کهولت سن هاشمی، فقط بهانه است

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» نوه آیت الله خمینی در مصاحبه با روز:

“کسی که بخواهد زهرا مصطفوی را به دروغگویی متهم کند تنها یک دلیل می تواند داشته باشد آن هم مجیزگویی و چاپلوسی است”.

این واکنش نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی است به اظهارات اخیر علم الهدی، امام جمعه شهر مشهد که دختر آیت الله خمینی را متهم به دروغگویی و “هتک حرمت امام راحل” کرده.

نعیمه اشراقی در مصاحبه با “روز” ردصلاحیت آیت الله هاشمی رفسنجانی از سوی شورای نگهبان برای انتخابات آتی به دلیل کهولت سن را “بهانه” ای بیش ندانسته و از انتقال قدرتی در عرصه سیاسی ایران سخن میگوید که طی آن نزدیکان و پیروان ایت الله خمینی از صحنه سیاسی خارج و جای انها را انجمن حجتیه ای ها می گیرند.

او میگوید که آیت الله خامنه ای به نامه و تذکر دختر آیت الله خمینی تاکنون پاسخی نداده است.

علی اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز سه شنبه از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد؛ براساس تشخیص شورای نگهبان، او صلاحیت ریاست جمهوری ندارد. زهرا مصطفوی، دختربنیانگذار جمهوری اسلامی در نامه ای به رهبر فعلی جمهوری اسلامی نسبت به این امرتذکر داده و اعلام کرد “همان روزی که تأئید امام بر رهبری حضرتعالی را از زبان ایشان شنیدم و همواره آن نظریه را در مواقع لازم بیان کرده ام تأئید صلاحیت برادر آقای هاشمی را هم شنیدم زیرا امام بعد از نام جنابعالی نام ایشان را هم ذکر کردند. خوشبختانه و به حق حضرتعالی مورد رأی خبرگان قرار گرفتید ، لذا لزومی نمیدیدم تا ذکری در این مورد از ایشان به میان آورم. اما متاسفانه امروز که می بینم شورای نگهبان دست به رد صلاحیت ایشان برای ریاست جمهوری زده است، خواهرانه تذکر می دهم که این کار هیچ معنایی جز فاصله انداختن بین دو یار امام و بی توجهی به شوق و اقبالی که مردم کوچه و خیابان به نظام و انتخابات پیدا کرده است ندارد”.

علم الهدی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه مشهد، دختر آیت الله خمینی را متهم به دروغگویی کرده و با خلاف واقع خواندن سخنان او گفته است: اینگونه نسبت دادن به امام هتک حرمت به امام راحل است و اگر منظور این بود که یعنی امام برای رهبری این نظام دو نفر را در نظر گرفتند نه تنها دروغ است بلکه خلاف واقع نیز است.

نعیمه اشراقی، نوه ایت الله خمینی در مصاحبه با “روز” در واکنش به اظهارات علم الهدی میگوید: این افراد در حقیقت آدم هایی مجیزگو هستند و متاسفانه در جامعه ما چاپلوسی و ریاپروری و اینجور ادبیات، به خصوص در سالهای اخیر جواب داده و چنین فرهنگی حاکم شده است. چیزهای غیرواقعی برای چاپلوسی عنوان میکنند و دیگران را متهم به دروغگویی. در حالی که خاله من شخصیتی است که هیچ کسی نمی تواند او را متهم به دروغگویی کند در تمام این سالها رفتاری اصولی داشته و روی یکسری ارزشها و مبانی اخلاقی در خانواده ما خیلی پافشاری شده است.

او توضیح میدهد: من خودم شخصا از امام این مساله را نشنیده ام اما قبل از این مسائل انتخابات و صلاحیت ها، از خاله ام شنیده بودم زمانی که امام بیمار بود و دکترها گفته بودند فرصتی نمانده. خاله ام از آینده ایران اظهار نگرانی کرده بود همه به هرحال خیلی نگران بودند که چه اتفاقی می افتد و پدربزرگم به هر حال تمرکز قدرتی در اثر پشتوانه مردمی داشت و با رفتن او همه نگران وضعیت بعد از او بودند. خود امام اما انگار خیلی نگران نبود و این را گفته بود. از آقای خامنه ای و آقای هاشمی اسم برده بود. این مساله را من قبلا هم از خاله ام شنیده بودم، قبل از این مسائل مربوط به انتخابات و صلاحیت ها.

خانم اشراقی میگوید که آیت الله خامنه ای تاکنون پاسخی به نامه و تذکر خانم مصطفوی نداده است.

از خانم اشراقی سوال میکنم که چرا این مساله طی این همه سال به صورت علنی اعلام نشده بود و اکنون در این مقطع زمانی اعلام می شود؟ می گوید: خاله ام در نامه اش هم اشاره کرده تاکنون موردی نبوده که بخواهد این مساله را علنی طرح کند. به هرحال اقای هاشمی همیشه در نظام بود و تاکنون اتفاقی نیفتاده بود که لازم باشد اعلام شود شاید الان خاله ام دیده اند که وقت آن است اشاره ای به این موضوع شود و اشاره کرده اند. البته اینکه امام همیشه اشاره میکرد که “آقای هاشمی و آقای خامنه ای باید دست شان در دست هم باشد و اگر دست شان از هم جدا شود برای نظام خطرناک است” شاهدهای زیادی هستند که این مساله را از امام شنیده اند.

نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی سپس درباره ردصلاحیت آقای هاشمی از سوی شورای نگهبان میگوید: قانون برای سن هیچ محدودیتی تعیین نکرده در نتیجه موضوع سن، خط کشی است که قانون باید مشخص کند مثل مدرک تحصیلی که مثلا برای انتخابات مجلس شورای اسلامی، مدرک فوق لیسانس لازم است و بر اساس همین قانون باید عمل شود. سن کاندیداها برای انتخابات ریاست جمهوری هم چیزی است که قانون باید تعیین کند نه شورای نگهبان. شورای نگهبان، قانون نیست بلکه خط کشی دست شان داده اند که باید براساس قانون عمل کنند.

خانم اشراقی می افزاید: رئیس جمهور با اینکه در راس قوه اجرایی است اما باید فکرش قوی باشد و آقای هاشمی هم مغزش مثل ساعت کار میکند ردصلاحیت او به دلیل کهولت سن، فقط بهانه است.

سوال میکنم که دلیل اصلی ردصلاحیت آقای هاشمی چیست؟ خانم اشراقی میگوید: درباره دلیل اصلی نمی توانم حرف بزنم آقایان هم که تنها به سن اشاره کرده اند. به نظر من انتقال قدرتی دارد صورت میگیرد کسانی که ما به آنها انجمن حجتیه ای میگفتیم در زمان امام قدرتی نداشتند چون امام با تفکر انها مخالف بود و تفکر واپس گرایی داشتند که امام خطرشان برای کشور را از خیلی از کفار و منافقین هم بیشتر میدانست اکنون شاهد هستیم که انتقال قدرتی صورت یمگیرد بین پیروان اماما و آنها. یعنی پیروان امام را از صحنه بیرون میکنند و از صحنه خارج می شوند و خجتیه ای ها قدرت را در دست می گیرند.

هاشمی رفسنجانی از نزدیکان ایت الله خمینی بود که اکنون برای انتخابات ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان ردصلاحیت شده است. میرحسین موسوی، نخست وزیر زمان جنگ و مهدی کروبی، رئیس سابق مجلس هم در حصر خانگی به سر می برند. در محافل سیاسی و خبری گفته می شود که طی سالهای گذشته همه نزدیکان آیت الله خمینی یا از عرصه سیاسی کشور حذف شده اند یا در حصر و بازداشت قرار گرفته اند.

مجید انصاری، عضو مجمع تشحیص مصلحت نظام هم در واکنش به اظهارات علم الهدی به سایت جماران گفته است: آقای علم الهدی با چه اطلاعاتی دختر بزرگوار امام خمینی سلام الله علیه را متهم به دروغگویی می کند و خاطره ای که ایشان از قول پدر بزرگوارشان نقل کرده اند را دروغ دانسته است؟ مگر آقای علم الهدی در این مورد با امام صحبتی داشته اند یا خاطره ای دارند که چنین بی محابا نسبت دروغگویی به این شخصیت برجسته علمی و فرهنگی که فرزند امام خمینی است می دهند؟ من از ایشان درخواست می کنم که بخاطر مسائل سیاسی بیش از این به اعتماد عمومی مردم به روحانیت لطمه وارد نکنند.