پنج پیشنهاد عمان به ایران و آمریکا

نویسنده
حسین محمدی

» ادعای اثبات نشده یک سایت اصولگرا

چند ماه پس از برگزاری مذاکره‌ دوجانبه میان جمهوری‌اسلامی و آمریکا در مسقط، پایتخت عمان، و بی‌نتیجه ماندن این گفت‌وگوها، هر روز جزییات بیشتری از آن منتشر می‌شود. در یکی از آخرین موارد از این دست یک وب‌سایت اصول‌گرا خبر از پنج پیشنهاد عمان به ایران و آمریکا برای ادامه‌ی گفت‌وگوها داد.

وب‌سایت پارس نوشت که ارائه این پیشنهادها از سوی عمان به این دلیل بپد که این کشور تلاش داشت در مذاکرات “نقش محوری” داشته باشد و اکنون با پیشنهادهای جدید “تلاش دارد تا پیشنهادات جدیدی را مطرح کند تا طرفین را ترغیب به توافق حول پیشنهادات خود نماید تا در نهایت بتواند به جایگاه برجسته ای در منطقه ارتقا یابد”.

به گزارش وب‌سایت پارس، عمان پیشنهاد داده است که هیچ پولی از مطالبات نفتی ایران به داخل این کشور نرود، ایران و آمریکا در مورد منطقه و کاهش تنش در منطقه، مذاکراتی داشته باشند، نقش محوری تر به کشورهای عربی داده شود،اوباما فرایندی را طی نماید تا از اختیارات خود در جهت پیشبرد مذاکرات استفاده نماید و در نهایت نیز دو سناریو ارائه شده که براساس آن توافق نهایی تا اسفند ۹۳ و یا خرداد ۹۴ به دست آید.

این وب‌سایت - که گفته می‌شود به علی لاریجانی، رییس مجلس نهم، نزدیک است - بدون اشاره به جزییات، درباره واکنش دو طرف به این پیشنهادها نوشته است: “طرف آمریکایی نسبت به این پیشنهادات، روی خوشی نشان نداده است. طرف ایرانی نیز، در لایه های میانی، از دور جدید مذاکرات هسته ای انتظار بالایی ندارد”.

پیش از این اعلام شده بود که آمریکا نیز در عمان طرحی هشت صفحه‌ای برای پایان بخشیدن به اختلاف‌ها پیرامون برنامه هسته‌ای ایران ارائه کرده بود.

آن زمان ابراهیم کارخانه‌ای، رییس کمیته هسته‌ای مجلس گفته بود که “طرح آمریکایی ها برای محدود کردن تعداد سانتریفیوژها در حد چرخش دکوری و تعطیلی طولانی مدت آب سنگین اراک و اعلام بازرسی های نامحدود و سرزده از تمامی تاسیسات هسته ای و در امتداد آن از تاسیسات نظامی است”.

پیش از این برخی مسوولان جمهوری‌اسلامی و هم‌چنین یک سایت نزدیک به سپاه پاسداران، نوشته بودند که ایران و آمریکا پیش از روی کار آمدن دولت روحانی، نشست‌های محرمانه‌ای با یک‌دیگر داشته‌اند.

 علی‌اکبر صالحی، وزیر امورخارجه دولت احمدی‌نژاد، در گفت‌وگویی با شبکه العالم، گفته بود که برخی از مسوولان دولت احمدی‌نژاد معتقد بودند که باید با آمریکا به شکل مستقیم و دوجانبه مذاکره شود.

 به گفته صالحی پس از آن،‌ وی به عنوان وزیر امورخارجه‌ی وقت با رهبر جمهوری اسلامی در این باره گفت‌وگو کرده و رهبر جمهوری‌اسلامی به او گفته که “به آمریکایی‌ها نمی‌شود اعتماد کرد… آن‌ها عهدشکنی می‌کنند، نقض پیمان می‌کنند و قابل اعتماد نیستند و حسن نیت ندارند”.

 صالحی گفته بود که ایت‌الله خامنه‌ای در نهایت به او گفته بود: “اشکالی ندارد، بروید و این کار [مذاکره با آمریکا] را انجام دهید، اما بدانید که این اتمام حجت خواهد بود. ما بهانه را از آن‌ها خواهیم گرفت و به مردم خودمان اعلام خواهیم کرد که از هر فرصتی برای حل و فصل مسالمت‌آمیز این موضوع در چارچوب عزت، حکمت و مصلحت استفاده می‌کنیم و بهانه را از آن‌ها خواهیم گرفت که آن‌ها با افکار عمومی بازی نکنند”.

 همان زمان سایت ایران هسته‌ای، نزدیک به سپاه پاسداران، نوشته بود که برای مذاکره میان جمهوری‌اسلامی و آمریکا چهار شرط از سوی آیت‌الله خامنه‌ای مطرح شده بود و عدم حضور وزیر امورخارجه در مذاکرات و همچنین نتایج ملموس در کوتاه‌مدت، از جمله شرط‌های او بوده است.