هولوکاست باز هم مشکل ساز شد

نویسنده
حسین محمدی

» حمله به وزیر خارجه برای تایید واقعه قتل‌عام یهودیان

تبریک سال نوی یهودیان در شبکه‌های اجتماعی از سوی محمدجواد ظریف و حسن روحانی٬ برای دولت دهم دردسرساز و با انتقاد اصول‌گرایان مواجه شده است. با آنکه مشاور حسن روحانی حضور وی در شبکه‌های اجتماعی را تکذیب کرده٬ اما ظریف نه تنها این مساله را تایید٬ بلکه بر سخنان خود تاکید هم کرده است.

این ماجرا از آن‌جا جنجالی شد که ظریف در حساب توییتر خود٬ سال نوی یهودیان را تبریک گفت. تبریک وی با واکنش دختر نانسی پلوسی٬ عضو کنگره آمریکا٬‌مواجه شد که گفته بود سال جدید یهودیان٬ اگر ایران هولوکاست را انکار نمی‌کرد٬ شیرین‌تر می‌شد. ظریف اما در پاسخ گفت که جمهوری‌اسلامی هرگز دست به انکار هولوکاست نزده است و فردی که این کار را می‌کرده٬ دیگر در مسند قدرت نیست.

اشاره‌ی وی به محمود احمدی‌نژاد٬ رییس جمهوری سابق٬ است که در هشت سال گذشته چندین بار وقوع هولوکاست را زیر سوال برده بود.

حسین شریعتمداری٬ نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در موسسه کیهان٬ در سرمقاله این روزنامه٬ سخنان ظریف را توهین به محمود احمدی‌نژاد دانست و نوشت: “هولوکاست اگرچه… فقط یک افسانه ساخت صهیونیست‌هاست ولی دکتر احمدی‌نژاد با طرح یک سوال هوشمندانه، پاشنه‌آشیل صهیونیسم بین‌الملل را نشانه رفته” بود. به گفته‌ی شریعتمداری “آقای دکتر ظریف ادعا کرده‌اند که «ایران هرگز هولوکاست را انکار نکرده است»! و توضیح نداده‌اند که ادعای ایشان بر اساس کدام «سند» یا شاهد و قرینه‌ای ابراز شده است؟ بدیهی است وزیر امور خارجه محترم کشورمان انتظار ندارند افسانه هولوکاست که غیر از ادعای «ساموئل سپرات» خاخام معروف فرانسوی هیچ سند دیگری برای اثبات آن وجود ندارد از سوی ایران اسلامی قابل پذیرش باشد”.

پس از انتقادهای اولیه اصول‌گرایان٬ ظریف در گفت‌وگویی با وب سایت تسنیم٬ پیرامون این موضوع گفته بود: “ما همیشه سال جدید را به مسیحی ها تبریک می گوییم. در جمهوری اسلامی ایران هموطنان یهودی ما نیز یک اقلیت شناخته شده هستند و در مجلس شورای اسلامی یک نماینده فعال یهودی حضور دارد. ما هیچگاه با یهودی ها و مذهب یهود سر ستیز نداشته و با صهیونیست ها… مخالفیم و اجازه نمی دهیم که این گروه کوچک برای تبلیغات خود… و سرپوش گذاشتن بر جنایات خود علیه مردم فلسطین… ایران را ضد یهود و جنگ طلب معرفی کند”.

سایت رجانیوز٬ نزدیک به جبهه پایداری٬‌ اما ظریف را بابت این گفت‌وگوی کوتاه توییتری٬‌ مورد شماتت قرار داد. رجانیوز این گفت‌وگو را “توییتربازی با دختر نانسی‌ پلوسی” توصیف کرد و نوشت: “با توجه به سوابق خاص تیم سیاست خارجی دولت جدید، انتظار داشتن شجاعت برای به چالش کشیدن‎ غلط‎های مصطلح و بزرگ تاریخی همچون هولوکاست در جوامع عمومی از آنها انتظاری چندان بجایی نیست، اما اینکه کار به جایی برسد که آنهایی که جسارت ایجاد این چالش در قبال یک دروغ بزرگ تاریخی را داشته‎اند نیز تخطئه شود، قطعا غیرقابل قبول و حتی سوال برانگیز است، رویکردی که سال‎هاست از سوی رسانه‎های غربی در حال ترویج و پیگیری است. ارسال پیام صلح و پالس دوستی با مردم اسرائیل آنهم به واسطه تخطئه چالش کنندگان با مفهوم هولوکاست، به نظر نمی‎رسد سرآغاز امیدوارکننده و قابل قبولی برای وزیر امور خارجه جدید ایران باشد که از یک سو ناشی از نشناختن جامعه مخاطب انقلاب اسلامی، و از سوی دیگر نمادی نگران‎ کننده از کوتاه آمدن از اصول برای رسیدن به برخی نتایج مقطعی و موردی است”.

هم‌زمان سایت جهان‌نیوز٬ نزدیک به علی‌رضا زاکانی٬‌ اقدام به بازنشر بخش‌هایی از سخنان آیت‌الله خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری‌اسلامی٬ کرده است. آن‌گونه که جهان‌نیوز نقل کرده٬ آیت‌الله خامنه‌ای٬ در سخنرانی‌های مختلف٬ بحث هولوکاست را زیرسوال برده است.

وی سال گذشته در یک سخنرانی پیرامون این مساله گفته بود: “امروز در بسیاری از کشورهای غربی کسی جرأت ندارد که «واقعه‌ی مجهول‌الحال هولوکاست» را زیر سوال ببرد”. در یک سخنرانی دیگر٬ در سال ۸۷ وی به بهانه اتفاقاتی که در فلسطین رخ داده بود٬ گفته بود: “عدم تحمل رسانه‌های غربی و صهیونیستی و دولتهای حامی صهیونیزم در برابر حتی طرح سؤال و تحقیق درباره هولوکاست که بهانه‌ی غصب فلسطین بود، یکی از نشانه‌های این تزلزل و ابهام است”.

بحث انکار هولوکاست به طور رسمی توسط مقامات جمهوری‌اسلامی٬ از سوی محمود احمدی‌نژاد جهانی شد. وی بارها در مجامع مختلف جهانی٬ هولوکاست را انکار کرده بود.

وی در آخرین روزهای کاری خود٬ در مراسم تقدیری که از سوی سازمان صدا و سیما برای تشکر از اقدام‌های دولت وی ترتیب داده شده بود٬ پیرامون بحث هولوکاست٬ با اشاره به این‌که هولوکاست “تنها عنصر قدسی باقی‌مانده در نظام سرمایه‌داری” بود و او مثل یک “بسیجی بی‌ترمز” به این مساله ورود کرده است٬ گفته بود: “طرح این مسئله از سوی وی “ستون فقرات نظام سرمایه‌داری را متلاشی کرد. تنها محوری که همه نسبت به آن تعصب داشتند که کسی نباید وارد آن شود مسئله هولوکاست بود که ما بسیجی‌وار درباره آن سخن گفتیم”.

احمدی‌نژاد در مقام رییس‌جمهور٬ نخستین بار در آبان ماه سال ۱۳۸۴ در کنفرانسی با نام کنفرانس حمایت از فلسطینی‌ها که در تهران برگزار شد، موجودیت اسراییل و همچنین مساله هولوکاست را زیر سوال برد. وی در سخنانش از تغییر رژیم اسرائیل سخن گفت و این عبارت را به کار برد: “جهان بدون اسراییل امن‌تر خواهد بود”. وی همچنین در مورد حقیقت داشتن هولوکاست ابراز تردید کرد و کشتار میلیون‌ها یهودی در جنگ جهانی دوم را افسانه دانست.

احمدی‌نژاد سخنان خود در این‌باره را چندین بار تکرار کرد و از جمله، در کنفرانس ضدنژادپرستی سازمان ملل٬ چنین گفت: “به بهانه هولوکاست با تجاوز، ملتی را آواره و عده‌ای را از آمریکا و اروپا و سایر کشورها به آن سرزمین منتقل کرده و حکومت جعلی برپا کردند و در واقع به بهانه جبران صدمات نژاد پرستی در اروپا، خشن ترین نژاد پرستان را در نقطه‌ای دیگر یعنی فلسطین حاکم کردند”.

وی زمانی نیز در نماز جمعه تهران نسل کشی یهودیان در دوران جنگ جهانی دوم را “افسانه ای” آمیخته به “دروغ” و نوعی “عملیات روانی” خواند که برای زمینه سازی تاسیس کشور اسراییل مطرح شده است.

وی گفته بود: “به ادعای آنها چند میلیون یهودی در کوره های آدم سوزی سوخته شدند و تلاش آنها این بود که این موضوع را جا انداخته و مظلومیت قوم یهود را با دروغ و طراحی پیچیده تبلیغاتی و عملیات روانی، تبلیغ کنند و بگویند که آنها پس از آن نیازمند دولت و سرزمین مستقل هستند و آن قدر قوی کار کردند که بسیاری از سیاستمداران و متفکران جهان هم فریب خوردند”.

سخنان وی پیرامون هولوکاست اما همواره با واکنش‌های جهانی روبه‌رو شد. روسای جمهور و نخست وزیران کشورهای مختلف دنیا و همچنین دبیرکل سازمان ملل٬ بارها از سخنان وی ابراز تاسف کرده و خواستار این شده بودند که وی دست از این‌گونه سخن گفتن بردارد. برای مثال سخنگوی کاخ سفید گفته بود که “انکار هولوکاست بی پایه، جاهلانه و نفرت انگیز” است و اضافه کرده بود: “ترویج چنین دروغهای خصمانه ای تنها انزوای بیشتر ایران از جهان را به همراه خواهد داشت”.

دولت ‌آلمان نیز سخنان احمدی‌نژاد را مصداق “یهودی‌ستیزی” دانسته و خواستار محکومیت همگانی آن شده بود. فرانسه سخنان وی را “غیرقابل پذیرش و تکان دهنده” توصیف کرده و بریتانیا نیز آن را “نفرت انگیز و حاکی از بی اطلاعی” دانسته بود.