دستور از بالا
حکم زندان برای مهدی هاشمی؟

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» توصیه نماینده خامنه ای به رفسنجانی

چند روز پس آنکه برخی رسانه های وابسته به نهادهای امنیتی و نظامی از صدور حکم ۱۵ سال زندان برای مهدی هاشمی رفسنجانی خبر دادند، سخنگوی قوه قضاییه بصورت رسمی صدور حکم زندان برای فرزند “رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام” را تایید کرده و نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه نیز بدون نام بردن از اکبر هاشمی رفسنجانی، از وی خواسته است برای اینکه جامعه احساس “غرور کند” از فرزندش ابراز بیزاری و دوری کند.

غلامحسین محسنی اژه ای در گفت وگویی با شبکه تلویزیونی خبر درباره صدور حکم برای مهدی هاشمی رفسنجانی گفته: “هنوز حکم قطعی نشده و در این باره عذر قانونی دارم، اما برای یک بخش از اتهامات «م.ه» به استناد ماده ۳ قانون تشدید مرتکبان ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری حکم به حبس، جزای نقدی و انفصال صادر شده است.”

او با گفتن اینکه “«م.ه» درباره مسائل امنیتی نیز به حبس محکوم شده است” اضافه کرد که “همچنین به اتهام تبصره ۲ ماده ۵ این قانون یعنی تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری حکم حبس و جزای نقدی و رد مال و انفصال صادر شده است.”

غلامحسن محسنی اژه ای همچنین با تاکید بر اینکه “این حکم قابل بازنگری و تجدید نظرخواهی است” گفته “پس از ابلاغ حکم به متهم و وکلایش، وی ۲۰ روز فرصت دارد تا به رای صادره اعتراض کند و اگر اعتراض نکرد حکم قطعی تلقی خواهد شد.”

مهدی هاشمی فرزند آیت الله اکبرهاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از آغازاعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ و موضع گیری های پدرش در حمایت از نامزدان معترض از کشور خارج و نزدیک به سه سال بعد در مهرماه ۱۳۹۱ به ایران بازگشت. او پس از معرفی خود به دستگاه قضایی نزدیک به ۳ ماه در بازداشت بود و در ادامه با قرار وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی آزاد شد، با این حال رسیدگی به پرونده او توسط قوه قضاییه تاکنون ادامه داشته است.

سخنگوی قوه قضاییه پیش از این درباره اتهامات مهدی هاشمی رفسنجانی اعلام کرده بود که “اتهامات مهدی هاشمی امنیتی و اقتصادی است” اما وکلا و خانواده هاشمی رفسنجانی این موضوع را رد و اعلام کرده اند که پرونده و موارد اتهامی علیه او “سیاسی” است.

۱۹ اسفندماه روزنامه شرق گفت وگویی با اکبرهاشمی رفسنجانی منتشر کرد که او درباره اتهامات فرزندش تاکید کرده بود “بدون هیچ دلیلی تعداد زیادی اتهام” برای او درست کرده اند.

اکبرهاشمی رفسنجانی همچنین در بخش دیگری از این گفت و گو اعلام کرده بود: “من نمی‌خواهم دخالت کنم. من از اول به رهبری و رئیس قوه‌قضائیه و همه گفته‌ام. قاضی را نمی‌شناسم و هیچ وقت ندیده‌ام. به اینها گفتم اگر مهدی جرمی کرده باشد، ترجیح من این است در دنیا جزایش را ببیند و به آخرت نیفتد. چون آخرت خیلی سخت است و اگر جرمی نکرده، این در شأن جمهوری اسلامی نیست انسانی را که جرمی ندارد، به دلیل مسائل سیاسی، متهم یا محکومش کنند.”

او همچنین به دستوراتی از “بالا” اشاره و گفته بود: “من باید از جمهوری اسلامی دفاع کنم. نظر من این است. بنابراین در دادگاه هیچ دخالتی نکردم. با اینکه قاضی روحانی است، من اصلا ندیده‌ام و نخواسته‌ام ببینم. الان دادگاه تمام شده و مهدی و وکلایش آخرین دفاعشان را به‌صورت لایحه نوشتند که نزدیک دوهزار صفحه و خیلی ‌خواندنی است و بعدها می‌تواند یک کتاب شود. ما هم نمی‌خواهیم در کار قوه‌قضائیه دخالت کنیم. حرف من با همه اینها این است که از بالا دستور ندهید و اگر از بالا دستور دادید، خلاف موازین قضایی و شرع است.”

هاشمی رفسنجانی همچنین تاکید کرده بود که در صورت محکومیت فرزندش “اعتراض می‌کنم، دعوا نمی‌کنم. اگر قاضی به حکم برسد، هیچ حرفی ندارم، چون قانون است و اگر قاضی نرسد و دستور بدهند، طبعاً هرکس هم باشد، اعتراض می‌کند.”

 این اظهارات هاشمی رفسنجانی با واکنش صادق لاریجانی مواجه شد و رییس قوه قضاییه یک روز بعد گفت: “متاسفانه برخی شخصیت‌ها در عین اینکه می‌گویند نمی‌خواهیم در کار قضایی دخالت کنیم، اما با سخنان خود به نوعی دخالت در کار قاضی می‌کنند و بر وی فشار وارد می‌کنند. خصوصاً القای این نکته که ممکن است متهم تبرئه شود، ولی به نحو دستوری او را محکوم کنند. این سخن خلاف است و نشر این سخنان قابل پیگیری قضایی است.”

صادق لاریجانی همچنین اضافه کرده بود: “توقع این است، افرادی که از شخصیت‌های نظام هستند بر اساس موازین و در جهت احقاق حق سخن بگویند و اینگونه نباشد که اگر پرونده‌ای علیه ما یا بستگان ما است، دستگاه قضایی را متهم کنیم.”
یک روز پیش از تایید صدور حکم زندان مهدی هاشمی رفسنجانی از سوی سخنگوی قوه قضاییه، حجت الاسلام علی سعیدی نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران نیز بدون اشاره به نام هاشمی رفسنجانی از او خواست با قبول حکم دادگاه درباره فرزندش، از او دوری و اعلام بیزاری کند.

علی سعیدی در گفت و گویی با خبرگزاری رسمی قوه قضاییه گفته بود: “حکمی که از قوه قضاییه انتظار می‌رود باید همچون گذشته از قاطعیت، صلابت، قانون مداری و دقت در محتوای پرونده برخوردار باشد.قاضی بسیار تعیین‌کننده است و قوه قضاییه اعتبار و شأنش به این است که در هر پرونده‌ای ریزودرشت، مسئول و غیرمسئول برایش تفاوتی نداشته باشد و اسلام هم مدافع مظلومین بیش از دانه‌درشت‌ها و مسئولان است.”

او بدون اشاره به نام و گفته های اخیر هاشمی رفسنجانی اضافه کرده بود که “اگر با دانه‌درشت‌ها درست برخورد بشود عبرتی است برای دیگران که دست به تخلف نزنند، فضاسازی برای تقلیل حکم برخی دانه درشت‌ها یا تبرئه آنها در کار است اما آن اعتبار و شأن قوه قضاییه مقبولیت و محبوبیت در میان مردم این است که چشم خود را ببندد به روی همه مسائل و تنها به موازین ضوابط و قواعد و محتوای پرونده توجه کند و طبق عدل اسلامی حکم صادر کند.”

علی سعیدی تاکید کرده بود:“مسئولان نیز تأسی کنند به برخی از پدران مانند مرحوم آیت‌الله محمدی گیلانی یا آیت‌الله خزعلی که خود نسبت به فرزندشان برخورد روشنی داشتند و خداوند نیز به حضرت نوح زمانی که فرزندش دچار انحراف سیاسی است می‌فرماید که اگر حضرت نوح قدری ادامه می‌داد سقوط می‌کرد.یک بحث، بحث پدرانی است که فرزندانشان گرفتار این جرائم می‌شوند که باید تبری بجویند که جامعه احساس غرور کند و هم دستگاه قضایی باید باقدرت و قوت کار را دنبال کند که شائبه‌ای به وجود نیاید.”
این همه درحالی است که خبرگزاری فارس متعلق به سپاه پاسداران پیش از تایید صدور حکم زندان برای مهدی هاشمی رفسنجانی، خبر داده بود که او به ۱۵ سال زندان محکوم شده است.

صدور حکم زندان برای مهدی هاشمی رفسنجانی در شرایطی اعلام شده است که غلامعلی رجایی مشاور رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ۱۱ مردادماه به وبسایت پیام نو گفته بود: “این پرونده، ‏پرونده فرزندان آقای هاشمی نیست، بلکه پرونده خود آیت الله هاشمی است. از نظر برخی آقای هاشمی مجرمی است که پس از انتخابات باید تاوان خدمتش به مردم را بدهد.”

او مدعی شده بود: “این احتمال وجود دارد که این تخریب ها برای دور کردن ایشان از جامعه روحانیت و مجلس خبرگان باشد. با اینهمه واقعا در مورد انتخابات مجلس خبرگان کسی تصمیم آیت الله را نمی داند اما یکی از دلایل این حجم از تخریب این است که می خواهند با مطرح شدن نام فرزندان ایشان، هاله ای بر انتخابات خبرگان بیاندازند تا ایشان حضور نداشته باشند.”