فرهادی چراغ خانه سینما را روشن کرد

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

تبریک تبریک تبریک، اول از همه به خانه سینمای ایران که در این حمله اراذل و اوباش وزارت ارشاد، برنده شدن فیلم “جدایی نادر از سیمین” از اصغر فرهادی، چراغ خانه سینمای ایران را روشن کرد. وزیر ارشاد در واکنش به این پیروزی مهم که یکی از بزرگترین افتخارات سینمای ایران است، از “عماد مغنیه” تروریست فلسطینی تجلیل کرد. اصغر فرهادی و پیمان معادی در گلدن گلاب خیلی خوب بودند، تاکید فرهادی بر قدردانی از “مردم صلح دوست ایران” موضع گیری خوبی در مقابل احتمال حمله نظامی بود و به نظر من فرهادی از این فرصت خوب استفاده کرد. تودهنی خوبی بود به اقدام ارشاد برای تعطیل خانه سینما. برگزاری مراسم هم که عالی بود، اصلا همه جوایز عالی بود، وودی آلن، اسکورسیزی و غیره. شاید از همه جالب تر، فاصله گذاری مدونا که دو دقیقه پس از دیالوگ بامزه اش در مورد “باکره” بودنش و شوخی جنسی او با مجری برنامه، بلافاصله با احترام نام ایران را آورد و خودش موقعیت دست دادن که برای فرهادی دردسر می شد فراهم نکرد، بی نظیر و نشانه هوش و ادب و رفتارشناسی درست او بود. می دانم که چه نفس راحتی کشید فرهادی در این ماجرا و از چه مصائبی خلاص شد. البته می دانم که شاید بقول یکی از دوستان اولین و آخرین فرصت ماچ میان مدونا و اصغر جان ما از میان رفت.

وزارت ارشاد برای بزرگداشت این پیروزی اقدامات زیر را انجام داد یا خواهد داد:

اول، تعطیل کامل خانه سینما و ساخت تعدادی مسجد در ارمنستان.

دوم، دعوت از 46 منتقد سینمایی اروپایی و آمریکایی که اکثرا مراکشی و لبنانی هستند برای جشنواره فیلم فجر.

سوم، اعلام روز 26 دی ماه به عنوان “روز عفاف” بخاطر ماچ نکردن مدونا و دست ندادن مدونا با فرهادی.

 

ولایتی وزیر خارجه شد

به نظرم کابینه سایه را آقای خامنه ای خودش تشکیل داده، خودش هم به وزرایش رای اعتماد داده، صبح ها هم از آنها سان می بیند و حالی به حولی. دکتر ولایتی پزشک مخصوص سیاست خارجی و نفت بیت رهبری که هم وزیر خارجه است و هم وزیر نفت، اعلام کرد: “میزان درخواست نفت ایران از تولید آن بیشتر است.” وی گفت “ به جان عمه ام” آگاهان منتظر تائید این نظر توسط عمه وزیر مذکور هستند. ولایتی که ولایتی ترین وزیر اسبق و فعلی و بعدی مملکت است، از موضع سخنگوی وزارت خارجه گفت: “ نامه اوباما حرف تازه ای ندارد.”

 

لاریجانی وزیر اطلاعات شد

در پی تشکیل کابینه سایه توسط بیت رهبری، علی لاریجانی رئیس مجلس و وزیر اطلاعات اعلام کرد: “تعدادی از عوامل ترور مسوول بازرگانی سایت نطنز دستگیر شدند.” یک کارشناس مربوطه اعلام کرد فعلا 157 نفر مشکوک دستگیر شدند که مسوولان امیدوار هستند که از میان آنها تعداد کافی تروریست به این اقدام اعتراف کنند ولی به چیز دیگری اعتراف نکنند. رئیس مجلس و وزیر اطلاعات جدید مشت محکمی به دهان سردار جزایری که گفته بود مقابله به مثل می کنیم، گفت: “واکنش ما به ترور مسوول هسته ای کشور مثل اسرائیلی ها نخواهد بود.” یکی از آگاهان امور کابینه سایه اعلام کرد بزودی حدادعادل به عنوان وزیر علوم، پسر حداد عادل به عنوان وزیر آموزش و پرورش، زن حداد عادل به عنوان مشاور امور زنان کشور، طائب به عنوان وزیر کشور کابینه سایه، محسن رفیقدوست به عنوان وزیر ترابری دولت سایه کار خود را آغاز خواهند کرد.

 

علی مطهری تائید صلاحیت شد

این دلیل نمی شود که چون علی مطهری توسط وزارت کشور تائید صلاحیت شده باشد، دیگر کسی دوستش نداشته باشد، همین که یک بار رد صلاحیت شده باشد، خودش کافی است. بخصوص اینکه در مورد التزام عملی اش به ولایت فقیه جمله بامزه ای گفت که “التزام ام به ولایت فقیه به آن شدت نیست که یازده روز خانه نشینی کنم.”

 

نفع نظام و مرد جوان فکر

البته که در نظر گرفتن نفع نظام یکی از مسائل مهمی است که استاد جوانفکر همواره درنظر داشته و خواهد داشت. وی که دو روز قبل به دلیل اهانت به رهبری به یک سال زندان محکوم شده است، گفت “محکومیت من به نفع نظام نیست.” یکی از مسوولان نفع نظام در این مورد آه سردی کشید و گفت که اصولا نظام اگر می توانست نفع خودش را بفهمد که الآن کارش به اینجا نمی کشید.

 

دیکته و زاویه

گاهی اوقات فکر می کنم اگر این حسین شریعتمداری نبود خیلی از چیزهای مهم کشف نمی شد و خیلی از چیزهای مهم پنهان نمی ماند. یک هوش عجیبی در این آدم هست که نه به قیافه اش می خورد، نه به حرف هایش، نه به کارهایش، نه اصولا به سابقه تحصیلی اش، حالا اینکه ما از کجا می فهمیم که باهوش است، به خودمان ربط دارد وگرنه نمی فهمیدیم. حسین شریعتمداری در مورد مقاله نوزدهم دی سردار علایی گفت: “یادداشت 19 دی به سردار علائی دیکته شده بود.” حالا حسین جان این حرف را خودش فهمیده یا حسن آقا بهش گفته، هنوز کشف نشده. ظاهرا هر کسی خانه اش با بیت زاویه پیدا می کند، شریعتمداری به شکل عجیبی متوجه اشتباهات دیکته اش می شود.

 

شرم؟ چی هست؟

واقعا این عباس عبدی هم یک حرف هایی می زند که آدم فکر می کند یا خیلی باهوش است، یا اینکه خیلی حافظه اش ضعیف است. مرد حسابی! الآن شش هفت سال است که خاتمی رفته کنار، احمدی نژاد شده رئیس جمهور، شما هنوز متوجه موضوع نشدید؟ این حرفها یعنی چه؟ عباس عبدی گفت: “اگر رئیس جمهور واقعا از رشد بیکاری شرمنده باشد، باز هم سخنرانی می کند؟” اصلا شرم چی هست؟ یارو جلوی دوربین بروبر نگاه کرده به خبرنگار گفته من نگفتم هاله نور، آنوقت شرم؟ یک کلمه ای استفاده می کنید که احمدی نژاد حداقل ده پانزده سال است به گوشش نخورده.