درهای سفارت بریتانیا باز می شود؟

نویسنده
مریم کاشانی

» گزارش سفر هیات پارلمانی دوستی ایران و انگلیس

عباسعلی منصوری‌آرانی، رئیس هیات پارلمانی دوستی ایران و انگلیس طی گفتگویی درباره سفر اخیر این هیات به انگلستان اعلام کرد گفتگوهای صریحی درباره “مشکلات دو کشور” انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، منصوری‌آرانی گفته: “در سفر اخیر به کشور انگلستان اعضای پارلمانی گروه دوستی ایران و انگلیس در ضیافت ناهار بی‌سابقه رئیس مجلس عوام به این کشور شرکت کردند و همچنین در این سفر با اعضای مسلمان مجلس عوام و اعیان انگلستان دیدارهایی انجام شد.”

او اضافه کرده: “در این سفر در ارتباط با بحث سفارت دو کشور گفتگو شد و دو طرف بر این باور بودند که مسلما با شکل فعلی روابط سفارتخانه‌های دو کشور مشکلات جدی برای شهروندان ایرانی و انگلیسی وجود خواهد داشت و شکل کنونی روابط یادشده غیر منطقی و زمان‌بر است.”

رئیس هیات پارلمانی دوستی ایران و انگلیس همچنین خبر داده: “امروز بعد از ظهر کاردار غیر مقیم کشور انگلستان در ایران با من جلسه‌ای خواهد داشت که در این جلسه مشکل پیش رو نیز بررسی خواهد شد. همچنین قرار است وزیر امور خارجه کشورمان و وزیر خارجه انگلستان در بروکسل دیداری داشته باشند.”

چند روز پیش هم عزت‌الله یوسفیان‌ملا، نماینده آمل در مجلس گفته بود: “احتمال بازگشایی سفارتخانه دائمی انگلستان بالاست.” او افزوده بود: “با وجود مشکلاتی که در سال‌های اخیر با کشور انگلستان داشته‌ایم و به قوت خودش باقی است٬ اما در حال حاضر روابط به نوعی شکل گرفته که مجلس هم نسبت به این مسئله واکنشی نشان نداده٬ بنابراین احتمال بازگشایی سفارتخانه انگلستان بسیار زیاد است.”

او تاکید کرده: “یک سری مسائل و مشکلاتی داریم که در آن تردیدی نیست؛ مانند دخالت‌ها، ‌حرکت‌های سیاسی، ‌پیش کشیدن حقوق بشر و مسئله هسته‌ای که در انگلیس هیچ تغییری نکرده٬ اما در خصوص رابطه مجدد ما با این کشور می‌توان گفت که زمینه کاملا فراهم است. “

این نماینده مجلس توضیح نداده بود که اگر هیچ چیز “هیچ تغییری نکرده”، چگونه امکان باز شدن سفارت فراهم شده است.

از آذرماه سال ۱۳۹۰ که سفارت انگلیس به دنبال حمله گروه‌های فشار در ایران بسته شد، بیش از سه سال گذشته و تلاش مقامات جمهوری اسلامی برای بازگشایی این سفارتخانه به جایی نرسیده است.

هیات پارلمانی دوستی ایران و انگلیس روز هفدهم اسفند ماه عازم انگلیس شد. این هیات از ماه‌ها پیش قرار بود به این سفر برود اما گفته می‌شد احتمال انگشت‌نگاری نمایندگان مجلس مانع انجام این سفر شده است.

اردیبهشت ماه گذشته عباسعلی منصوری‌آرانی در گفتگو با خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، در اینباره گفته بود: “قانون انگشت‌نگاری به خودی‌خود بد نیست، اما هر اتفاقی که می‌افتد باید به صورت متقابل باشد؛ یعنی هر آنچه برای ما هست، برای آنها هم وجود داشته باشد. ما از هیات پارلمانی انگلیس انگشت‌نگاری نکردیم، طبیعتاً اگر قرار باشد هیات پارلمانی ایران هم به انگلیس برود، بدون شک بدون انگشت‌نگاری خواهد بود.”

تلاش گروهی از نمایندگان راستگرای مجلس برای سفر به انگلیس انتقاد برخی رسانه‌های داخلی را برانگیخته بود. از جمله سایت تابناک وابسته به محسن رضایی، اواخر شهریور گذشته، از “رویکرد دوگانه نمایندگان مجلس” انتقاد و با اشاره به مصوبه پائیز سال ۱۳۹۰ در مجلس که خواستار کاهش روابط ایران و انگلیس بود، تاکید کرده بود: “نمایندگانی که روزی دولت را مجبور به کاهش روابط به سطح کاردار می‌کنند، امروز چگونه در مجلس نهم، خواستار گسترش روابط آن هم از نوع پارلمانی هستند. پرسشی که نمایندگان پاسخ دهند، این موضوع است که آیا نقش مخرب انگلیس در ایران کاهش یافته ‌یا اینکه نمایندگان به اشتباه بودن کاهش رابطه با کشور‌ها از طریق تصویب قوانین پی برده‌اند؟” نویسنده بازتاب اضافه کرده بود: “مطمئناً ‌کسی با گسترش روابط با کشورهای دیگر از جمله گسترش روابط پارلمانی ـ که موجبات نزدیکی بیشتر ملت‌ها به هم می‌شود ـ مخالف نیست؛ اما همه با برخوردهای انفعالی و احساسی با منافع ملی مخالفند. در واقع چه می‌شود که یک روز انگلیس دشمن و مخرب و روزی دیگر دوست و همه آماده سفر به لندن؟!”

در ماه‌های گذشته، هرگاه دولت برای بازسازی روابط ایران و انگلیس تلاشی کرد، رسانه‌های راستگرا مخالفت خود را اعلام کردند.

برای نمونه خردادماه گذشته که زمزمه بازگشایی سفارت انگلیس مطرح بود، روزنامه وطن امروز در گزارشی با عنوان “بازگشت انگلیسی‌ها یعنی اعتدال!” نوشت: “رفتار سفارت انگلستان در فتنه ۸۸ و نقش کلیدی آن در هماهنگی با دستگاه‌های جاسوسی دنیا علیه جمهوری اسلامی ایران نیز موضوعی نیست که قابل فراموش شدن باشد. این مساله، از اعترافات صریح محکومان فتنه ۸۸ و شواهد و قرائن کشف شده در جریان فتنه ۸۸ نیز به خوبی قابل دریافت است. نکته قابل توجه اینکه خود انگلیسی‌ها این موضوع یعنی سعی در تغییر رژیم ایران را نه تنها تکذیب نکرده‌اند بلکه در اظهارات و عمل خود بارها بر آن صحه گذاشته‌اند و با این اوصاف علت ذوق زدگی جریان اصلاح‌طلب و حامی دولت از بازگشایی سفارت انگلستان می‌تواند حاوی پیام مهمی باشد. بررسی این موضوع در کنار مواضع رسانه‌های اصلاح‌طلب در جریان فتنه ۸۸ می‌تواند ارزیابی جامعی را در این باره به مخاطب ارائه دهد.”

در همان روزها، خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران نیز گفتگویی با دبیر تشکیلات اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان منتشر کرد که گفته بود: “سئوال ما از کمیسیون امنیت ملی مجلس این است که آیا مگر در ذات خبیث دولت انگلیس و ماهیت این کشور تغییری رخ داده است که می‌خواهیم این دزد سیاسی را که مدتی پیش با خفت از کشور بیرون کرده‌ایم دوباره با سلام و صلوات به کشور بازگردانیم؟”

گفتنی است بعد از حمله به سفارت انگلیس و بستن این سفارتخانه از جانب انگلیس، آیت‌الله خامنه‌ای ناچار شد در یک سخنرانی عمومی این حمله را نادرست بخواند. او گفته بود: “در قضیه اخیر اشغال آن سفارت خبیث، احساسات جوانان درست بود. ولی رفتنشان درست نبود.”

پیش از آن، سفیر انگلیس در ایران طی گفتگویی با بی بی سی اعلام کرد: “ایران از آن دست کشورهایی نیست که گروهی بصورت خودجوش تظاهرات و بعد به سفارتی خارجی حمله کنند. این نوع حرکت تنها با رضایت و حمایت حکومت صورت می گیرد. چندین دلیل هست و حالا که به گذشته نگاه می کنیم، می بینیم کاملا روشن است که این (حمله) تحت حمایت حکومت بوده است.”