ازدواج سفید در ایران

گاردین
گاردین

» گزارش گاردین از توقیف نشریه زنان

به گزارش یک روزنامه ایرانی، قوه قضاییه ایران، نشریه‌یی را به اتهام تبلیغ ازدواج سفید (زندگی مشترک خارج از ازدواج) توقیف کرده است.

رابطه جنسی خارج از ازدواج، طبق قانونی شریعت ایران جرم و جزایش شلاق است. در صورت زنای محصنه، مجازات می‌تواند اعدام توسط سنگسار باشد.

سال گذشته مجله زنان امروز، شماره ویژه‌ای منتشر کرد و جوانب مختلف ازدواج سفید و دلایل افزایش زندگی مشترک زوج‌های مجرد در ایران را مورد بررسی قرار داد.

روزنامه شرق روز دوشنبه گزارش داد: “هیئت نظارت بر مطبوعات، ماهنامه زنان امروز را بخاطر تبلیغ و توجیه ازدواج سفید توقیف کرد.”

سال گذشته، دفتر رهبر ایران، آیت‌الله خامنه‌ای خواستار سختگیری در مورد زندگی مشترک خارج از ازدواج شد.

وزارت ورزش و جوانان ایران، رسانه‌ها را مقصر دامن زدن به حساسیت روحانیون تندرو درباره آن‌چه آن‌ها “ازدواج شوم” و مغایر با ارزش‌های اسلامی می‌دانند، اعلام کرده است.

قانون ایران تقاضای طلاق توسط زنان را دشوارتر از مردان می‌کند که می‌تواند از دلایل افزایش ازدواج سفید باشد. مقامات، این تبعیض علیه زنان را رد و عملکرد خود را طبق قوانین شریعت اعلام می‌کنند.

به گزارش رسانه‌های ایران، حدود ۲۰ درصد از ازدواج‌های این کشور به طلاق می‌انجامد که اکثر آن‌ها به خاطر دشواری‌های اقتصادی، خیانت و اعتیاد به مواد مخدر است.

ایران در حالیکه ازدواج سفید را منع می‌کند، اما ازدواج موقت یا “صیغه” را مجاز می‌شمارد. قرارداد صیغه می‌تواند بین چند دقیقه تا ۹۹ سال دوام داشته باشد.

فعالان حقوق بشر ایران این گزینه‌ را نوعی تبعیض جنسی می‌دانند.

منبع: گاردین - 27 آوریل 2015