آمریکا همسو با ایران و سودان

نویسنده

‏وضعیت ائتلاف ها در سازمان ملل، زمانی که سخن از مجازات اعدام به میان می آید، به کلی ‏تغییر می کند. چنان که در بحث پیرامون حقوق بشر در سازمان ملل اتحادیه اروپا، استرالیا، ‏برزیل و فیلیپین در مقابل چین، ایران وسودان قرار گرفتند. حدس بزنید آمریکا در کجا قرار ‏گرفت؟

وقتی نوبت به مجازات اعدام رسید، تقابل سنتی در سازمان ملل، میان دموکراسی های ‏سکولار که حقوق بشر و آزادی های فردی را تشویق می کنند در مقابل رژیم های دیکتاتوری ‏و مذهبی که مخالف آن هستند، فرپاشید. دلیل آن این است که ایالات متحده، که سعی دارد ‏مبارزه برای ارزش های دموکراتیک را حمایت کند، هنوز از رژیم هایی نظیر میانمار(برمه) ‏و ساحل عاج، پشتیبانی می کند.


حداقل 87 کشوردنیا پیش نویس قطعنامه ای را به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه دادند که بر ‏اساس آن مهلت قانونی برای الغای مجازات اعدام تعیین شده است. مجمع عمومی سازمان ملل ‏نمی تواند قطعنامه ای را برای کشور ها لازم الاجرا نماید ولی می تواند مهلت قانونی را به ‏طور داوطلبانه به مورد اجرا گذارد. دلایل این تصمیم آن چیزی است که مدتهاست در آمریکا ‏از آن سخن گفته می شود و آن این است که مجازات مرگ با “شان بشر” همخوانی ندارد و ‏‏”هیچ شاهدی” هم مبنی بر تاثیر قاطع آن وجود ندارد؛ ضمن آنکه “در صورت هر گونه ‏خطای احتمالی دستگاه های قضایی، دیگر امکان بازگرداندن حکم، در صورت اجرای ‏مجازات مرگ وجود ندارد.”


نمایندگان آمریکا در دور اول مذاکرات ساکت بودند ولی موضع این کشور بر همگان آشکار ‏است. دو کوشش دیگر در این زمینه در دهه 90 با مخالفت آمریکا و تعداد دیگری از کشور ها ‏روبرو شد. مجازات اعدام در تعدادی از کشور ها به اجرا در می آید ولی تنها شش کشور ‏چین، ایران، عراق، آمریکا، پاکستان و سودان در بردانده 90 درصد اعدام ها هستند.


البته ایالات متحده در این زمینه اقداماتی کرده است. در ایالاتی که مجازات اعدام وجود دارد - ‏که کالیفرنیا نیز از آن جمله است – قرار است از استفاده از تزریق های مرگ باربرای اجرای ‏مجازات اعدام جلوگیری شود ، که البته اقدامی موقت به حساب می آید.


واقعا زمان آن رسیده که از خود بپرسیم چرا کشوری که ادعای “پیشرفته” بودن دارد هنوز به ‏شیوه عقب مانده وغیر انسانی در این زمینه عمل می کند؟ مجازات اعدام از گذشته ای تاریک ‏بر جای مانده و ایالات متحده، یا حداقل ایالت کالیفرنیا، باید به تعداد زیاد کشور هایی که این ‏اقدام را متوقف کرده اند بپیوندد.‏


منبع : لس آنجلس تایمز 17 نوامبر‏