رفع حصر از کروبی، فعالیت خواهیم کرد

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» حجت السلام شکوری در سالگرد تعطیلی حزب اعتماد ملی:

حجت الاسلام ابوالفضل شکوری، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در چهارمین سالگرد پلمپ دفتر این حزب و تعطیلی آن به “روز” میگوید که حزب اعتماد ملی با خارج شدن دبیر کل اش از حصر، فعالیت خود را از سر خواهد گرفت.

هفدهم شهریور ۸۸ ساختمان حزب اعتماد ملی از سوی ماموران امنیتی پلمپ شد؛ حزبی که با دبیر کلی مهدی کروبی شکل گرفته بود و پس از پلمپ ساختمان و ضبط وسایل آن و سپس حصر آقای کروبی، فعالیتش متوقف شد. از حجت الاسلام شکوری در همین زمینه و وضعیت حزب اعتماد ملی سئوال می کنم. او توضیح میدهد: حزب اعتماد ملی فعلا فعالیتی ندارد ولی ممنوع الفعالیت هم نیست. چون دبیر کل در حصر است به همین دلیل فعالیت ندارد.

او می افزاید: چون دبیر کل در حصر است و شورای مرکزی باید مجددا انتخاب شود تا بتواند فعالیت را از سر بگیرد فعلا حزب تعطیل است اما توقیف نیست.

سئوال میکنم یعنی اعضای حزب به دلیل در حصر بودن آقای کروبی، فعالیت خود را متوقف کرده اند؟ میگوید: در دولت احمدی نژاد که عملا مانع می شدند، یعنی میگفتند جلسه تشکیل ندهید، اجتماع نداشته باشید و در واقع اجازه فعالیت نمیدادند. منتها الان مانع دولتی نداریم، دبیر کل از حصر خارج شود قطعا حزب فعالیت اش را از سر خواهد گرفت.

این نماینده سابق مجلس میگوید بخشی از وسایلی که ماموران ۴ سال پیش از دفتر حزب اعتماد ملی برده اند هنوز به اعضای این حزب بازگردانده نشده است.

از او می پرسم شما و حزب تان برای رفع حصر از آقای کروبی چه تلاش هایی کرده اید؟ عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی که سردبیر روزنامه اعتماد ملی با مدیرمسئولی مهدی کروبی هم بوده می گوید: تقاضاهایی داده ایم و امیدواریم این مسئله با دوستی و به صورت مسالمت آمیز حل شود.

او می افزاید: طبعا یکی از خواسته های اصلی ما این است که اگر حبسی است باید براساس قانون باشد، دادگاه و محاکمه ای باشد. ما امیدواریم حصر هرچه زودتر برداشته شود. پیروزی آقای روحانی یک نوع تفاهم ملی را باعث شده که اصولگراها و اصلاح طلبان و منتخبین را به هم نزدیک کرده. نتیجه این تفاهم ملی باید این باشد که از طریق مسالمت آمیز مشکل حصر هم حل و هر چه زودتر رفع حصر شود. باید توجه داشته باشیم که شرایط منطقه خاص است و همه باید در این شرایط سعی کنیم شکاف ها را پر کنیم و به تفاهم برسیم نه اینکه شکاف ها را توسعه دهیم.

آقای شکوری در عین حال می گوید که نباید رئیس دولت یازدهم را از این جهت تحت فشار قرار داد: آقای روحانی گرفتاری هایش خیلی زیاد است الان می بینیم که به سه وزیرش رای نداده اند و حتی به سرپرست وزارت علوم هم که معرفی کرده هر روز حملات و انتقادهای شدید میکنند. مشکلات اقتصادی هم که به آقای روحانی به ارث رسیده و سرش خیلی شلوغ است. من درست نمیدانم آقای روحانی را تحت فشار قرار دهیم.

مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی و مدیر مسئول روزنامه اعتماد ملی و رئیس سابق مجلس شورای اسلامی که از رهبران جنبش سبز و معترضان به اعلام نام محمود احمدی نژاد به عنوان برنده انتخابات ریاست جمهوری خرداد 88 است از ۲۵ بهمن ۸۹ در بازداشت خانگی به سر می برد. تاکنون هیچ دادگاهی برای بررسی اتهامات مختلفی که برخی چهره های حکومتی در سطح رسانه ها متوجه او و میرحسین موسوی، دیگر رهبر جنبش سبز میکنند تشکیل نشده است.

 

حضور افراد غیرمعمم در مجلس خبرگان

حجت الاسلام ابوالفضل شکوری، عضو حزب اعتماد ملی و عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس است. از او درباره اجلاس اخیر مجلس خبرگان و سخنان آیت الله مهدوی کنی هم سئوال کرده ام. رئیس مجلس خبرگان رهبری گفته بود تبریک او و اعضای خبرگان به حسن روحانی، مشروط است. می پرسم مجلس خبرگان وظیفه نظارت بر عملکرد رهبری دارد ولی سخنان آقای مهدوی کنی این برداشت را میدهد که این مجلس بر عملکرد رئیس جمهور نظارت خواهد کرد، شما چه فکر میکنید؟

آقای شکوری میگوید: مجلس خبرگان نظارتی مستقیم بر رئیس جمهور ندارد بلکه از طریق رهبر نظارت دارد. منظور آقای مهدوی کنی حتما این بوده که ما ارزش هایی داریم که آقای روحانی باید بدان پایبند باشد نه اینکه آقای روحانی بر اساس خواست ما حرکت کند. هماهنگی قوای سه گانه و نظارت عالیه بر عملکرد آنها از طریق مقام رهبری صورت میگیرد نه از طریق مجلس خبرگان.

از او درباره عملکرد مجلس خبرگان رهبری سئوال میکنم و میگوید: من از جزئیات مذاکرات خبرگان باخبر نیستم و نمی دانم چه حرف هایی رد و بدل می شود. چون اخبار مجلس خبرگان متاسفانه رسانه ای نمی شود و روزنامه ها منتشر نمیکنند من از جزئیات خبر ندارم و نمی توانم نقد و تحلیل کنم، چون اطلاعات کافی ندارم.

آقای شکوری پیشتر خواهان عضویت افراد غیرروحانی هم در مجلس خبرگان شده بود. از او در همین زمینه سئوال میکنم.میگوید: مجلس خبرگان رهبری، طبق قانون اساسی فعلی از روحانیون تشکیل می شود. اگر بخواهد تغییری در افراد و اصنافی که در آن حضور دارند داده شود باید قانون تغییر کند. به لحاظ فقهی و از منظر فقه اسلامی، بانوان هم می توانند عضو باشند. بانوانی هستند که خبره، مجتهد و حقوقدان هستند و می توانند رهبر شناس باشند. یا مثلا معمم بودن از نظر فقهی شرط فقیه بودن نیست بلکه دانش داشتن، شرط خبره بودن است. لذا کسانی که دانش داشته باشند و معمم نباشند هم می توانند خبره باشند اما طبق قانون فعلی فقط معممین می توانند.

سئوال میکنم یعنی قانون فعلی با فقه و موازین فقهی که شما می گویید جور در نمی آید؟ میگوید: جور در نمیاید یعنی کلیت فقه شیعه را ندارد. از نظر فقه شیعه اینطور نیست که زنان یا افراد غیر معمم نتوانند و خبره نباشند. از سوی دیگر مجلس خبرگان یک نهاد سیاسی است و همه نیروهای سیاسی که دانش دارند و خبره هستند باید بتوانند در آن مشارکت کنند.