جان کری خواهان پیشنهادهای تازه

نویسنده

» گزارش رویترز از انتظارات ایران و آمریکا

جان کری وزیر امورخارجه آمریکا در آخرین اظهار نظر درباره روابط ایران و آمریکا و پرونده بحران ساز هسته ای، از ایران خواست تا پیشنهاد تازه هسته‌ای خود را ارائه دهد.

محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه ایران گفته بود که پیشنهادهای قبلی غرب که توسط گروه 1+5 در دو دیدار در آلماتی قزاقستان پیش از انتخابات ایران ارائه شده بود دیگر اعتباری ندارد.

اما کری در حالیکه از اقدامات اخیر از جمله تماس مستقیم بین روحانی و باراک اوباما استقبال کرده گفته است که توپ در زمین ایران است.

او در اندونزی پس از دیدار با سرگئی لاوروف وزیرخارجه روسیه به خبرنگاران گفت: “گروه شش پیشنهادی را در آلماتی روی میز گذاشته است و من فکر نمی‌کنم که ایران به طور کامل به آن پاسخ داده باشد. بنابراین ما منتظر تغییر کامل برخورد ایران هستیم. چیزی که ما نیاز داریم پیشنهادهای ایران است که توضیح دهند چگونه قصد دارند به جهان نشان دهند برنامه‌شان صلح‌آمیز است.”

پیشنهادهایی که در آلماتی ارائه شد از ایران می‌خواهد غنی‌سازی 20 درصدی خود را که می‌گوید برای تحقیقات پزشکی به آن نیاز دارد متوقف و تاسیسات غنی‌سازی فوردو در نزدیکی قم را نیز تعطیل کند.

کاترین اشتون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا که نماینده شش کشور در مذاکرات است ماه گذشته گفت هنوز منتظر پاسخ ایران به پیشنهادهای قبلی است.

اما ظریف گفت که انتخاب روحانی روند را تغییر داده است. خبرگزاری ایسنا به نقل از او گزارش داد: “پیشنهاد قبلی 1+5 به تاریخ پیوسته است و آنها باید با برخورد جدیدی سر میز مذاکره بیایند.” وی باری دیگر اصرار ورزید که رسیدن به توافق برای پاسخگویی به نگرانی‌های دو طرف امکان‌پذیر است.

قرار است دور جدید مذاکرات اواسط اکتبر در ژنو برگزار شود. این اولین دور گفت‌وگوها پس از مکالمه تلفنی روحانی و اوباما خواهد بود. این مکالمه اولین تماس مستقیم بین روسای جمهور دو کشور از زمان انقلاب 1979 ایران محسوب می‌شود.

کری گفت: “ما از این اتفاق استقبال می‌کنیم. اما رئیس جمهور اعتقاد دارد کلمات تغییری ایجاد نمی‌کنند. عمل است که ایجاد تغییر می‌کند و ما به روشنی گفته‌ایم که اگر نشانه‌های آن را ببینیم، آمریکا و متحدان ما حتما برای حرکت به سمت موضع متناسب با اقدامات آنها آماده خواهند بود. بنابراین منتظر هستیم ببینیم چه چیزی بیرون می‌آید.”

لاوروف که در کنار کری صحبت می‌کرد اهمیت اظهارات اخیر ظریف را زیاد ندانست. وی گفت ایران و قدرت‌های جهانی هنوز هدف مشترکی دارند و رهبری ایران احتمالا جزئیات دقیق‌تری در مورد نقشه راهی که قبل‌تر تعیین شده می‌خواهد.

آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران که حرف آخر را در مورد مسایل کشور می‌زند از اقدامات روحانی در برابر غرب حمایت کرده است اما برخی از جنبه‌های سفر وی به نیویورک را نابجا خوانده است که می‌تواند منظور او مکالمه بین روحانی و اوباما باشد.

اسرائیل که برنامه هسته‌ای ایران را تهدید علیه موجودیت خود می‌بیند اصرار دارد که تحریم‌های نباید کاهش یابد. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این کشور در سخنرانی خود در سازمان ملل در هفته گذشته هشدار داد که اسرائیل اگر به دفاع از خود در برابر ایران نیاز داشته باشد، به تنهایی عمل خواهد کرد.

منبع: یاهو - 7 اکتبر 2013