۲۰ نام دیگر در فهرست تحریم ها

نویسنده
حسین محمدی

» آژانس: ایران در غنی سازی اورانیوم پیشرفتی نکرده

هم‌زمان با اعلام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اتصال سانتریفیئژهای جدید در نطنز از سوی جمهوری اسلامی، نام 20 تن دیگر از مقامات جمهوری اسلامی هم به لیست تحریم‌ها اضافه شده است.

آژآنس بین‌المللی انرژی اتمی در جدیدترین گزارش خود می‌گوید ایران در تاسیسات غنی سازی نطنز، ۷۰۰ سانتریفیوژ جدید نصب کرده و

آژانس بار دیگر از “احتمال ابعاد نظامی” فعالیت‌های هسته ای ایران ابراز نگرانی کرد. آژانس همچنین اضافه کرده است که ایران در زمینه گسترش غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم، پیشرفت چشمگیری نداشته است.

یوکیا آمانو، زمستان گذشته خواستار آن شده بود که جمهوری اسلامی “امکان دسترسی فوری بازرسان آژانس به مجموعه نظامی پارچین” را فراهم کند. وی اضافه کرده بود که “فراهم کردن دسترسی به پارچین قدمی مثبت برای نمایش اراده ایران به تعامل با آژانس برای رفع نگرانی‌ها است.” آمانو همچنین گفته که مذاکره با جمهوری اسلامی از سال ۲۰۱۲ تاکنون پیشرفتی نداشته است. بهمن ماه گذشته هیاتی از بازرسان آژانس برای بازرسی از برخی مجموعه‌های مربوط به برنامه هسته‌ای وارد ایران شده بودند، اما به آن‌ها اجازه بازرسی از پارچین داده نشده بود.

عدم پیشرفت مذاکرات میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با واکنش کشورهای غربی هم مواجه شده است. جوزف مک منوس، نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در این زمینه گفته بود: “باید تأکید کنم که ما تأخیر بیشتر ایران در عمل کردن به تعهداتش در قبال آژانس را نخواهیم پذیرفت و روندهای دیپلماتیک دیگر نمی تواند جای این کار را بگیرد”.

هم‌زمان آمریکا اسامی دوازده ایرانی دیگر به همراه هشت شرکت را به فهرست تحریم‌ها اضافه کرده است. این افراد و شرکت‌ها متهم هستند که به جمهوری‌اسلامی کمک می‌کردند که تحریم‌های بین‌المللی را دور بزند.

یک معاون وزیر، مدیران ارشد چند شرکت نفتی و چند شرکت حمل و نقل در میان تحریم های شدگان دیده می شود. رضا مظفرنیا معاون وزیر دفاع و رئیس دانشگاه مالک اشتر که به همکاری با برنامه موشکی این کشور متهم شده از تحریم شدگان است. شرکت هواپیمایی آبان ایر و شرکت پترو گرین که در مالزی مستقر است، از جمله شرکت‌های تحریم شده هستند.

یوکیا آمانو،‌ مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، هفته گذشته گفته بود که جمهوری اسلامی با این آژانس در مورد مسایل مربوط به فعالیت های اتمی اش همکاری نمی کند. وی اضافه کرده است که هوز برای آژانس مشخص نیست که برنامه اتمی ایران هدف نظامی دارد یا خیر.

پیش از این هرمان ناکارتس، پس از مذاکره با مقام‌های جمهوری اسلامی در مقر آژانس، گفته بود که “بحث‌های فشرده‌ای درباره نهایی کردن تعیین چارچوبی برای پاسخگویی ایران به پرسش‌های آژانس انجام شد، اما طرفین پس از یک سال و نیم گفت‌و‌گو در این زمینه، باز هم نتوانستند به توافق برسند”. وی اضافه کرده بود که تاریخی برای دور بعدی مذاکرات مشخص نشده است.

گرچه مقام‌های جمهوری اسلامی با “سازنده” خواندن این مذاکرات گفته بودند: “گفت‌و‌گوها میان دو طرف ادامه خواهد داشت و زمان دور بعدی مذاکرات در آینده تعیین خواهد شد”.