انتشار حرف‌های خصوصی صالحی
در مجلس

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» خامنه‌ای و فکت‌شیت ایرانی، دستور یا توصیه؟

یک روز پس از آنکه سخن‌گوی سازمان انرژی اتمی، خبر دستور رهبر جمهوری اسلامی درباره‌ی انتشار فکت‌شیت ایرانی را تکذیب کرد علی شمخانی،‌ دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز گفت که سخنان آیت‌الله خامنه‌ای برای انتشار فکت‌شیت توصیه بوده و نه مطالبه. اما هم‌زمان اصول‌گرایان اقدام به انتشار فایل صوتی سخنان علی‌اکبر صالحی،‌ رییس سازمان انرژی اتمی، در جلسه غیرعلنی مجلس کرده‌اند. صالحی در سخنان خود می‌گوید که آیت‌الله خامنه‌ای از ظریف خواسته فکت‌شیت ایرانی از سوی دولت منتشر شود.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، در حاشیه نشستی و در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره دستور آیت‌الله خامنه‌ای برای انتشار فکت‌شیت گفت: “دستور، مطالبه و توصیه با یکدیگر متفاوت هستند. ضمن این که به نظر می رسد زمان هم بر این امر بی تاثیر نبوده است”.
روز دوشنبه، بهروز کمال‌وندی، سخن‌گوی سازمان انرژی اتمی، پیرامون این مساله گفته بود که تاکنون “دستوری در این رابطه از جانب ایشان نبوده است”. او اضافه کرده که اگر دستوری از رهبر ایران برسد “دستور مطاع است و بلافاصله اجرا می‌شود”.
دبیر شورای عالی امنیت ملی اما اکنون با اشاره به این‌که انتشار فکت‌شیت در زمان فعلی مفید نیست، مدعی شد که “اولین فکت شیت را ایران پخش و بر روی سایت خبرگزاری‌ها منتشر کرد و بعد آمریکایی‌ها فکت شیت را منتشر کردند. ممکن است کسی از آن مطلع نباشد”. به گفته شمخانی در حال حاضر “از فکت شیت عبور کرده‌ایم” و مساله امروز “رفع ابهامات فراوان در خصوص تحریم‌ها، چگونگی برداشته شدن تحریم‌ها توسط شورای امنیت، دولت و کنگره آمریکا و اتحادیه اروپا و همچنین متوازن سازی اقدامات ما و آن‌ها” است.
هم‌زمان با سخنان شمخانی، وب‌سایت رجانیوز- نزدیک به جبهه پایداری - اقدام به انتشار بخشی از سخنان علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی، در جلسه غیرعلنی مجلس کرد. در این فایل ۳۷ ثانیه‌ای، صالحی خطاب به نمایندگان مجلس می‌گوید: “رهبر معظم انقلاب دیروز به آقای ظریف فرمودند که «آقای ظریف شما هم بروید فکت شیت ایران را در اختیار مردم قرار دهید. کشور ما با کشور آن‌ها (آمریکایی‌ها) فرق می‌کند. در کشور ما رابطه ملت و دولت یک رابطه عمیق است. این نظام برآمده از رای ملت است. شما بروید فکت‌شیت را به مردم بدهید» و آقای ظریف هم در حال تهیه فکت شیت هستند که در این فکت شیت خیلی از حقایق روشن می شود”.
این سخنان صالحی در حالی بیان شده که او پیش از این مواضع مختلفی درباره انتشار فکت‌شیت اتخاذ کرده بود. رییس سازمان انرژی اتمی چند روز پس از پایان گفت‌وگوهای لوزان، گفته بود که فکت‌شیت ایرانی توسط سازمان انرژی اتمی و وزارت امورخارجه تهیه شده و در صورت صلاح‌دید ظریف منتشر می‌شود. صالحی چند روز بعد اما درباره انتشار فکت‌شیت گفته بود: “همین سخنانی که بنده و آقای ظریف و عراقچی ایراد کرده‌ایم همه این‌ها فکت شیت است. اکنون نه این‌که ما فکت شیتی نداشته باشیم، داریم، اما مسوولیت این امر برعهده مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران است که دکتر ظریف است و می‌تواند با دکتر روحانی اگر صلاح دانستند منتشر کنند”.
سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در نخستین موضع‌گیری وی درباره گفت‌وگوهای لوزان، اصول‌گرایان را بیش از پیش تشویق کرد که خواستار انتشار جزییات مذاکرات شوند. رهبر ایران در دیدار با مداحان هیئت‌های مذهبی، پیرامون مذاکرات گفته بود: “مسوولین باید بیایندمردم را و بخصوص نخبگان را از جزییات و واقعیات مطلع کنند؛ ما چیز محرمانه نداریم، چیز مخفی نداریم. این مصداق هم‌دلی با مردم است”.
به عقیده اصول‌گرایان این سخنان آیت‌الله خامنه‌ای “دستور”ی خطاب به دولت روحانی است؛ آنها به دلیل آنچه عدم توجه به دستور رهبر جمهوری‌اسلامی می‌خوانند از دولت انتقاد می‌کنند. درخواست آن‌ها برای انتشار فکت‌شیت تا آن‌جا پیش رفته که جمع کردن امضا برای سوال از روحانی نیز در مجلس کلید خورده است.