به نام امداد، به کام سیاست

نویسنده
شروین امیدوار

» سوء استفاده گوشه ای از بیت ولایت فقیه از محرومان

حمیدرضا ترقی از اعضای شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی که همزمان معاونت فرهنگی کمیته امداد امام را بر عهده دارد در گزارشی که به مصباح یزدی، از روحانیان تندرو و از حامیان محمود احمد نژاد ارائه کرد، به صراحت سوء استفاده سیاسی این نهاد تحت نظر رهبر جمهوری اسلامی از جمعیت زیر خط فقر تحت پوشش این کمیته، به ویژه دانشجویان و دانش آموزان خانواده های فقیر علیه جنبش اعتراضی پس از انتخابات را فاش کرد.

به گفته حمیدرضا ترقی در ماه های اخیر “کمیته امداد 30 هزار جلسه سخنرانی در منازل مددجویان کمیته امداد” با حضور یک میلیون نفر از جمعیت تحت پوشش این کمیته برگزار کرده و برای “15 هزار نفر از دانشجویان زیر پوشش این نهاد در سطح کشور  دوره‌های آموزشی مقابله با جنگ نرم” گذاشته است.

بنابر اظهارات معاون فرهنگی کمیته امداد که در خبرگزاری دولتی ایرنا نیز منتشر شد، این نهاد حتی از دانش آموزان خانواده های زیر خط فقر نیز برای مقابله با اعتراضات پس از انتخابات استفاده کرده و با همکاری موسسه آموزشی امام خمینی، که مدیریت آن را مصباح یزدی بر عهده دارد، برای 40 هزار نفر از این دانش آموزان دوره هایی تحت عنوان “دوره آموزشی بصیرت” برگزار کرده که به گفته حمیدرضا ترقی شامل آموزش هایی “در ابعاد مختلف اعتقادی، سیاسی و فرهنگی” بوده است.

گزارش معاون کمیته امداد به مصباح یزدی در دیداری ارائه شده که اعضای ارشد کمیته امداد (که همگی از سران حزب موتلفه اسلامی هستند) حضور داشتند.

مصباح یزدی اما اقدامات انجام گرفته از سوی کمیته امداد را ناکافی دانسته و به  اعضای شورای مرکزی کمیته امداد گفته “باید در صدد باشند ستادی متشکل از برخی وزرا، نمایندگان دستگاه های مربوطه و حوزه های علمیه برای سیاستگذاری کلان برنامه های کمیته امداد تاسیس کنند تا هر بخشی نظرات خود را در این ستاد ارائه کرده و برای هر بخش برنامه ریزی دقیقی صورت گیرد” و “برای ضمانت اجرایی این ستاد نیز ابتدا باید طرحی آماده شود و خدمت مقام رهبری تقدیم گردد تا ایشان در این باره نظر خود را اعلام کنند.”

در دیدار اعضای شورای مرکزی کمیته امداد با مصباح یزدی، حبیب اله عسگراولادی مسلمان، از اعضای این شورا و عضو شورای مرکزی موتلفه اسلامی خواهان حفظ استقلال موتلفه از دولت و باقی ماندن آن تحت نظر رهبر جمهوری اسلامی شده اما مصباح یزدی در اظهاراتی که خبرگزاری حوزه علمیه قم منتشر کرد، به عسکراولادی و همراهانش گفته است: “وظایفی که امروز کمیته امداد بر عهده دارد صرفا از صندوق های صدقات ساخته نیست و کمک های دریافتی این نهاد از دولت و دیگر نهادهای رسمی رقم قابل توجهی است”.

 وی با تاکید براینکه “ما در دین مبین اسلام دولت و ملت نداریم” موضوع استقلال برخی نهادها از دولت را از “رسوبات فرهنگ غربی” خوانده و افزوده: “شما می توانید از دولت استفاده کنید و دولت هم می تواند از شما استفاده کند.”

مصباح یزدی همچنین به صراحت هدف از اظهاراتش را “افزایش تصاعدی برد کمیته امداد امام” و استفاده از “استعداد خانوادهای تحت پوشش کمیته امداد” توصیف کرده و گفته است که در صورت تشکیل ستاد سیاست گذاری می توان “از استعدادهای فراوان خانواده های مددجوی کمیته امداد و خدمات شایان آنها برای کل کشور و حتی فراتر از مرزها استفاده کرد.”

آیت الله نوری همدانی، یکی دیگر از روحانیان حامی دولت احمدی نژاد نیز در دیدار اعضای شورای سرپرستی کمیته امداد با این ادعا که “دشمن برای ما نقشه‌های فراوانی دارد که من وظیفه خود می‌دانم تذکر دهم. دشمن در مراکز مختلف نفوذ کرده و علیه ولایت دسیسه می‌کند” از سرپرستان کمیته امداد خواسته است تا با سازماندهی جمعیت فقیر تحت پوشش این کمیته “در نگهداری ولایت فقیه و رهبری” تلاش کنند.

وی که اعتراضات مردمی علیه تقلب انتخاباتی جناح حاکم را “اغتشاش” می خواند همچنین گفته است که:“همین تقویت جبهه فرهنگی توسط کمیته امداد بود که باعث شد در جریان اغتشاشات پس از انتخابات کسانی که با کمیته امداد ارتباط داشتند در این اغتشاشات حضور پیدا نکنند.”

 

کمیته امداد؛ گوشه ای از بیت ولی فقیه

کمیته امداد که بخشی از جمعیت زیر خط فقر را تحت پوشش قرار می دهد نهادی است که در اسفند سال 57  مجوز تاسیس آن از سوی آیت الله خمینی صادر شد.

این کمیته از  زمان تاسیس تاکنون همواره تحت مدیریت اعضای ارشد موتلفه اسلامی و از جمله حبیب اله عسگر اولادی بوده، اما در حال حاضر “حبیب اله عسگراولادی، رضا نیری، ابوالفضل حاجی حیدری، حسین انواری و حمیدرضا ترقی” شورای سرپرستی آن را تحت نظر مستقیم آیت الله خامنه ای بر عهده دارند و “حسین انواری” با حکم وی مدیر این کمیته است.

کمیته امداد امام به موجب اساسنامه اش “نهادی انقلابی و از نوع مؤسسات غیرانتفاعی و عام المنفعه و دارای شخصیت مستقل و استقلال مالی و استخدامی است که تحت نظارت ولی فقیه” قرار داردو قرارست با “ارایه ی خدمات حمایتی، معیشتی و فرهنگی برای نیازمندان و محرومان داخل و خارج کشور به منظور تامین خود اتکایی، تقویت و رشد ایمانی با حفظ کرامت انسانی” بپردازد.

منبع مالی کمیته امداد، کمک های ولی فقیه، اعتبارات دولتی، کمک های مردمی، موسسات و سازمان های داخل و خارج لاز کشور و مهمتر از همه  “درآمد حاصل از فعالیتهای اقتصادی امداد امام” است.

دولت احمدی نژاد در چند سال گذشته از یک سو با سیاست های اقتصادی خود به سرعت بر جمعیت زیر خط فقر در کشور افزوده و از سوی دیگر با افزایش بودجه کمیته امداد تلاش کرده تا جمعیت زیر خط فقر را به عنوان مدد جو، تحت پوشش این کمیته در آورد.

حسین انواری رئیس منصوب آیت الله خامنه ای در کمیته امداد چندی  پیش گفته بود در حال حاضر جمعیتی معادل “9 میلیون نفر از جمعیت کشور” تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند.

جمعیت تحت پوشش کمیته امداد در پایان سال 84 یعنی پایان دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی 4 میلیون 100 هزار نفر بود اما در پایان سال اول ریاست محمود احمدی نژاد با افزایش بیش از 500 هزار نفری به 4 میلیون و 619 هزار نفر رسید و به گفته رییس کمیته امداد اکنون بیش از دو برابر سال 84 شده و به بیش از 9 میلیون رسیده است.

به گفته مدیران کمیته امداد هم اکنون 110 هزار دانشجو و 800 هزار دانش آموز خانواده های زیر خط فقر تحت پوشش کمیته امداد هستند.

کمیته امداد علاوه بر فعالیت های داخلی در کشورهای دیگر نیز فعالیت های گسترده ای دارد که از جمله آنها می توان به لبنان، سوریه، افغانستان، تاجیکستان، آذربایجان و کومور اشاره کرد.

نهادهای تحت نظارت ولی فقیه ملزم به ارائه جزئیات چگونگی فعالیت های خود از جمله بودجه دریافتی به مجلس یا افکار عمومی نیستند و از همین روست که گزارش شفافی از فعالیت های کمیته امداد نیز چون سپاه پاسداران، بسیج و سایر نهادهای تحت نظر آیت الله خامنه ای منتشر نمی شود.

حبیب اله عسگر اولادی، نماینده آیت الله خامنه ای در کمیته امداد اخیرا به صراحت گفته است: “کمیته امداد امام خمینی گوشه ای از بیت ولایت فقیه است.”

وی نقل کرده است که وقتی: “در زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی می خواستند این نهاد را زیر مجموعه و ادغام در یکی از وزارتخانه ها کنند ما خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم و ایشان تاکید داشتند که شما نگران نباشید، چرا یک نهاد مردمی ادغام در یک نهاد دولتی شود؟”

به گفته عسگر اولادی آیت الله خامنه ای همچنان مایل است که “کمیته امداد زیر نظر ولایت فقیه اداره شود” و “گوشه ای از بیت ولایت فقیه” باقی بماند.