مدیران نفتی در راه ایران

وال استریت ژورنال
وال استریت ژورنال

» گزارش وال استریت ژورنال از کنفرانس نفتی وین

هنوز تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران لغو نشده، اما مدیران شرکت‌های نفتی، پیشاپیش نسبت به بازگشت به بازار ایران ابراز علاقه کرده‌اند. سه‌شنبه و چهارشنبه هفتهگذشته، مدیران نفتی از هوستون و لندن برای دیدار با مقامات دولتی ایران به وین آمدند و در کنفرانس نفت و انرژی منطقه خزر جنوبی ۲۰۱۵ شرکت کردند.

به گفته حاضرین مدیران شرکت‌های شورون و امیک فوستر ویلر در این دیدارها حضور داشتند.

حضور مقامات نفتی غرب در کنفرانسی با محوریت ایران می‌تواند نشان از چشم‌انداز تجاری تازه در این کشور و لغو تحریم‌های اقتصادی در سال جاری باشد.

تماس‌های مدیران نفتی با مقامات انرژی ایران ممنوع نیست، اما هنوز موضوعی حساسیت‌برانگیز است. پیتر هارل، از مقامات ارشد پیشین در زمینه تحریم‌های وزارت خارجه آمریکا می‌گوید: “روشن است که شرکت‌های انرژی به ایران علاقه دارند.”

سخنگوی شرکت انگلیسی امیک فوستر ویلر گفت: “ما در ایران فعالیت نداریم. وقتی تحریم‌ها برداشته شود شاید به فرصت‌های موجود در این کشور علاقمند باشیم. ما همیشه طبق قوانین و مقررات جاری عمل می‌کنیم.”

به گفته یک منبع آگاه، از زمان اعلام چارچوب توافق هسته‌ای، مقامات آمریکا، از جمله مقامات وزارت خزانه‌داری این کشور، با شرکت‌های تجاری تماس‌هایی غیررسمی برقرار کرده و گفته‌اند، مراوده فعال با ایران هنوز بسیار زود است. سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا از اظهارنظر در این رابطه خودداری کرد.

یکی از مقامات نفتی اروپای غربی در کنفرانس وین گفت: “قبلا که در تهران با مقامات ایرانی دیدار داشتم مجبور بودم خود را به عنوان شرکت ناشناس معرفی کنم، اما حالا می‌توانم بگویم از چه شرکتی هستم.”

این کنفرانس برای تهران فرصتی بود تا منابع عظیم خود را تبلیغ کند. این کشور چهارمین منابع نفت خام و دومین میدان گاز جهان را داراست و استخراج آن، در مقایسه با آمریکا که از تکنولوژی هیدرولیک استفاده می‌کنند، بسیار ارزان‌تر تمام می شود.

ایران نیز به فناوری، دانش و خریداران غربی نیاز دارد. از زمانی که آخرین شرکت‌های نفتی در سال ۲۰۱۰ ایران را ترک کردند، تولید نفت این کشور ۲۷ درصد کاهش داشته است و به ۷.۲ میلیون بشکه در روز رسید.

به گفته لولا بورگه، سخنگوی این کنفرانس، تمرکز فقط بر ایران نبود و اشاره کرد، در مورد کشورهایی نظیر آذربایجان هم بحث‌هایی صورت گرفت. رسانه‌ها اجازه ورود به این کنفرانس را نداشتند. خانم بورگه گفت: “این یک دیدار تجاری برای گسترش روابط متخصصان بود.” وی افزود، دلیل عدم حضور خبرنگاران این بود که موضوع با آن‌ها بی‌ارتباط است.

مدیران نفتی، خارج از کنفرانس گفتند، هنوز نسبت به میزان جذابیت تجارت در ایران مطمئن نیستند. شرایط قبلی جمهوری اسلامی به قدری سخت بود که اکثر شرکت‌های غربی قادر به جبران هزینه‌ها نبودند، در حال حاضر قراردادهای جدیدی در حال نگارش است. برخی از مقامات غربی هنوز گیج تجربه پیشین با دیوان‌سالاری وسواس‌گونه ایران هستند.

اما کنفرانس وین فرصت گفتگو را برای مقامات ایرانی و غربی فراهم کرد. در هتل محل برگزاری این رویداد، مدیران نفتی غربی و مقامات ایرانی زیر چلچراغ‌ عظیم لابی، در حال نوشیدن چای با یکدیگر گفتگو ‌کردند. یک مدیر اروپایی با استفاده از یک پاورپوینت چاپ شده توضیح می‌داد، شرکتش می‌تواند در زمینه استخراج نفت سنگین همکاری کند. به گفته او تکنولوژی مورد استفاده این شرکت می‌تواند برای میادین قدیمی نفت ایران در خشکی مفید باشد. پاسخ مقامات ایرانی این بود که به تکنولوژی نفت سبک بیشتر علاقه دارند و مدیر اروپایی گفت، شرکتش توانایی انجام این کار را نیز دارد.

با این حال، این مدیر نفتی از اعلام نام خود و شرکتش در مصاحبه خودداری کرد و گفت: “ما می‌خواهیم در همه جا مورد استقبال واقع شویم.”

منبع: وال استریت ژورنال - 17 آوریل 2015