چرا دفتر احمدی نژاد نوار را تکذیب کرد؟

نویسنده
نازنین کامدار

» وحشت حکومت، تکذیب دولت

انتشار  گزارشی در سایت بازتاب که طی آن ماجرای تقلب انتخاباتی در سال ۸۸ از زبان محمود احمدی‌نژاد در گفت و گو با یکی از مقامات حکومتی افشاء شده بود، واکنش‌های تندی به دنبال داشته است. از یک سو سایت بازتاب از دسترس خارج شده و از سوی دیگر رسانه‌های حکومتی ضمن انتشار تکذیبیه دفتر احمدی نژادبا عنوان “نوار ۸ میلیونی رئیس جمهور” به باز خوانی انگیزه های این تکذیبیه پرداخته اند.

براساس  گزارش بازتاب، احمدی نژاد نواری در اختیار دارد که در آن  فردی  در گفت‌و‌گو با وی از رای ۱۶ میلیونی اش سخن می‌گوید اما تاکید می‌کند که قرار شده  رای وی را ۲۴ میلیون اعلام کنند تا شائبه تقلب پیش نیاید.

سایت بازتاب مدعی شده  بود که خبر این نوار را با هدف خنثی کردن “توطئه نهایی دولت” زودتر منتشر کرده است. این گزارش  ساعتی بعد از انتشار از روی سایت بازتاب حذف و روز دوشنبه نیز با وجود مسدود شدن سایت بازتاب، از سوی دفتر رئیس دولت  صحت آن تکذیب شد.

بازتاب در زمان انتشار این خبر سه سناریو را درباره آن مطرح کرده بود: “برخی اخبارغیررسمی از آنچه که احمدی نژاد قصد دارد در آخرین دور افشاگریهایش به آنها اشاره کند، به موضوع انتخابات ۸۸ اشاره دارد.بنابر روایت گروهی از فعالان اقتصادی مرتبط با مشایی، برگ برنده احمدی نژاد نواری از مکالمات وی در بامداد 23 خرداد است. اگر واقعا چنین برنامه ای در دستور کار باشد، در مورد صحت خبر نوار مذکور، سه گزینه مختلف ممکن است: حالت نخست: نوار مذکور اصالت نداشته و برای جنگ روانی علیه شورای نگهبان و سایر دستگاه های نظام به آن دامن زده می شود.حالت دوم: نوار مذکور وجود داشته، اما واقعیت انتخابات ۸۸، متفاوت با آن است و احمدی نژاد قصد دارد با بحث ۱۶ میلیون، هم شورای نگهبان و نظام را متهم به تقلب کند و هم جایگاه خود را به عنوان منتخب واقعی مردم حفظ کند و القا نماید وی واقعا در انتخابات ۸۸ در صندوقها بیشترین رای را داشته است.حالت سوم:این نوار کاملا واقعیت دارد. اگرچه تیم احمدی نژاد ممکن است از این موضوع دامن زدن به حالت سوم را دنبال کند، اما به نظر می رسد حالت اول و دوم نزدیکتر به واقعیت باشد”.

وجود این نوار اما از سوی دفتر محمود احمدی نژاد تکذیب  شد. به نوشته خبرگزاری ها، در تکذیبیه احمدی نژاد آمده است:” انتشار دهندگان چنین مطالبی به دنبال ایجاد پیامدهای سوء نسبت به نتیجه آراء انتخابات، التهاب آفرینی و مقدمه سازی برای بلوا و آشوب هستند همان برنامه و سناریویی که قبلا هم - پیش از برگزاری انتخابات ۸۸ - از سوی برخی افراد ومحافل سیاسی مطرح و بعد از انتخابات به اجرا درآمد”.

انتشار تکذیبه دفتر احمدی نژاد باعث شد تا رسانه های حکومتی نفس راحتی بکشند تا حدی که سایت رجانیوز که به ظاهر هم اکنون از مخالفان او به شمار می رود، در مطلبی نوشت: “خوشبختانه رئیس جمهور این خبر را تکذیب کرد”.

اما ابراز خشنودی سایت های حکومتی و امنیتی و  تکذیبیه دفتر احمدی نژاد موجب توجه افکار عمومی و بازنشر گسترده خبر سایت بازتاب شد.

در اینباره روزنامه مردمسالاری در گزارشی نوشت: “تکذیبیه دفتر رییس‌جمهور موجب شد تا افرادی که به این خبر توجه نکرده یا آن را ندیده بودند، ترغیب شوند تا از اصل ماجرا مطلع شوند. دفتر رییس‌جمهور در حالی این خبر را که کمتر از یک ساعت در خروجی یک سایت فیلتر شده قرار گرفته بود و بازتاب چندانی نداشت رسما تکذیب کرد که روزانه ده‌ها خبر و اظهار نظر رسمی درباره کاستی‌های دولت در حوزه‌های مختلف به ویژه ارائه آمارهای نادرست اشتغال و تورم و بیکاری و … و همچنین تخلفات مالی نزدیکان و وابستگان دولت منتشر می شود اما کمتر به یاد داریم که دفتر رییس‌جمهور، این خبرهای رسمی را که توسط خبرگزاری‌های رسمی– و نه سایت‌های فیلتر شده و در زمان محدود – منتشر شده تکذیب کند. تکذیب خبر سایت بازتاب در مورد نوار ۸ میلیونی توسط دفتر رییس‌جمهور، حتی اگر با این شائبه همراه نباشد که دولت قصد دامن زدن به این خبرهای غیرموثق را دارد، می تواند موجبات تداوم اظهارنظرها در مورد این موضوع و ایجاد گمانه‌زنی‌ها و شایعات مختلف حول این محور باشد که در شرایط کنونی کشور که در آستانه انتخابات، نیاز به آرامش بیش‌از هر زمان دیگری احساس می‌شود، چندان مفید به فایده نخواهدبود؛ چراکه اینگونه رفتارها توسط دولت، زمینه افزایش حواشی انتخابات را فراهم می‌سازد”.

بالاگرفتن بحث ها و گمانه زنی درباره صحت و سقم این نوار موجب شد تا سایت بازتاب از دسترس خارج شودبا این حال، فواد صادقی، سردبیر این سایت در گفت و گویی با روزنامه “قانون” به “پشت پرده “این نوار پرداخت و گفت:” روز شنبه مطلبی در سایت بازتاب امروز منتشر شد که در آن سناریوی تیم انتخاباتی آقای احمدی نژاد افشا شده بود بر اساس این سناریو قرار بود در صورت رد صلاحیت آقای مشایی نواری از سوی دولت منتشر شود که در آن ادعاهایی در مورد انتخابات ۸۸ مطرح شده است . ما هیچوقت مدعی صحت چنین نواری نشده ایم. ما گفتیم که یا نواروجود خارجی دارد و این‌کار برای فشار به نهادهای ذی‌ربط صورت می‌گیرد. یا نوار ساختگی است و برای عملیات جنگ روانی مطرح می‌شود یا اینکه این نوار بخشی از واقعیت است و کل واقعیت نیست. بر اساس تحلیل ما صحت چنین نواری بعید بود و حال که نهاد ریاست جمهوری بعد از ۴۸ ساعت سکوت واکنش نشان داده است نشان می‌دهد که اینها غافلگیر شده و سناریوشان سوخته است”.

وی افزود: “جریان انحرافی در فیس بوک یک صفحه دارد.در این صفحه که با اطلاع دقیق ما توسط افراد بسیار نزدیک به راس هرم جریان انحرافی اداره می‌شود از نوار مکالمه با فرزندان مقامات عالی رتبه نظام سخن به میان آمده و اشاره شده است که این نوار هم در صورت رد صلاحیت مشایی منتشر خواهد شد . بدین ترتیب معلوم می‌شود که نوارسازی یکی از پروژه‌های اصلی دولت برای جنجال آفرینی است که با افشاگری ما تا حدود زیادی خنثی و به یک برگ سوخته تبدیل شد”.

 گفتنی است طی ماه های گذشته شایعه ای در خصوص “افشاگری احمدی نژاد بر علیه مجتبی خامنه ای” دهان به دهان می چرخد و به نظر می رسد که منظور مدیربازتاب از “فرزند مقامات عالی رتبه” مجتبی خامنه ای باشد.

پیش از این سایت سحام نیوز از تهدید مرتضوی به افشای مکالمه اش با مجتبی خامنه ای در دادگاه کهریزک خبر داده بود.به نوشته این سایت علت غیر علنی شدن دادگاه کهریزک نیز به این نوار مربوط بوده است.

سحام نیوز نوشته بود: “در اولین جلسه رسیدگی به پرونده متهمان کهریزک، سعید مرتضوی قرار بوده نوار مکالمه خود با مجتبی خامنه ای را به دادگاه ببرد و برای دفاع از خود آن را برای حاضران در دادگاه پخش کند. همین امر موجب شد تا دادگاه غیر علنی شود”.

مدیرسایت بازتاب درحالی از وجود چنین نواری خبرداده و آنرا آخرین سناریوی افشاگری دولت دانسته که روز گذشته، سعید مرتضوی نیز در اظهاراتی خواستار علنی شدن دادگاه کهریزک شد.

به نوشته سایت شبکه ایران، او گفته است: “از شیوه برگزاری دادگاه ناراضی هستیم و از رییس قوه قضاییه و رییس دادگاه می خواهیم جلسات دادگاه را علنی برگزار کنند. موضوع دادگاه ما به عنوان اهرم تبلیغی و وسیله جنگ روانی علیه نظام جمهوری اسلامی شده است که اگر دادگاه علنی شود این جوسازی ها کاهش می یابد. در این پرونده هیچ موضوع محرمانه ای وجود ندارد. اگر اصحاب رسانه در جلسه دادگاه حاضر باشند و بدانند دلایل ارایه شده از سوی شکات و دفاعیات متهمان چیست ،علاوه بر دادگاه، افکار عمومی هم قضاوت عادلانه ای خواهد داشت. از روند برگزاری غیرعلنی دادگاه ناراضی هستم و از رییس دادگاه درخواست می کنم در صورت امکان از جلسه آینده دادگاه را علنی اعلام کنند.درقضیه کهریزک کوچکترین گناهی نداریم و تقصیری متوجه ما نیست”.