مصرف مواد مخدر و فیلمبرداری ملی پوش

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» عاقبت مربی دیپورت شده

گرچه ورزش پرهوادار جودو در سالهای اخیر موفقیتی در عرصه بین المللی نداشته اما در میان ورزشهای پرحاشیه ایران و در شمار برترین های سال است. از سقوط هواپیمای مسافری حامل تیم ملی نوجوانان جودو و به هلاکت رسیدن همه اعضای آن، که با افشای کشته شدن سه جودوکار نوجوان به جای نامهای اعلام شده جنجالی بی نتیجه داشت، تا پناهندگی پرماجرای وحید سرلک، قهرمان جهان به آلمان و حمله با تبر به محمود میران، قهرمان و سرمربی پیشین تیم ملی در جاده دیزین همگی جزئی از حاشیه های پرشمار معمول در ورزش امروز ایران بود.آخرین خبر را اما فارس منتشر کرده که به موجب آن “مربی ایتالیایی تیم ملی با ملی‌پوشان به مهمانی رفته و در آن محل در حال مصرف مواد مخدر بوده که یکی از ملی‌پوشان جوان از وی به طور پنهانی فیلم گرفته است.”

پس از اعلام شنود تلفنی مربی آلمانی تیم فوتبال استقلال (میشائیل هنکه)، سخنان این هفته عباس ترابیان (رییس برکنار شده روابط بین الملل فدراسیون فوتبال) در مورد فشار مسوولان برای خبر دهی از حال و روز کارلوس کی روش (سرمربی پرتغالی تیم ملی فوتبال ایران) و حضور سرداران و ماموران امنیتی در رده های بالای باشگاهها و نهادهای ورزشی،دیروز خبر دیگری در قلمروی جودو انتشار یافت.

خبرگزاری فارس-ـ نزدیک به نهادهای نظامی امنیتی ـ از قول محمود رشیدی، نایب رییس فدراسیون جودو چنین نوشت:” شنیده ام که مربی ایتالیایی (تیم ملی) با ملی‌پوشان به مهمانی رفته و در آن محل در حال مصرف مواد مخدر بوده که یکی از ملی‌پوشان جوان از وی به طور پنهانی فیلم گرفته است.” جیرو لامو جیووینازو معروف به جیرو سرمربی سرشناس ایتالیایی و قهرمان پیشین جهان و دو دوره المپیک است، که با قراردادی گران به ایران آمد و کمی بعد به طور ناگهانی “دیپورت” شد.

 رشیدی توضیح نداده این مهمانی در کجا بوده است که سرمربی و شاگردان ملی پوشش در آن حضور داشته اند و چطور بازیکنی جوان با دوربین حرکت سرمربی را فیلم برداری کرده است و مواد مخدر متعلق به جیرو بوده است و یا جزئی از پذیرایی.

پیش از این فدراسیون جودو “دیپورت” این مربی ایتالیایی را به مشکلات خانوادگی نسبت داده بود ولی خبرگزاری مهر از قول مربی ایتالیایی نوشت: “مشکلات خانوادگی بهانه‌ای بود برای کنار گذاشتن من چرا که مسئولان فدراسیون در نشستی که با آنها داشتم به من گفتند برو!”

 همین نوشته باعث شد تا نایب رییس فدراسیون اعلام کند دلیل اخراج نه مشکل خانوادگی جیرو که مصرف مواد مخدر بوده است. این در حالیست که سرمربی ایتالیایی به مهر گفته به فدراسیون احضار و به او گفته شده مدرکی از او در دست دارند و باید ایران را ترک کند. او افزوده است که به درخواستش برای نمایش این مدرک توجهی نکرده اند.

آقای رشیدی به این نکته نیز اشاره نداشته است که در حضور پرشمار مربیان خارجی در ورزش چگونه در مورد جیرو تحقیقی نشده است. او فقط گفته: “او مشکلات فراوانی داشت.”

سفر اجباری و بی برنامه به برزیل
اما جیرو هم به خبرگزاری مهر می گوید: “بعد از آنکه با عقد قرارداد رسمی در اردیبهشت گذشته به تهران آمدم، مسئولان فدراسیون جودو اصرار داشتند همراه تیم ملی به برزیل اعزام شوم، آنهم در حالی که با تیم ملی اصلا کار نکرده بودم… تا شهریور سال آینده هم با فدراسیون جودو قرارداد دارم.”

 او همچنین از عدم همکاری مسئولان فدراسیون با او، کوتاهی در فراهم کردن امکانات لازم برای کار و نخواندن برنامه کارش به شدت انتقاد کرده است.