انتقادها از برنامه سفر نمایندگان اروپا به تهران

نویسنده

» نگاه دی ولت به ابتکار تازه ایران

ینس ویگمان

تعدادی از نمایندگان پارلمان اروپا قصد دارند در اواخر ماه اکتبر برای انجام مذاکره به تهران سفر کنند. با این حال، انتقاداتی دراین زمینه ازسوی دیگر اعضای پارلمان و همچنین ایالات متحده مطرح شده، دایر براینکه این سفر باعث کم رنگ شدن تأثیر تحریم هایی خواهد شد که اخیراً تشدید یافته است.

سفر برنامه ریزی شده هیأتی از پارلمان اروپا به ایران انتقادات بسیار شدیدی را در سراسر جهان ایجاد کرده. سناتور جین شاهین و همکارش سناتور بنیامین کاردین در نامه ای سرگشاده به مارتین شولتز، رییس پارلمان اروپا، خواستار بررسی مجدد برنامه این سفر و لغو آن شده اند.

در این نامه از شولتز خواسته شده که “به هر طریق ممکن از انجام این سفر غیرمنطقی و نسجیده در این برهه زمانی حساس ممانعت بعمل آورد”. این دو سناتور روز دوشنبه از تشدید تحریم ها توسط اتحادیه اروپا ابراز خرسندی کردند.

درواقع انجام این سفر، با توجه عملکرد فعلی جمهوری اسلامی، علامتی اشتباه به سران این کشور خواهد بود: بی اعتنایی به خواسته های شورای امنیت سازمان ملل برای پایان دادن به فعالیت های غنی سازی اورانیوم، کمک همه جانبه به حکومت بشاراسد برای سرکوب مردم مخالف در سوریه، حمایت از تروریسم بین المللی، و نقض آشکار حقوق بشر در زمینه های مختلف.

 

مخالفت در پارلمان اروپا

این دو سناتور همچنین از اعضای حزب دموکرات و از اعضای عالی رتبه کمیته امور خارجه در دیوانعالی پارلمان آمریکا هستند.

در خود پارلمان اروپا نیز انتقادهایی در این زمینه وجود دارد. آلِخو بیدال کوادراس، نایب رییس پارلمان اروپا و اهل اسپانیا، در این زمینه گفت: “سفر هیأتی از پارلمان اروپا یا از پارلمان ملی هر یک از کشورهای اروپایی به ایران اقدامی است که کاملاً نتیجه عکس خواهد داشت.”

او طی یک کنفرانس مطبوعاتی در شهر بروکسل به گزارش های تهیه شده توسط احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه حقوق بشر در ایران، اشاره کرد. این گزارش ها به روشنی ثابت می کند که جمهوری اسلامی به شیوه ای سیستماتیک مدافعان حقوق بشر را زندانی و شکنجه می کند. تنها طی شش ماهه اول سال جاری تعداد ۲۲۳ اعدام در ایران انجام شده است.

 

“توجیه برای سرکوب و تروریسم”

بیدال در ادامه افزود: “علی رغم نیات خیری که همکاران من برای انجام این سفر دارند، ولی سفر یک هیأت رسمی به ایران نه تنها به سران جمهوری اسلامی این امکان را می دهد که نقض حقوق بشر خود را مورد توجیه قرار دهند، بلکه مهر تأییدی به سرکوب ها و اقدامات اصولگرایانه آنها و همچنین مقوله تروریسم خواهد بود.”

بیدال کوادراس که از اعضای “حزب مردمی” اسپانیاست، با اشاره به لغو این سفر گفت: “گفتگوی ما باید به چند دیکتاتور محدود شود، و به آنها بفهمانیم که خواهان اصلاحات هستیم.”

استروان استیونسون، از اعضای پارلمان اروپا و اهل اسکاتلند، که همچنین ریاست مشترک گروه “دوستان ایران آزاد” را برعهده دارد، خاطرنشان کرد که سازمان دهنده این سفر در جناح ایران، سعید جلیلی، رییس هیأت مذاکره کننده ایرانی به اروپا، بوده است.

 

سپاه پاسداران، سازمان دهنده اصلی

استیونسون در صفحه اینترنتی خود می نویسد، او در گذشته در سپاه پاسداران فعالیت می کرده و مدیحه ای نیز در مورد حزب الله [گروه تروریستی لبنانی] نوشته است. سپاه پاسداران نیز به نوبه خود به وفاداری به حکومت جمهوری اسلامی مشهور است.

تونه کلام، نماینده استونیایی پارلمان اروپا نیز دراین خصوص گفت: “واقعاً خنده دار است که همکارانم برنامه چنین سفری را ریخته اند. و این درحالی است که دو فعال حقوق بشر ایرانی ازسوی پارلمان اروپا برای کسب جایزه معتبر حقوق بشر ساخاروف برگزیده شده اند.”

گروه “بمب را متوقف کنید” نیز به شولتز، رییس پارلمان اروپا، فشار آورده که این سفر را لغو کند. سخنگوی این سازمان غیردولتی اروپایی دراین خصوص گفته است که “سفر هیأت اروپایی مغایر با ایده تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران و تصمیمات اخیر این اتحادیه است”.

 

رییس قوه قضاییه از مخاطبان است

براساس بیانیه ای که توسط این سازمان منتشر شده، “بجای تشدید فشارها بر حکومت تهران، این سفر فرصتی را برای سران جمهوری اسلامی به وجود خواهد آورد که بار دیگر با اقدامات تبلیغاتی خود از آن به عنوان یک موفقیت یاد کنند”.

قرار است در این هیأت ۱۵ نفر از شش کشور اروپایی حضور داشته باشند و زمان سفر نیز برای ۲۷ اکتبر پیش بینی شده است. براساس اطلاعاتی که ازسوی کمیته یهودیان آمریکا به دست آمده، صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی نیز، به عنوان یکی از مخاطبان این بازدید رسمی در نظر گرفته شده.

و این درحالی است که لاریجانی به دلیل نقش مهم اش در نقض حقوق بشر در ایران، در ماه مارس مورد تحریم قرار گرفته است.

منبع: دی ولتfile:///C:/bono/Downloads/Die%20Lage%20ist%20hart,%20aber%20Gott%20sei%20Dank%20haben%20wir%20noch%20Frieden.%20Gott%20wei%D9%83,%20was%20passiert,%20wenn%20da%20auch%20noch%20Krieg%20kommen%20w%C3%BCrdehttp://www.lavie.fr/actualite/monde/israel-se-prepare-t-il-a-une-guerre-contre-l-iran-28-08-2012-30161_5.phphttp://www.slate.fr/story/47317/toxicomanie-came-drogue-iran-teheran، ۱۹ اکتبر