همبستگی هزاران نفر با کارون

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» بحرانی که مردم " آن را جدی نمی گیرند"

جدال حامیان کارون و زاینده‌رود و تجمعات پی‌درپی مردم استان‌های چهارمحال وبختیاری، اصفهان و اهواز در روزهایی شدت گرفته که کارشناسان محیط زیست با اعلام اینکه ایران در وضعیت “بحران کم آبی” قرار گرفته، هشدار داده‌اند “اگر همین موجودی آب کشور به طور صحیح مدیریت نشود آخرین فرصت‌ها نیز از دست خواهد رفت.”

روز پنج‌شنبه، ۱۳ شهریورماه، هزاران نفر از شهروندان اهوازی در اعتراض به انتقال آب از سرچشمه کارون به اصفهان و شیراز و سایر مناطق با تشکیل دادن زنجیره انسانی مقابل کتابخانه عمومی اهواز تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا در زنجیره انسانی حمایت از کارون و اعتراض به اجرای طرح انتقال آب بهشت آباد، انجمن‌های مردم نهاد و حامی محیط زیست، روحانیون، اساتید دانشگاهی، هنرمندان و ورزشکاران استان حضوری گسترده داشته‌اند.

بر اساس این گزارش مجوز تجمع پنج‌شنبه گذشته اهواز “با توجه به درخواست مردم” از سوی فرمانداری اهواز صادر شده است.

کریم دحیمی، فعال حقوق‌بشر که این رویداد را تعقیب کرده است به روز می‌گوید: “تجمع کنندگان خواهان توقف پروژه بهشت آباد و توقف سیاست خشکاندن (انتقال آب) رودها بخصوص رود کارون و توقف خشکاندن تالابها و عدم تخریب محیط زیست شده‌اند.”

معترضان با تشکیل زنجیره انسانی از سازمان فاو (FAO)، سازمان ملل متحد (UN) و‌ گری لوئیس هماهنگ کننده این سازمان در ایران خواسته‌اند با توجه ویژه به وضعیت رودخانه کارون، برای متوقف کردن روند آب‌برداری از آن تلاش کنند.

آقای دحیمی می‌گوید، تجمع کنندگان با در دست داشتن شعارهایی به زبان انگلیسی، عربی و فارسی از مسئولان و سازمان های بین المللی خواسته‌اند برای مقابله با انتقال و در نتیجه خشک‌شدن رودخانه‌ها بخصوص رود کارون و تالاب‌ها به هدف جلوگیری از وقوع فجایع انسانی برای نسل‌های بعدی تلاش کنند.

به گفته این فعال حقوق بشر “کم‌آبی ناشی از آب رودخانه‌های کارون، جراحی، کرخه و دز سبب خشک شدن تالاب‌های اهواز شده است. طوفان‌های شن و ریزگرده‌ها نیز که خود نتیجه این انحراف آب است در نهایت اهواز را به آلوده ترین شهر جهان مبدل کرده است.”

 

وعده‌های روحانی در مورد کارون عملی نشد

روزنامه شرق در شماره روزشنبه، ۱۵ شهریور ماه خود با پوشش تجمع اهوازی‌ها نوشته است: “حدود ۱۰ روز پیش نیز در شهر اصفهان تجمعی مشابه برپا شد؛ تجمعی در حمایت از رودخانه زاینده‌رود و اعتراض به وضعیت کنونی آن‌که البته با قول‌وقرارهای مسوولان استان اصفهان و اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور قرار شد پروژه‌های انتقال آب از ارتفاعات چهارمحال‌وبختیاری دوباره از سر گرفته شود.”

در ادامه این گزارش آمده است که این پروژه‌های بحث‌برانگیز با عناوین تونل گلاب ۲ و بهشت‌آباد شناخته می‌شوند و اصلی‌ترین دلایل اعتراض حامیان محیط‌زیست در خوزستان و چهارمحال‌وبختیاری هستند. اهالی چهارمحال هم پیش از این و در روزهای ابتدایی امسال در همین رابطه یک تجمع اعتراضی بزرگ را در نزدیکی بازار شهرکرد تدارک دیده بودند.

حسن روحانی زمستان گذشته در جریان سفر به استان خوزستان چند بار در سخنرانی‌های خود وعده داد که وضعیت آب آشامیدنی اهواز و مشکلات رودخانه کارون را رفع خواهد کرد.

با این حال فعالان این استان می‌گویند رئیس دولت به وعده‌هایش در این مورد عمل نکرده است. کریم دحیمی می‌گوید: “حسن روحانی و رئیس سازمان محیط زیست در سفرهای جداگانه خود به اهواز موضوع انتقال آب کارون را مورد بررسی قرار داده و به مردم قول دادند که انتقال آب صرفا جهت استفاده آب آشامیدنی انجام خواهد شد، اما دستورات روحانی و قول‌های او به اصفهانی‌ها برای احیای زاینده‌رود، نشان از قریب‌الوقوع بودن طرح انتقال آب کارون دارد.”

 

“مردم نمی‌دانند بحران کم‌آبی جدی است”

در ماه‌های گذشته گزارش‌های متعددی منتشر شده که نشان می‌دهد مردم در شهرهای مختلف ایران با بحران کم آبی و بی آبی دست و پنجه نرم می‌کنند.

 روز چهارشنبه، ۱۲ شهریورماه، نماینده سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس نیز با انتقاد ازعملکرد وزارت نیرو در استان کردستان گفت: “بحران آب در کردستان جدی است و این زنگ خطر از خیلی وقت پیش در استان به صدا در آمده است.”

روز شنبه، ۱۵ شهریورماه یک کارشناس ارشد آ‌ب‌های زیرزمینی به خبرگزاری مهر گفت: “شاخص‌های علمی متعددی در دنیا برای سنجش بحران آب وجود دارد که بر اساس معتبرترین آنها ایران در وضعیت بحران کم آبی قرار دارد.”

به گفته رضا میرزایی با توجه به این بحران “اگر همین موجودی آب کشور به طور صحیح مدیریت نشود آخرین فرصت‌ها نیز از دست خواهد رفت و روزی فرا می‌رسد که اگر همه نفت و گازمان را بدهیم قادر نیستیم حتی آب شرب جمعیت کشور را تأمین کنیم.”

روز سه شنبه، ۱۱ شهریور ماه نیز علیرضا پرستار، مدیرکل دفتر امور آب و خاک کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در نخستین همایش کشاورزی و بحران کم‌آبی البرز گفت: “مردم هنوز نمی‌دانند بحران کم‌آبی در کشور جدی است و رسانه‌ها باید اطلاع‌رسانی لازم در این زمینه را داشته باشند.”