شکست سنگین مؤتلفه

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» شاخص‌ها در انتخابات سرد رأی نیاوردند

با اعلام نتایج شمارش آرای مرحله دوم انتخابات سرد مجلس نهم، آشکار گردید حزب موتلفه اسلامی، قدیمی ترین حزب جناح راست سنتی، شکست سختی متحمل شده. از میان دبیرکل و شش عضو اصلی شورای مرکزی این تشکیلات سیاسی که کاندیدای ورود به مجلس نهم بودند، تنها دو نفر موفق شدند به پارلمان راه یابند. آن دو نفر نیز تنها کاندیدای زن عضو شورای مرکزی موتلفه اسلامی در انتخابات بودند.

فاطمه رهبر با 327 هزار و 958 رای در دور دوم انتخابات که روز جمعه 15 اردیبشهت برگزار شد، به عنوان نماینده چهاردهم تهران به مجلس نهم راه یافت. او از سال 1377 به عضویت شورای مرکزی موتلفه اسلامی در آمد و تاکنون هفت دوره پیاپی است که عضویت خود در این شورا را ادامه می دهد. وی در سال 1375 واحد زنان هیئت های موتلفه اسلامی را تاسیس کرده بود.

فاطمه رهبر در حالی موفق شد خود را به عنوان نماینده چهاردهم تهران وارد مجلس نهم کند که از حمایت حزب موتلفه اسلامی و جبهه متحد اصولگرایان برخوردار بود. او پیش از این در دوره های هفتم و هشتم نیز نماینده تهران در مجلس بود.

اما به جز فاطمه رهبر و لاله افتخاری، دیگر عضو شورای مرکزی این تشکل هیچ کدام از اعضای اصلی شورای مرکزی حزب موتلفه موفقیتی در انتخابات مجلس نهم به دست نیاوردند. به ویژه آنکه محمدنبی حبیبی، دبیرکل و اسدالله بادامچیان، قائم مقام این حزب که از نمادهای موتلفه به شمار می آیند از جمله شکست خوردگانند.

حبیبی در دور نخست انتخابات 215 هزار و 865 رای آورد و با قرار گرفتن در رده 39 به مرحله دوم رفت. او در دور دوم از این هم ناموفق تر بود و توانست در نهایت رتبه 46 تهران را از آن خود کند.

اسدالله بادامچیان، قائم مقام حزب موتلفه اسلامی که در دور اول توانسته بود 256 هزار و 220 رای به دست آورد و در جایگاه 33 تهران قرار بگیرد، در دور دوم رتبه ای بهتر از 37 به دست نیاورد. او شکست خورده انتخابات مجلس ششم و نماینده تهران در مجلس هشتم بود.

 

وعده دور دوم

بادامچیان پس از برگزاری دور نخست انتخابات، شکست خود را پیش بینی کرده و در پاسخ به خبرنگار روزنامه اعتماد ادعا کرده بود که اصلا از تعداد آرایش خبر ندارد زیرا “اصلا پیگیر” آن نبوده است.

بادامچیان گفته بود: “آنقدر گرفتارم که دنبال این چیزها نیستم.”

قائم مقام دبیرکل حزب موتلفه در این خصوص توضیح داده بود که “آن فردی که خیلی شیفته نمایندگی است، ریز رایش را هم می‌داند اما برای من مهم نیست.”

در عین حال او در پاسخ به این پرسش که “اگر مهم نیست چرا در انتخابات شرکت کردید؟” گفته بود: “به خاطر وظیفه شرعی‌ام در انتخابات شرکت کردم. من که خودم دنبال کار نمایندگی نیستم. نمایندگی به چه کار من می‌‌آید؟ عنوان، من را بالاتر نمی‌برد. پولش را هم که نمی‌گیرم.”

بادامچیان در آن مصاحبه به خبرنگار روزنامه اعتماد وعده دور دوم انتخابات را داده بود: “حوصله کنید تا دور دوم.”

حسن غفوری فرد، دیگر عضو شناخته شده و قدیمی شورای مرکزی موتلفه اسلامی وضعیتی از این هم بدتر داشت. او که موفق نشده بود در فهرست جبهه متحد اصولگرایان قرار بگیرد، با اصولگرایان منتقد دولت در لیست صدای ملت توافق کرد اما جایی در مجلس پیدا نکرد. غفوری فرد عضو هیئت رئیسه مجلس هشتم و از ابتدای انقلاب عضو کابینه ها بود و به عنوان نماینده ای از جناح راست حتی در دولت محمد خاتمی هم مقام مشاور رییس جمهور را حفظ کرد.

جواد آرین منش، نماینده مشهد و علی عباسپور تهرانی فرد، نماینده تهران در مجلس هشتم که هر دو از قدیمی ترین اعضای شورای مرکزی موتلفه و از فعالان سیاسی و پارلمانی بودند، جایی در مجلس نهم پیدا نکردند.

با وجود این ناکامی، حمیدرضا ترقی، عضو مرکزیت این حزب که خود نامزد انتخابات نشد می گوید که 40 نفر از اعضای این حزب موفق شده اند به مجلس نهم راه پیدا کنند.

او در گفتگو با همشهری آنلاین بدون اینکه نامی از این اعضا یا حوزه انتخابیه آنها ببرد گفت که ”هدف اصلی حزب موتلفه، موفقیت و پیروزی اصولگرایان در انتخابات مجلس نهم بود لذا رأی آوردن یا رأی نیاوردن کاندیداهای انتخابات مجلس نهم که عضو حزب موتلفه بودند باعث تغییر تحلیل ما نسبت به اصولگرایان نمی‌شود.”

ترقی در تشریح وزن موتلفه در مجلس نهم نسبت به مجلس هشتم نیز گفت: “در انتخابات مجلس هشتم از میان اعضای حزب موتلفه که در حوزه‌های انتخابیه مختلف کاندیدا شده بودند 20 نفر راه یافتند اما در پایان مجلس هشتم تعداد نمایندگانی که در فراکسیون موتلفه حضور پیدا می‌کردند به 70 نفر می‌رسید. در انتخابات مجلس نهم هم تعداد افرادی که عضو حزب موتلفه هستند و موفق به راهیابی به مجلس نهم شده‌اند به بیش از 40 نفر رسیده است که نسبت به ابتدای مجلس هشتم افزایش بیش از 2 برابری پیروزی کاندیداهای عضو حزب موتلفه را نشان می‌دهد.”

 

پیروزی جبهه متحد، پیروزی موتلفه

اسدالله بادامچیان هم در مصاحبه با اعتماد از استدلالی مشابه ترقی استفاده کرده و گفته بود: “ما عضو جبهه متحد هستیم و با هم کار کرده‌ایم و خب گاهی این جریان رای می‌آورد و گاهی رای نمی‌آورد.”

سایت همشهری آنلاین هم با اشاره به ناکامی موتلفه در انتخابات نوشت: “دبیرکل تشکلی که 45 سال سابقه‌ فعالیت دارد و در واقع می‌توان از آن به عنوان قدیمی‌ترین تشکل [باقی مانده در صحنه سیاسی] در ایران نام برد، نتوانست در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه‌ انتخابیه تهران رای کافی را کسب کند. ”

این در حالی است که رئیس مرکز سیاسی موتلفه به همین سایت گفت که “رأی نیاوردن دبیرکل یا برخی اعضای شاخص این حزب در انتخابات مجلس نهم دلیلی بر ناکامی این حزب نیست”.

به گفته محمدکاظم انبارلویی، حزب موتلفه “در قالب جبهه متحد اصولگرایان در انتخابات مجلس نهم شرکت کرد بنابراین پیروزی جبهه متحد در انتخابات، پیروزی موتلفه است.”

سردبیر روزنامه رسالت با بیان اینکه حزب موتلفه اسلامی “بیش از آنکه دغدغه فرستادن اعضای خود به مجلس را داشته باشد دغدغه حفظ نظام و دستاوردهای انقلاب را دارد”، افزود: “در عین حال، اعضای حزب موتلفه در سراسر کشور در قالب جبهه متحد اصولگرایان به مجلس نهم راه یافته‌اند.”