جای خالی در زابل

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

جای خالی را در این جمله پر کنید: « به دستور فرماندار،ورود…… به زابل ممنوع شد.»

شاید فکر کنید، با توجه به موقعیت شهرستان زابل و اینکه اساسا استان سیستان و بلوچستان همیشه محل عبور باند های قاچاق مواد مخدر بوده، فرمانداری برای مبارزه و مقابله و جلوگیری از انتقال مواد مخدر به کشور گفته باشد: ورود “باندهای قاچاق مواد مخدر” به زابل ممنوع است.

یا شاید از آنجا که گروه های تروریستی موجود در پاکستان وافغانستان که دارند به مردم خدمت می کنند و هر روز یک تعدادی را می فرستند بهشت، و تصمیم دارند موسسه توریستی راه بهشت را تاسیس کنند، زیادی برای دیدار با برادران سپاهی و استراحت و تامین تسلیحات، به این طرف مرز می آمده اند، آقای فرماندار هم گفته است: ورود “برادران تروریست” به زابل ممنوع است.

یا شاید به خاطر اینکه یکی از نمایندگان سابق سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی از اصلاح طلبان طرفدار آقای خاتمی بوده ، به دلیل نزدیک شدن زمان انتخابات و آزادی بیش از حد موجود در کشور، به دستور فرماندار، ورود “ اصلاح طلبان و سبزها” به سخنرانی ممنوع است.

یا شاید مثل بسیاری از استانهای کشور به دلیل تمایلات فراوان جمهوری ظفرنمون اسلامی ایران به همه ملت های مسلمان و نژادهایی مانند سرخپوستان آمریکا و سیاهپوستان آفریقا، به جز ملت زحمتکش افغانستان که جرم شان این است که سی سال در ایران کارگری کردند و دائم مورد توهین قرار گرفته اند و با وجود اینکه این استان محل مهم سکونت افغانی هاست، فرماندار زابل، ورود “ افغانی ها” را به زابل ممنوع کرده است.

یا اصلا شاید به خاطر موقعیت جغرافیایی زابل که در بیابان است و هر از گاهی باد های موسمی به راه می افتد و توفان شن به پا می کند و آسایش وسلامت ساکنان را تهدید می کند، آقای فرماندار در اقدامی نمادین اعلام کرده است: ورود”توفان شن” به زابل ممنوع است.

یا شاید چون چند سال پیش دربم زلزله آمد و با خاک یکسان شد و قرار شد شهرهای ایران مقاوم سازی بشوند و نشدند و دوباره امسال در آذربایجان زلزله آمد و باز هم شهرها با خاک یکسان شدند و این بار اصلا کسی به روی خودش هم نیاورد … آقای فرماندار دست به دامان خود زلزله شده و اعلام کرده: ورود “زلزله”به زابل ممنوع است.

یا … احتمالا از آنجا که فرمانداران خیلی آدم های فرهنگی و مودبی هستند، باید منشا فرهنگی داشته باشد و چون تنها سینمای شهر زابل همین چند ماه پیش تخریب شده است و شاید کسی خبر نداشته باشد که زابل سینما ندارد و همین طوری برای زابل فیلم سینمایی بفرستند، آقای فرماندار مودب پیش خودش گفته کسی به زحمت نیافتد و اعلام کرده : ورود فیلم سینمایی به زابل ممنوع است…

اما این جای خالی با این حرف ها پر نمی شود .

حسین کیخا، فرماندار زابل در جلسه ستاد تنظیم بازار گفت: باتوجه به اینکه مرغ های هفت واحد مرغداری با تناژ 300 تن آماده عرضه به بازار مصرف است، لذا به منظور حمایت از سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان بومی تا اطلاع ثانوی ورود “مرغ زنده” از شهرستان‌های اطراف به زابل ممنوع شد.

نتیجه گیری اخلاقی: علت ممنوعیت ورود هوا به خیلی از استانهای کشور این است که هوا به اندازه کافی آلوده است.

نتیجه گیری سیاسی: برای اینکه مشکلی برای وارد شدن به جایی نداشته باشید، همین کافی است که یک سابقه جنایی یا تروریستی داشته باشید.

نتیجه گیری فولکلوریک: گاهی اوقات در مورد مرغ زنده تصمیم هایی می گیرند که مرغ پخته هم برای آن می خندد.