احمدی نژاد: یک خط می نویسیم خداحافظ!

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» حمله صریح رئیس دولت به همه مقامات

کنفرانس مطبوعاتی محمود احمدی‌نژاد تبدیل به صحنه‌ای برای انتقادهای تند وی از مقام‌ها و دستگاه‌های مختلف کشور شد؛ کنفرانسی که در آن او برای نخستین بار با تهدید به استعفا، گفت: “اگر حضور ما برایتان سخت است یک خط می نویسیم؛ خداحافظ”.جمله ای که برخی آن را ناشی از بی نتیجه بودن دیدار وی با خامنه ای دانسته اند.

 رییس دولت دهم در این مصاحبه مطبوعاتی که با شرکت نمایندگان رسانه ها برگزار شد، از علی و صادق لاریجانی، محمدباقر قالیباف، عزت‌الله ضرغامی، علی‌اکبر ولایتی، خبرگزاری فارس، هیات نظارت بر مطبوعات، مجلس، مراجع تقلید و… انتقاد کرد، آشفتگی در بازار ارز را به عوامل پنهان نسبت داد، انتقادها از دولت در زمینه اقتصادی را ناشی از بی‌اطلاعی دانست، از توقیف شرق و بازداشت علی‌اکبر جوان‌فکر گلایه کرد و نهادهای امنیتی را بابت عدم برخورد با “دشمن بیرونی و سودجویان داخلی” که به نظر وی باعث اختلال در بازار ارز هستند، مورد انتقاد قرار داد.

احمدی‌نژاد در بخشی از سخنان خود نیز گفت که روزی “در جایی” صراحتا اعلام کرده “اگر ما را نمی‌خواهید بگویید، دست خطی می‌نویسم و خداحافظ شما”.

هم‌زمان با انتقادهای احمدی‌نژاد از مسوولان کشور، برخی رسانه‌ها اقدام به تحلیل چرایی این اقدام کرده‌اند. سایت بازتاب امروز، که توسط تیم اولیه سایت بازتاب، نزدیک به محسن رضایی، تاسیس شده، نوشته است که دلیل سخنان احمدی‌نژاد، صدور حکم بازداشت محمدرضا رحیمی است.

بازتاب امروز با اشاره به اینکه در زمان حضور احمدی‌نژاد در نیویورک، حکم بازداشت محمدرضا رحیمی صادر شده، دلیل عدم اجرای حکم را “رویه های قانونی که هنگام سفر خارجی رییس جمهور، معاون اول وی باید در کشور حضور داشته باشد” دانسته و با تایید خانه‌نشینی احمدی‌نژاد پس از بازگشت از آمریکا، اضافه کرده که احمدی‌نژاد در این مدت تلاش کرده در دیدار با رهبر جمهوری اسلامی و رییس قوه قضاییه، مانع بازداشت رحیمی شود؛ او “قصد ملاقات با رییس قوه قضاییه را داشته که آن نیز ممکن نشده است و پس از آن توسل برای استفاده از اختیارات رهبری در توقف حکم قضایی نیز نتیجه نداده”.

این سایت، گفت‌گوی احمدی‌نژاد و سخنان وی را “انتحاری” نامیده و نوشته است: “احمدی نژاد با این حرکت، قصد القای این موضوع را دارد که در صورت اجرای حکم رحیمی، این دستگیری به خاطر مواضع امروز و انتقادات وی بوده و همچنین با تهدید ضمنی به استعفا با به کار بردن «دست خطی می‌نویسم و خداحافظ شما»، نظام را از ورود به خط قرمزش، یعنی دستگیری اعضای کابینه بر حذر داشته است. باید منتظر بود تا روشن شود نتیجه این تاکتیک چه خواهد بود آیا حکم رحیمی اجرا خواهد شد یا بار دیگر رییس دولت با جنگ روانی موفق خواهد شد اهدافش را محقق سازد”.

خبرگزاری فارس که در این نشست مطبوعاتی از سوی احمدی‌نژاد به عنوان “خبرگزاری وابسته به یک نهاد نظامی ـ– امنیتی” توصیف شد نیز با انتشار کاریکاتوری، به انتقاد از سخنان احمدی‌نژاد درباره این خبرگزاری پرداخت. این خبرگزاری همچنین در حاشیه‌ای بر گفت‌وگوی مطبوعاتی احمدی‌نژاد، به توصیف فضای حاکم پس از پایان کنفرانس پرداخت: “اغلب خبرنگاران از فرافکنی مشکلات بازار ارز و سکه و گرانی ها به برخی رسانه ها از سوی احمدی نژاد و عدم قبول بی تدبیری های زنجیره ای در ۹ ماه اخیر ناخرسند بودند و تاکید داشتند چرا رییس جمهور نخواست  اطمینان دهد که این وضعیت پایان می یابد”.

احمدی‌نژاد در سخنان خود همچنین با انتقاد از سخنان علی لاریجانی در گفت‌گو با فارس، اظهار کرد: “من متأسفانه مصاحبه ایشان را با خبرگزاری وابسته به یک نهاد نظامی دیدم که همه‌اش علیه دولت بود. یک خبرگزاری که وابسته به یک نهاد امنیتی است نباید ورود کند به مسائل سیاسی”. وی همچنین با ذکر خاطره‌ای، خبرگزاری فارس را متهم کرده بود که در روز تعطیل، اس.ام.اسی مربوط به اخبار سایت ارسال کرده و در آن خبر از بالا رفتن قیمت ارز داده بود. خبرگزاری فارس، با انتشار یادداشتی در این زمینه، این خبر را “کذب” و مربوط به زمستان گذشته دانست: “رئیس جمهور بار دیگر اطلاعات کذب وزیر اقتصاد را تکرار کرده و در راستای فرافکنی مشکلات بازار ارز، تلاش کردند همه تقصیرها را به گردن رسانه ها بیفکنند. در این باره باید تاکید کنیم که احتمالاً اطرافیان آقای رئیس جمهور به ایشان اطلاعات غلطی می دهند که این اطلاعات غلط می تواند به حیثیت رئیس جمهور لطمه بزند و موجب شود که افکار عمومی اعتماد خود را نسبت به اظهارات ایشان از دست بدهد که البته این مساله به نفع کشور نیست. بنابراین توصیه می کنیم که شخص رئیس جمهور قبل از هر اظهار نظری نسبت به صحت و سقم مواردی که از طرف اطرافیان به وی منتقل می شود، اطمینان حاصل کنند و سپس موارد مورد نظر را بیان کنند”.

انتقاد احمدی‌نژاد از خبرگزاری فارس در حالی بیان شده که وی هفت سال پیش درباره این رسانه گفته بود: “همه خبرگزاری‌های داخلی خوب هستند، اما خبرگزاری فارس چیز دیگری است”.

 

فرار به جلو و تاسف برای احمدی‌نژاد

سخنان احمدی‌نژاد در نشست خبری امروز، واکنش‌هایی را نیز برانگیخته است. در نخستین اظهارنظر مصطفی پورمحمدی ضمن انتقاد از سخنان احمدی‌نژاد و این‌که وی “با فرافکنی، مشکلات موجود را به گردن دیگران می‌اندازد”، از اظهارات وی “ابراز تاسف” کرد و گفت: “من از صحبت‌های رئیس جمهور متاسفم، ایشان اعلام کردند که سر حلقه تمام آشفتگی‌های اخیر یک تیم ۲۲ نفره هستند، اگر اینطور است دستگاه‌های اطلاعاتی وارد عمل شوند و با این تیم برخورد کنند… یکی از مهمترین عوامل افزایش قیمت ارز وجود تحریم هایی است که علیه کشورمان صورت گرفته است. همه بار سنگین تحریم ها را قبول دارند، اما این دلیل نمی‌شود که برای این مشکلات و نحوه مواجهه با تحریم ها تدبیر نکنیم. مردم تحریم‌ها را می‌فهمند اما این دلیل نمی‌شود برای رفع این مشکلات فعالیت موثری نداشته باشیم”.

اشاره پورمحمدی به بخشی از سخنان احمدی‌نژاد است که درباره بازار ارز گفته بود: “یکی از نهادهای اطلاعاتی گزارش آورده است و می‌گوید ۲۲ نفر سر حلقه هستند و تمام آشفتگی‌ها را اینها ایجاد می‌کنند. من حالا باید چه کار کنم؟ مشخص است چه نهادهایی باید وارد عمل شوند”.

بهروز نعمتی، از نمایندگان مجلس، احمدی‌نژاد را به “گریز به جلو” و همچنین “تخریب رؤسای دو قوه قضاییه و مقننه” متهم کرد و گفت: “ آقای رئیس‌جمهور می‌خواهد همه مشکلات را به گردن دیگران بیاندازد در صورتیکه ایشان رئیس‌جمهور و مسئول است… واقعاً در این نشست آقای رئیس‌جمهور چه برنامه‌ای برای مشکلات گرانی، تورم و ارز پیشنهاد کرد؛ آقای رئیس‌جمهور فقط دارد فرافکنی می‌کند”.

وی همچنین اضافه کرد: “رئیس‌جمهور می‌گوید بیایید با هم باشیم؛ آقای احمدی‌نژاد چه زمانی با دیگران بوده که امروز مدعی است بیایید با هم باشیم؟ مجلس در بحث ارز نزدیک به ۱۱جلسه با مسئولان اقتصادی جلسه داشت اما اعضای کابینه اقتصادی دولت به کدامیک از این مسائل پایبند بوده‌اند؟ دولت فقط به دنبال تسویه‌حساب سیاسی است”.

ناصر موسوی، از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس هم در پاسخ به سخنان احمدی‌نژاد، گفته است که نمایندگان مجلس هر روز شاهد اعتراض مردم به گرانی‌ها هستند و “برای اینکه اعتراضات مردمی به شکل دیگری مطرح نشود، بهتر است اظهار این اعتراضات در سطح تلفنی به نمایندگان مجلس باشد”.

 وی افزوده: “زمانی که سوء مدیریت دولت مانند روز روشن است، باید واقع بین باشیم نه اینکه به محض ایراد انتقادی از مسئولیت خود طفره رویم و هم ایجاد نوسانات را رقم بزنیم و از مسئولیت شانه خالی کنیم”.

 وی مشکلات در بازار ارز را ناشی از “سوء مدیریت دولت” دانسته و درباره سخنان احمدی‌نژاد پیرامون معوقات بانکی، گفته است: “این پیشنهاد دولت بود که در مجلس با شنیدن سخنان کارشناسی اعضای دولت تصویب شد در چنین شرایطی که صنعتگران با مشکل کمبود نقدینگی مواجه و دچار تعدیل نیرو هستند، چرا دولت فرافکنی می‌کند”.

 

از تهدید به استعفا تا انتقاد از همه!

محمود احمدی‌نژاد در این جلسه مطبوعاتی به تمام نهادهای جمهوری اسلامی حمله کرد و خود را تنها فرد پاسخگو در کشور دانست.

وی درباره انتقادها از دولت گفت: “یک عده ای با دولت مخالف اند و من گردنم از مو باریک تر است. احمدی نژاد تنها کسی است که می توانید در مقابلش این طور صحبت کنید… سایر نهادها و قوه های دیگر اشکال ندارند؟ قوه قضائیه نقشش کم است در امنیت اقتصادی کشور؟ چرا هیچ انتقادی به آن وارد نیست مجلس هیچ نقشی ندارد؟ هیچ اشکالی به شهرداری تهران وارد نیست؟”

رییس دولت دهم با اشاره به انتقادهای صدا و سیما از دولت، گفت: “من به آقای ضرغامی گفتم کدام قانون گفته صدا و سیما ناظر بر دولت است که کارمند خودتان را می آورید به صورت زنده بالاسر دولت می گذارید که بگوید آقای رئیس جمهور، آقای وزیر پاسخگو باش البته من هیچ مشکلی از این بابت ندارم و تنها کسی که در این کشور جواب می دهد ما هستیم. آیا دیگر نهادها درست عمل می‌کنند؟ ان شاء الله که آنان هیچ اشکالی ندارند”.

او اضافه کرد: “دشمن با بازی عددها در خیابانها نگرانی درست می کند و بعد هم می گوید اقتصاد ایران را مضمحل کردیم حالا شما می گویید دولت اشتباه کرده است. هر تصمیم و سیاستی که دولت بگیرد می گویند دولت اشتباه کرده خوب قبول حالا شما بگویید چه کار کنیم… اما با این روشی که الان وجود دارد یک دبستان دو کلاسه را هم نمی شود اداره کرد چه برسد به یک کشور. طوری از دولت انتقاد می کنند که انگار دولت یک کنار نشسته تا به مردم فشار بیاید”.

احمدی‌نژاد، رییس مجلس را نیز از انتقادات خود بی‌نصیب نگذاشت و درباره وی گفت: “رئیس مجلس به جای اینکه یک مصاحبه 5 صفحه ای علیه دولت انجام دهد و دولت را متهم کند بیاید کمک کند نقص قوانین را درست کنیم. ما با یک سوم این ارزی که داریم می توانیم کشور را اداره کنیم و ما چاره ای جز اینکه همه با هم بنشینیم و کمک کنیم تا از این وضعیت خارج شویم نداریم. الان وقت این نیست که کسی حسابش را تسویه کند اگر خیلی حضور ما برایتان سخت است ما یک خط می نویسیم خداحافظ اگر نه دولت باید تا زمانی که هست با قدرت کار خود را دنبال و از حقوق مردم دفاع کند بنابراین باید به این شیوه حرف بزنیم، زیرا با اتهام زنی مسئله حل نمی شود”.

وی همچنین در پاسخ به سؤال خبرگزاری ایرنا مبنی بر اینکه لاریجانی گفته بود تحریم، تأثیر چندانی در وضعیت فعلی اقتصاد ندارد، گفت: “خب لابد تصمیمات ایشان اثر دارد اگر تحریم اثر ندارد. بعضی‌ها فقط موقع خوشی هستند. من احترام زیادی برای ایشان قائلم ولی بالاخره ایشان که می‌داند وضع چه خبر است و نفت چقدر فروش می‌رود و چطور بانک مرکزی دارد برای جابه‌جایی ارز و تأمین نیازهای کشور تلاش می‌کند”.

مجلس نیز از انتقادات احمدی‌نژاد مصون نماند. وی با اشاره به انتقادهای برخی نمایندگان از میزان نقدینگی در کشور، این مشکل را متوجه مجلس دانست: “آن کسانی که می‌گویند نقدینگی است، خودشان آمدند امسال در بودجه تصویب کردند که معوقات بانکی ۵ سال عقب بیفتد و سیستم بانکی را موظف کردند. آنها سیستم بانکی را دچار رکود کردند. معوقات بانکی رقم بالایی است بدون هیچ منطق اقتصادی این کار را کردند. معوقه بانکی یعنی کسی پولی را از بانک گرفته و برنمی‌گرداند. یعنی دارد با این پول در بازار کار می‌کند و این پول را از مدیریت بانک خارج کرده. آن وقت آنها الزام کردند ۵ سال عقب بیفتد و ما نفهمیدم منطق این کار چیست اما همان که این کار را کرده می‌گوید دولت نقدینگی را بالا برده است. نقدینگی همین است دیگر. باید بگذارند دولت کارش را بکند”.

احمدی‌نژاد همچنین خبرگزاری فارس و بخشی از اصول‌گرایان را به راه انداختن جنگ روانی علیه دولت متهم کرد: “۶ ماه عملکرد خود همکارانتان را بررسی کنید تا متوجه شوید یک جنگ روانی ۶ ماهه است و من مثال زدم که در یک روز تعطیل به صورت وسیع پیامک منتشر شده و این در گزارش رسمی وزارت اطلاعات و وزارت ارتباطات موجود است… یک خبرگزاری وابسته به نهاد امنیتی باید خیلی بهتر عمل کند و اینقدر سیاسی نباشد… خبرگزاری های وابسته به نهاد امنیتی و دستگاه‌ تبلیغاتی که از دولت پول می‌گیرند نباید اینقدر علیه دولت سیاسی‌کاری کنند”.

وی همچنین در پاسخ به انتقادهایی که از وی درباره بحث مذاکره با آمریکا صورت گرفته، در پاسخ به علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی، گفت: “من چه نظری باید بدهم؛ بالاخره در این رابطه نظرات را دادم و فکر می‌کنم این نظر را هم امام و هم رهبری قبول دارند. بنده نخوانده‌ام که وی چه گفته است. باید آزاد باشند، بگذارید همه حرف بزنند و اشکالی هم ندارد”.

احمدی‌نژاد درباره سخنان خود درباره رابطه با آمریکا، این‌گونه توضیح داد: “بالاخره هر اتفاقی که می‌افتد در فضای رسانه‌ای است و یک جمله‌ای که صادر می‌شود تا به این سر دنیا برسد صد نوع تعبیر می‌شود. بنده هیچگاه پیشنهاد مذاکره با آمریکا را مطرح نکردم بلکه خبرنگار به من گفت آیا با آمریکا گفت‌وگو می‌کنید؟ من چه بگویم. کسی می‌تواند بگوید که در سطح بین‌الملل اهل گفت‌وگو نیست… بنابراین بنده گفتم که ما در شرایط عادلانه و احترام‌آمیز و در شرایطی که حقوق ملت ایران پذیرفته شود و آنها از موضع بالا به پایین نباشند مذاکره می‌کنیم و فکر نمی‌کنم در ایران کسی مخالف این باشد لذا شرایط بسیار مهم است”.