مخالفت خامنه‌ای با تحصن

نویسنده
نازنین کامدار

» تجمع دلواپسان با مداخله پلیس پایان یافت

در حالی که دلواپسان مجلس در تکاپو برای استیضاح وزیر خارجه به خاطر دست دادن با باراک اوباما هستند، تحصن حامیان آنها در بیرون از مجلس با دخالت نیروهای پلیس و پس از مقاومت برخی از آنها برای ادامه اعتراض پایان یافت.

دخالت پلیسی بر علیه دلواپسان که با استقبال سایت های اعتدال گرا و اصلاح طلب مواجه شده در حالیست که فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی اعلام کرده نیروهای تحت فرمانش موظف به برخورد با تمامی تجمعات غیر قانونی هستند.

سایت انتخاب در گزارشی درباره مداخله پلیس برای پایان دادن به تحصن معترضان دلواپس نوشته است: “نیروهای پلیس تهران بزرگ از لحظاتی پیش با حضور فرمانده انتظامی پایتخت جمع آوری چادرهای باقی مانده مقابل مجلس را بعد از آنکه چند نفر از مخالفان با ادامه اجتماع غیرقانونی اصرار داشتند، وارد عمل شدند. سردار حسین ساجدی نیا، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ هم با حضور در محل اجتماع تعداد اندکی افراد مخالف برجام واقع در ضلع شمالی ساختمان مجلس شورای اسلامی دستور پایان دادن به بقایای این اجتماع غیر قانونی را صادر کرد. فرمانده پلیس تهران بزرگ با باقی مانده معترضان به صورت چهره به چهره گفت و گو کرد و از آنها خواست که هر چه زودتر به اجتماع خود پایان دهند. نیروهای پلیس تهران بزرگ به صورت محسوس و نامحسوس با حضور در محل تجمع این چندنفر که اصرار بر ادامه تجمع بودند را متفرق کرده و باقی مانده موکب ها و چادرها را جمع آوری کردند”.

انتخاب افزوده: “اجتماع غیرقانونی در مخالفت با اجرای مراحل تصویب برجام در مجلس با حضور تعداد معدودی از هفته گذشته مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی آغاز شد. فرماندار تهران این اجتماع را غیرقانونی خواند از آنها خواست تا از ادامه این کار که موجب سد معبرو اختلال در آمد وشد مقابل مجلس شورای اسلامی شده اند خودداری کنند”.

 آنطور که خبرگزاری ها نوشته اند، از بیت رهبر جمهوری اسلامی نیز تماس هایی با تجمع کنندگان گرفته و از آنها خواسته شده بود به اعتراض خود در خیابان پایان دهند.

در همین راستا، انتخاب گزارش داده که حجت الاسلام عمار عمارلو، یکی از روحانیان که نخستین اجتماع کننده بود به دوستان خود گفته است: “از چند مسیر موثق، مطلع شدم که رهبر معظم انقلاب با ادامه این اجتماع مخالف هستند لذا باید به این اجتماع پایان داد”.

آنطور که انتخاب نوشته، پس از این گفته وی عده ای اقدام به جمع آوری چادرها برای پایان بخشیدن به اجتماع کردند اما چند نفر با مخالفت برادامه اجتماع غیرقانونی اصرار ورزیدند که با ورود نیروهای پلیس به این موضوع روبرو شدند.

سایت شبکه نظر نیز از “برخورد قانونی” با دلواپسان متحصن خبر داده و شرایط پیش از جمع آوری بساط آنها را چنین تشریح کرده است: “به نظر می‌رسد علیرغم اینکه استانداری تهران بارها و بارها اعلام کرده بود که هرگونه تحصن و تجمع در اطراف مجلس شورای اسلامی غیرقانونی است، باز هم شاخه جوانان جبهه پایداری با عنوان تحصن “غیرت” به تجمع ادامه خواهد داد.درحالیکه فرمانداری تهران و نیروی انتظامی از دلواپسان خواستند که به تحصن خود در مقابل مجلس پایان دهند، اما مشاهدات حکایت از آن دارد که این افراد همچنان این محل را ترک نکرده و با آسودگی تمام در کنار چادرهای خود خوابیده اند. پس از آن چند نماینده مجلس و فعال سیاسی دلواپس به تحصن پیوسته و برای افراد حاضر سخنرانی کردند.شرایط خیابان‌های اطراف مجلس به صورتی است که تقریبا خیابان های منتهی به مجلس در منطقه بهارستان بسته شده و عبور و مرور مردم با دشواری همراه شده است. حسین شریعتمداری مدیر روزنامه کیهان در این تجمع شرکت کرده و گفته است که به قول مدرس چرا باید ما از ترس مرگ خودکشی کنیم؛ اگر می‌دانیم که برجام برای ما فاجعه آفرین است باید آن را دربست رد کنیم و مطمئن هم باشید هیچ اتفاقی نمی‌افتد”.

پس از متفرق کردن دلواپسان از مقابل مجلس، سرتیپ پاسدار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی در اینباره گفته است: “ناجا طبق مصوبه شورای تأمین استان و بر اساس قانون عمل می‌کند. شورای تأمین استان تهران در همین زمینه تشکیل جلسه داد و مصوباتی داشت که ابلاغ شد و پلیس تهران طبق مصوبات عمل کرد”.

او افزود: “هر مصوبه‌ای در شورای تأمین استان تهران تعیین شده باشد ناجا طبق مصوبه و بر اساس قانون به آن عمل می‌کند”.

سایت رجانیوز، ارگان نزدیک به دلواپسان اما اصلا به ماجرای دخالت پلیس برای پایان دادن به تجمع اشاره نکرده و صرفا نوشته است: “تحصن‌کنندگان مقابل مجلس شورای اسلامی که از روز دوشنبه هفته گذشته ۶ مهر مقابل درب شمال شرقی (درب شماره یک) پارلمان تحصن کرده بودند، ظهر شنبه پس از قرائت بیانیه پایانی به این تحصن پایان دادند. حجت‌الاسلام عمار عمارلو یکی از طلاب حوزه علمیه قم اولین نفری بود که به همراه همسر و فرزندانش دوشنبه هفته قبل در اعتراض به روند بررسی برجام در مجلس، مقابل پارلمان تحصن کرد.از فردای آن روز جمعی از دانشجویان به وی پیوستند و مقابل مجلس تحصن کردند”.

این تحصن در حالی پایان یافته که به نوشته بهارنیوز قرار بوده تا در پایان نمازجمعه تهران، برخی از شرکت کنندگان به تحصن کنندگان بپیوندند اما تعداد اندک آنها مانع از راه افتادن موج اعتراض شده است.

بهار نیوز نوشته: “جمعی که قرار بود در میدان انقلاب برای مخالفت با برجام شکل بگیرد، با استقبال سرد نمازگزاران مواجه شد و کسی از نمازگزاران به جمعیت ۵۰ نفره معترضان اضافه نشد. در نماز جمعه تهران توزیع هفته‌نامه “عبرت‌های عاشورا” با احتیاط بیشتری انجام می‌شد و توزیع‌کنندگان از مردم می‌خواستند این نشریه را دور از چشم مسئولان برگزاری نماز جمعه نگهداری کنند”.

گفتنی آنکه صادق خرازی، قصد دارد به شکل “قانونی” تجمعی در حمایت از برجام برگزار کند.