مدل موی بازیکنان مهم تر از بازی بود

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» افزودن منشور اخلاقی به فوتبال

مسابقه پرتماشاگر ولی بدون گل و هیجان استقلال و پرسپولیس با انتقاد فنی همه کارشناسان و اهالی فوتبال رو به رو شد و رسانه ها گزارش دادند که حدود ۹۵۰۰۰ هوادار دو تیم در ورزشگاه آزادی، در دقیقه های پایانی با شعار نخواستن “فوتبال سیاسی” اعتراضشان را فریاد زدند. اما روز یکشنبه خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی گزارش داد که “شهرآورد هفتاد و هفتم هر چند که از فوتبال و جذابیت های آن چیزی نداشت و هیاهو برای هیچ بود، اما یک چیز جدید داشت و آن هم مدل های موی بازیکنان دو تیم بود که بیشتر به چشم آمد.”

امری که باعث شده تا حجت الاسلام علیرضا علیپور، دبیر کمیته اخلاقی فدراسیون فوتبال به این خبرگزاری بگوید: “اگر پیام صادقیان و میثم حسینی به تذکرچهارم هم در مورد آرایش مویشان توجه نکنند، مجوز بازی فوتبال آنان لغو می شود. قبل از اینکه لیگ برتر شروع شود به دو بازیکن وسرپرست تیم فوتبال پرسپولیس برخی موارد از جمله آرایش صورت و موهایشان را تذکر داده بودیم.”

این حجت‌الاسلام فوتبال، که خود در جریان رقابتهای جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان و هزینه های ارزی تبلیغات، صاحب پرونده مالی است، همچنین به ایرنا گفته دو بازیکن یادشده از همان اول به صورت “محدود و مشروط” می توانستند بازی کنند. به گفته وی این مساله در نامه ای ازسوی مهدی تاج (رییس سازمان لیگ) به باشگاه پرسپولیس ابلاغ شده ومسئولان این باشگاه هم درجریان این موضوع هستند.

 

اخطار به موی بازیکن ترینیدادی استقلال
دبیر ستاد منشور اخلاقی فدراسیون فوتبال سازمان در مورد مدل آرایش موی بازیکنان خارجی تیم های ایرانی هم گفته است: “طبق منشور اخلاقی، اگر آرایش مو و صورت این بازیکنان آسیبی به فرهنگ اسلامی و عمومی ما وارد نکند، با آنان برخورد نمی شود. متاسفانه مدل آرایش ساموئل (جی لوید ساموئل، هافبک کارساز تیم استقلال از کشور ترینیداد) بحث برانگیز بود و مورد اعتراض نهادهای فرهنگی کشور نیز قرارگرفت برهمین اساس بلافاصله روز گذشته (شنبه) با مدیرعامل باشگاه جلسه ای برگزار کردیم و وی نیز تخلفات او را پذیرفت و قرار شد به بازیکن خاطی این موارد منتقل شود».

این در حالیست که تیم استقلال در مورد پرداختهای بازیکنان خارجی با مشکل ارزی رو به روست و در صورتی که بازیکنی مثل ساموئل زیر بار دستوری نرود که خارج از چارچوب انضباطی فوتبال بین المللی است و طرف ایرانی قراردادش را با وی لغو کند، طبق قوانین فیفا، باید رقم کامل مندرج در قرارداد به او پرداخت شود.

خبرگزاری جمهوری اسلامی یادآور شده است که “برخلاف سالهای گذشته که کمیته انضباطی و اخلاق فدراسیون فوتبال شرایطی را برای مدل های موی بازیکنان تصویب وسخت گیری هایی انجام می داد، اما این دوره شاهد بودیم که یک بازیکن دور سرش را با ماشین چهارزده و بازیکن دیگری یک خط انداخته وآن دیگری موهای خود را خامه ای کرده بود”.