حرف های مصلحی نشانه قدرت جنبش سبز بود

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» شکست نمایش تلویزیونی وزیر اطلاعات

حضور وزیر اطلاعات جمهوری‌اسلامی در صدا و سیما و سخنان او درباره اعتراضات رخ داده پس از انتخابات، و همزمانی این مساله با حضور محسوس نیروهای امنیتی در تهران و شایعه انتقال موسوی، رهنورد، مهدی و فاطمه کروبی به یک زندان مخفی، بحث پیرامون سخنان حیدر مصلحی را هم‌چنان داغ نگاه داشته است.

مصلحی در این برنامه تلویزیونی، میرحسین موسوی را متهم به رابطه با سرویس‌های جاسوسی در کشورهای دیگر کرد، اعتراضات رخ داده را مربوط به سال‌های قبل از انقلاب دانست، نسبت به جاسوس شدن فرزندان مقامات هشدار داد و حضور مر دم در اعتراضات روز 25 بهمن را “برای خرید عید” دانست.

وزیر اطلاعات که پاسخ سئوالات را از روی کاغذهایی که همراه خود آورده بود، می‌خواند، به دفعات قادر به اتمام جملات خود نشد و یک بار هم در حالی که تصور می‌کرد، برنامه قطع شده است، از مجری این برنامه پرسید: “سئوال بعدی چیه؟”

گرچه مصلحی سخنان خود را در شامگاه روز پنج‌شنبه به پایان برد، اما واکنش‌ها نسبت به سخنان وی، همچنان ادامه دارد.

 

مصلحی: گوبلز یا سعید الصحاف؟

وزیر اطلاعات در بخشی از سخنان خود درباره اردشیر امیرارجمند، مشاور میرحسین موسوی چنین سخن گفت: “ﺍﯾﻦ ﺁﻗﺎ ﮐﺴﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﺶ ﺑﺎ ﻧﻔﺎﻕ ﺭﻭﺷﻦ ﻭ ﺑﯿﻦ ﺍﺳﺖ. ﺍﯾﻦ ﺁﻗﺎ ﺳﺎﻝ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺩﺳﺘﮕﯿﺮ ﺷﺪﻩ، ﺑﻌﺪ ﺭﺍﻓﺖ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺷﺎﻣﻞ ﺣﺎﻟﺶ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺍﺯ ﺯﻧﺪﺍﻥ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﺁﻣﺪﻩ ﻭ ﺑﺎ ﻃﺮﺍﺣﯽ ﻣﻨﺎﻓﻘﯿﻦ ﺍﺯ ﮐﺸﻮﺭ ﻓﺮﺍﺭ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﺭﻓﺘﻪ ﺑﻪ ﻓﺮﺍﻧﺴﻪ. ﺩﺭ ﺁﻥ ﺟﺎ ﺑﺮﺍﺩﺭﺵ ﮐﻪ ﺍﺯ ﯾﮑﯽ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﺟﺪﯼ ﻣﻨﺎﻓﻘﯿﻦ ﺍﺳﺖ، ﻣﺪﺗﯽ ﺩﺭ ﺧﺎﻧﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻣﺨﻔﯽ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﺑﻌﺪ ﺁﻣﺪﻩ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﻭ ﺍﺯ ﻫﻤﺎﻥ ﺟﺎ ﺑﯿﺎﻧﯿﻪ‌ﻫﺎ ﺭﺍ ﺍﻭ ﺗﻬﯿﻪ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﺍﺻﻼ ﺑﯿﺎﻧﯿﻪ‌ﻫﺎﯼ ﺍﻭ [میرحسین موسوی] ﺭﺍ ﺍﯾﻦ [اردشیر امیرارجمند] ﺗﺪﻭﯾﻦ ﻭ ﺳﭙﺲ ﺍﻭ ﺍﻣﻀﺎ ﻣﯽ‌ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ”.

مشاور میرحسین موسوی اما، درباره این سخنان چنین اظهارنظر کرد: “آقای مصلحی در لباس پیامبر، روی گوبلز را سفید کرد. مدت مدیدی است که نیروهای امنیتی به جای تامین امنیت کشور، به گروه‌های سیاسی و مخالفان می‌پردازند و کار آن‌ها، تهیه پرونده‌های دروغ برای افراد موثر است”.

امیر ارجمندهمچنین با اشاره به سخنان مصلحی درباره ارتباطاتش، چنین گفت: “وقتی که فرزند دکتر بهشتی را به همکاری با قاتلان پدر خودش متهم می‌کنند، هنگامی که میر حسین موسوی و مهدی کروبی را که سال‌ها برای انقلاب زحمت کشیدند، و همچنین افرادی را که هستی خود را فدای انقلاب کردند، متهم به همکاری با خارجی‌ها می‌کنند، در ارتباط با اتهاماتی که به من زده می‌شود، چه انتظاری وجود دارد”.

مشاور میر حسین موسوی همچنین اضافه کرد: “افرادی مانند حیدر مصلحی دارند به کشور خیانت می‌کنند و این موضوع باید روشن شود. ایجاد سابقه برای افراد بسیار ساده است و آقایان می‌گویند مردم هر چه که در رادیو و تلویزیون زده شود، را باور می‌کنند، اما مردم هم می‌دانند که دیگر دوره این نوع تبلیغات مربوط به کشورهای استبدادی است”.

همزمان مجتبی واحدی، مشاور مهدی کروبی و سردبیر سابق روزنامه آفتاب یزد نیز به سخنان مصلحی پاسخ داد.

وزیر اطلاعات درباره مجتبی واحدی که حتی نام او را نیز اشتباه می گفت،این چنین اظهار نظر کرده بود: “آقای کروبی که یک بحث قابل توجهی است. از تعداد رای و آدم‌هایی که دور و بر او هستند، مشخص است. یکی از این افراد که با این آدم همراه است و نقش قابل توجه برای این آدم در ارتباطاتش دارد، فردی است به نام مصطفی[مجتی]  واحدی. این کسی است که مدت‌ها قبل از فتنه رفت و آمد قابل توجهی به انگلیس و آمریکا داشته و به انحا مختلف دنبال این بوده که خودش را تثبیت کند. این آدم هنوز با این‌ها در ارتباط است، خط و جهت می‌دهد و در ارتباط خود می‌گوید که چه مواضعی بگیرند و چه حرفی بزنند. چون این‌ها [موسوی و کروبی] مدیریتی مرکزی روی آن‌ها هست و این‌ها خودشان نیستند و این مدیریت بخش عمده‌اش از بیرون است”.

واحدی درباره سخنان مصلحی، چنین واکنش نشان داده است: “وزیر اطلاعات حرف های حکومت کودتایی را بیان می کند. این نخستین بار بوده که به آمریکا رفته‌ام و در عین حال، بودن در آمریکا اشکالی ندارد، کما اینکه کسی که ۵۰ سال در آمریکا بود، اکنون مشاور محمود احمدی نژاد شده است”.

وی با اشاره به اینکه صحبت‌های حیدر مصلحی، خیال سرویس‌های اطلاعاتی کل دنیا را راحت کرد گفت: “آن‌ها مطمئن شدند که یکی از پوشالی‌ترین سیستم‌های اطلاعاتی، سیستم اطلاعاتی ایران است”.

واحدی همچنین در پاسخ به سخنان وزیر اطلاعات در مورد تظاهرات روز ۲۵ بهمن در تهران و چند شهر دیگر ایران مبنی بر اینکه “مخالفان در این روز ریزش نیرو داشته اند” به سخنان آیت‌الله جنتی در خطبه‌های نماز جمعه هفته گذشته تهران در مورد لزوم حصر خانگی میر حسین موسوی و مهدی کروبی استناد کرد و گفت: “این نشان‌دهنده آن است که بیانیه آقایان موسوی و کروبی برای روز ۲۵ بهمن، جواب داد و مردم به رغم وحشی‌گری حکومت، به خیابان آمدند”.

وی ادامه داد: “محدودیت‌های بیشتر علیه آقای کروبی نشان داد که تظاهرات ۲۵ بهمن برای حکومت گران آمده است”.

به غیر از برخی واکنش‌های رسمی، سخنان مصلحی در شبکه‌های اجتماعی نیز، انعکاس گسترده‌ای داشت. بخصوص آنکه وی چندین بار بر نقش شبکه‌های اجتماعی در اعتراضات مردم تاکید کرده بود.

در این میان سخنان مصلحی درباره اعتراضات 25 بهمن و ذکر این نکته که “با توجه به ایام اسفند و برنامه‌ریزی مردم برای خرید عید در روز ۲۵ بهمن جمعیتی که رسانه‌های بیگانه به نمایش گذاشتند مردمی بودند که برای خرید عید آمده بودند» مورد توجه بسیاری قرار گرفت. از جمله یکی از کاربران اینترنت در این مورد  نوشت: “البته طبیعی است که مردم برای خرید اسفند از روز ۲۵ بهمن به خیابان بیایند و باز هم طبیعی است که برای خرید کیف و کفش به خیابان انقلاب و آزادی بیایند، البته من هم شنیده‌ام که کتاب‌فروشی‌های میدان انقلاب تغییر کاربری داده‌اند و لباس فروشی شده‌اند”.

در این میان، اعلام طرح “سه‌شنبه‌های اعتراض” نیز، باعث استفاده بیشتر از سخنان مصلحی شده است. در صفحه مربوط به این طرح در “فیس‌بوک” آمده است: “می‌گویند شلوغی خیابان‌ها به دلیل خرید عید بوده. حالا که این‌طور است، ما سه‌شنبه هم می‌رویم خرید عید. اگر کروبی یا موسوی راهم دستگیر کنند که می رویم واسه عیدای سال بعد هم خرید می‌کنیم”.

وزیر اطلاعات در مصاحبه خود بارها از پیچیدگی جنبش سبز گفت و تاکید کرد که: “وزارت بر همه چیز اشراف دارد”، اما وقتی مجری برنامه از او پرسید که سربازان گمنام امام زمان چقدر از “پیچیدگی‌های فتنه ۸۸ را کشف کرده‌اند”، او در پاسخ گفت: “حدود ۲۰ درصد”.

یکی از کاربران  نوشت: “پارادوکس: ما به فتنه اشراف کامل داریم. حدود ۲۰ درصد، به تلاش‌هایتان ادامه دهید، انصافا اشراف کاملی دارید”. کاربر دیگری نیز چنین درباره این جمله مصلحی اظهارنظر کرد: “با این وجود و از صحبت‌های وزیر اطلاعات، بیشتر به قدرت پنهان جنبش سبز پی بردم”.

یکی دیگر از کاربران نیز بعد از دیدن این برنامه نوشت: “به خدا قسم که امشب بیش از هر شب به ضعف این حکومت پی بردم و اندیشیدم که تا فردای آزادی راهی نمانده است، اگر شبکه‌های اجتماعی را که آقایان از آن بیم دارند گسترش دهیم و تلاشمان را دو چندان کنیم”.