احمدی‌نژاد از ۸۴ به اوین نرفته حالا هم نرود

آرش بهمنی
آرش بهمنی

غلام‌حسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه‌قضاییه، در واکنش به درخواست محمود احمدی‌نژاد برای بازدید از زندان اوین گفته است که با توجه به زندانی بودن “یکی از منتسبین” محمود احمدی‌نژاد در زندان اوین، بازدید او از این زندان شائبه سیاسی ایجاد می‌کند و در شرایط فعلی مصلحت نیست: “ممکن است ذهن مردم به این سمت برود که اکنون مگر مسئله اصلی بازار، گرانی، کنترل ارز و تحریم نیست؟ لذا ممکن است شائبه سیاسی ایجاد شود”. اژه‌ای همچنین با اشاره به اینکه احمدی‌نژاد از سال ۸۴ تا کنون درخواست دیدار از زندان را نداشته است، گفته: “در شرایط خاصی که امروز هستیم و با توجه به اولویت مسائل کشور به ویژه مسائل اقتصادی و معیشت مردم و اینکه همه مسئولان باید هم و غم خود را برای رفع نگرانی های مردم در مورد گرانی، بازار و کنترل ارز معطوف کنند، باید حواسمان به مسائل اصلی باشد… بازدید از یک زندان در این شرایط حتما مسئله ای فرعی است”.

سایت نهاد ریاست‌جمهوری ابتدای هفته جاری نامه‌ای از احمدی‌نژاد منتشر کرده بود که در آن وی از صادق لاریجانی خواسته بود “در اسرع وقت هماهنگی لازم جهت این بازدید” را انجام دهد. وی همچنین در این نامه فاش کرده بود که “ بازدید اینجانب از زندان اوین برای روز دوشنبه ۱۷ مهرماه۹۱ برنامه‌ریزی و روز یکشنبه ۱۶مهرماه۹۱ از طریق وزیر محترم دادگستری به آن قوه محترم اعلام گردید. پس از ساعتی ایشان اعلام کردند که مسئولین قوه قضائیه می‌خواهند که این بازدید به روزهای آینده موکول گردد”.

این نامه پس از آن منتشر شد که حسن رحیمی، مدیر کل روابط عمومی قوه قضائیه درباره بازدید احمدی‌نژاد گفته بود: “هنوز از سوی نهاد ریاست جمهوری برای این بازدید هماهنگی های لازم انجام نشده است… بازدید افراد و اشخاص از زندان اوین تابع مقررات و ضوابط خاص است”.

برخی معتقدند که درخواست احمدی‌نژاد برای بازدید از زندان اوین، پس از بازداشت یکی از مشاوران وی صورت گرفته است. علی اکبر جوانفکر، مشاور رسانه‌ای احمدی‌نژاد و مدیرعامل ایرنا همزمان با سخنرانی احمدی نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل، بازداشت و برای گذراندن محکومیت شش ماهه اش به زندان اوین منتقل شد.

پس از بازداشت جوانفکر، احمدی‌نژاد در یک کنفرانس مطبوعاتی با اشاره به این‌که این مساله را پیگیری خواهد کرد، گفته بود: “لابد ضرورت خیلی مهمی بود که ۱۰ دقیقه مانده به سخنرانی رئیس جمهوری در مجمع عمومی سازمان ملل آقای جوانفکر را دستگیر کردند”.

محسنی‌اژه‌ای همچنین گفته است که صادق لاریجانی با ارسال نامه‌ای، پاسخ احمدی‌نژاد را داده، اما جزئیاتی از نامه را فاش نکرده است. این در حالی است که انتشار نامه‌ی احمدی‌نژاد به لاریجانی با واکنش اصول‌گرایان مواجه شده است.

حسین شریعتمداری، مدیرمسوول روزنامه کیهان، در سرمقاله این روزنامه، ضمن انتقاد از احمدی‌نژاد، درخواست وی را “دست چندم و حاشیه ساز” خواند که می تواند “تلقی فرصت سوزی و بی اعتنایی -هرچند ناخواسته- به نیازهای مبرم و ضروری مردم را در پی داشته باشد”. شریعتمداری همچنین با اشاره به این‌که نامه‌های این چنینی “محرمانه” هستند، نوشت: “ چرا سایر نامه هایی که خطاب به سران قوا و یا خطاب به برخی از مقامات بلندپایه دیگر، نظیر اعضای محترم کابینه نوشته اند را منتشر نفرموده اند؟ مخصوصا آن که برخی از آن نامه ها حاوی مطالبی است که آگاهی مردم از آن خالی از فایده نیست”.

شریعتمداری همچنین افزوده است: “چرا جناب احمدی نژاد طی ۷ سالی که از حضور ایشان در رأس قوه مجریه می گذرد به فکر بازدید از زندان اوین نبوده اند؟ ممکن است گفته شود که آقای رئیس جمهور برنامه های بازدید خود از مراکز و کانون های مختلف را براساس اولویت و با در نظر گرفتن فرصت هایی که در اختیار دارند، تدوین می کنند و اکنون در فهرست برنامه های ایشان، نوبت به بازدید از زندان اوین رسیده است. این استدلال را نفی نکرده و غیرقابل پذیرش نمی دانیم، اما، این روزها شاهد رخداد دیگری نیز بوده ایم که پاسخ احتمالی یاد شده را در اذهان عمومی مخدوش کرده و زیرسؤال می برد و آن، دستگیری و زندانی شدن آقای علی اکبر جوانفکر، مشاور رئیس جمهور است که محاکمه، بازداشت و زندانی شدن وی با مخالفت اعلام شده آقای دکتر احمدی نژاد روبرو شده بود و حال آن که جرایم ایشان با استناد به اسناد غیرقابل انکار به اثبات رسیده و بعد از محاکمه علنی به دو فقره حبس تعزیری و محرومیت از فعالیت مطبوعاتی و رسانه ای محکوم شده بود. اکنون این سؤال پیش می آید که آیا محکومیت آقای جوانفکر انگیزه اصرار آقای احمدی نژاد برای بازدید از زندان اوین است؟! مخصوصا آن که رئیس جمهور محترم، بارها مخالفت خود نسبت به محکومیت مشاور خویش را اعلام داشته و به حکم صادره اعتراض کرده بود. اگر چنین است- که ان شاءالله نباشد- این پرسش می تواند در افکار عمومی شکل بگیرد که؛ آقای جوانفکر غیر از آن که مشاور آقای احمدی نژاد بوده است چه تفاوت دیگری با بقیه مجرمان دارد و در کجای قانون آمده است که نزدیکان و مشاوران رئیس جمهور از مصونیت قضایی برخوردارند و چنانچه مرتکب جرمی شوند، باید از تعقیب قضایی در امان باشند؟!”

دادگاه کیفری استان تهران در ۲۵ آبان ماه سال گذشته، علی‌اکبر جوانفکر را به تحمل شش ماه حبس تعزیری به اتهام نشر مطالب خلاف موازین اسلامی و شش ماه حبس تعزیری دیگر به اتهام انتشار مطالب خلاف عفت عمومی محکوم کرده بود. این محکومیت بعدها به شش ماه تقلیل یافت.

پیش از این علی رازینی، معاون حقوقی قوه قضائیه، نیز به انتقاد از درخواست احمدی‌نژاد پرداخته بود. وی با اشاره به مخالفت صادق لاریجانی با بازدید احمدی‌نژاد از زندان اوین، گفته بود: “مگر رؤسای جمهور قبلی زندان می رفتند؟ جای رییس جمهور قوه مجریه است و باید کارهای اجرایی را انجام دهد. زندان های کشور نیز زیرمجموعه قوه قضاییه است و هر کس باید کار خود را انجام دهد. اگر کسی می خواهد از زندان بازدید کند باید قواعد آن را هم رعایت کند چرا که زندان مقرراتی دارد”.