دلیل اخراج‌ امنیتی است
یا مذهبی

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» راندن صدها تاجر ایرانی از امارات

در حالی که روند اخراج برخی اتباع ایرانی از امارات٬ روند رو به رشدی دارد٬ وزارت امورخارجه جمهوری‌اسلامی اعلام کرده است که این مساله را مهرماه جاری و درنشست کمیسیون ایران و امارات بررسی خواهد کرد.

حسن قشقاوی، معاون پارلمانی، کنسولی و امور ایرانیان وزارت خارجه٬ در این زمینه به روزنامه خراسان گفته است: “مباحث مربوط به اتباع دو کشور و مشکلات آن‌ها و همچنین اخراج ایرانیان از امارات در دستور کار هشتمین نشست کنسولی ایران و امارات خواهد بود”. به گفته‌ی قشقاوی: “در حال حاضر سفیر ایران در امارات و مدیرکل ایرانیان وزارت خارجه با سفیر امارات در تهران در حال رایزنی هستند تا این روند متوقف شود”. وی همچنین گفته است که افرادی که از امارات خارج شده‌اند٬ “تاجر” هستند.

اشاره قشقاوی به خبر اخراج بیش از ۵۰۰ ایرانی است که به گزارش  خبرگزاری ایسنا “بیش از ۲۵ سال سابقه اقامت داشته‌اند و بدون هیچ دلیل، اقامت‌شان کنسل شد”. ایسنا اضافه کرده بود که دلیل اخراج این افراد از امارات٬ شیعه بودن آن‌هاست: “در دو سال گشته هزاران تن از شیعیان از کشورهای ایران، عراق، لبنان، هند و پاکستان از شیخ نشینان ابوظبی و دوبی اخراج شدند… تنها دلیل اصلی اخراج آنان شیعه بودن است”.

این خبرگزاری نوشته بود که براساس آمار موجود و تا سال ۲۰۰۸ میلادی٬ “حدود ۲۰۰ هزار ایرانی در کشور امارات مقیم بوده و حدود ۸۰۰۰ شرکت ایرانی فعالیت دارند که سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها به ارزش ۳۰۰ میلیارد دلار بود”.

با این حال مسعود دانشمند، رییس اتاق مشترک ایران وامارات٬ وجود دلایل مذهبی برای این مساله را رد کرده و گفته است: “من به عنوان یک بازرگان شیعه دراین کشور هیچ مشکلی نداشته‌ام و هر کسی به عنوان شیعه در این کشور حضور یافته تاکنون مشکلی را حس نکرده است… این کشور تنها اقامت‌ها را محدود و اقدام به اخراج شرکت‌های بازرگانی غیر فعال کرده است. براساس قانون جدید امارات متحده عربی اقامت شرکت‌های بازرگانی غیر فعال در این کشور لغو می‌شود… براساس قوانین این کشور سخت‌گیری‌هایی درباره حضور ایرانیان انجام می‌شود و البته فقط اقامت‌ها محدود شده است”.

از سوی دیگر حسین نقوی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی٬ نیز با اشاره به این‌که “تمام اتباع خارجی مقیم این کشور شامل قانون جدیدی می‌شوند که مقامات امارات وضع کرده‌اند و این قانون اصلاً مختص ایرانیان نیست”٬ اضافه کرده: “این مسئله به‌خلاف آنچه منتشر شده، موضوع دیگری است؛ دولت امارات در رابطه با مسائل امنیتی خودش نسبت به کنترل امنیتی کشورش، قوانین جدیدی وضع کرده که حتی مختص به شیعیان هم نیست”.

مصطفی محمدنجار٬ وزیر کشور٬ در سفری که فروردین ماه گذشته به امارات داشت٬ در این زمینه گفته بود: “این اقدام امارات آثار اجتماعی خوبی در روابط دو کشور نخواهد داشت”.

هم‌زمان ‌سایت خبر آن‌لاین به نقل از کاربران خود٬ خواستار برخورد با اتباع امارات در خاک ایران و همچنین واکنش وزارت امورخارجه به این مساله شد و نوشت: “امارات بدون سرمایه ایرانی ها فقط یک بیابان بی‌آب و علف بود!! این بی‌عرضگی مسئولان ذی‌ربط را می‌​رساند که از جذب سرمایه‌های هم‌وطنان عاجز ماند‌‌ه‌​اند”.