دانشجویان در تبعیدگاه های تازه

نویسنده
حسین محمدی

» وزیر اشاره کرد امنیتی ها اجرا

تهدیددانشجویان توسط وزیر علوم که دیروز در سخنانی گفت “دیگر، بحث فتنه در کشور مطرح نیست و اگر کسی با این جریان همراهی کند، ضدانقلاب است” با افزایش فشار بر دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها و همچنین دانشجویان بازداشتی همراه شد.در همین راستا یک منبع آگاه ضمن بیان جزییات بیشتر از تهدید دانشجویان زندانی، از جمله بهاره هدایت، مجید توکلی و مهدیه گلرو به روز گفت: “چندی پیش این سه تن پیام‌هایی به مناسبت روز دانشجو از داخل زندان منتشر کردند. در پی این مساله و ناکامی وزارت اطلاعات در تغییر مواضع فعالان دانشجویی تحت فشار، پرونده جدیدی برای این سه نفر در شعبه 28 دادگاه انقلاب تشکیل شد. در پی برگزاری جلسه دادگاه در تاریخ شنبه 12 بهمن ماه، قاضی مقیسه از هدایت، گلرو و توکلی خواسته بود که با تکذیب بیانیه‌های منتشر شده و نوشته‌ها و مقالات صادر شده توسط ایشان، از سایت‌ها و عاملان انتشار این مطالب نیز اعلام شکایت کنند. وی اعلام کرده بود که در صورت پذیرش خواست مسئولان امنیتی، تمامی اتهامات جاری این دانشجویان پایان یافته و این پرونده مختومه خواهد شد. این سه اما ضمن رد درخواست قاضی، با غیرقانونی خواندن جلسه دادگاه خواهان حضور وکلای مدافع در جلسه دادگاه شده بودند”.

 بهاره هدایت، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، پیش از این توسط همین شعبه به 9 سال و نیم حبس محکوم شده بود. مهدیه گلرو، نایب دبیر انجمن اسلامی دانشگاه علامه و عضو شورای دفاع از حق تحصیل نیز به 2 سال و چهار ماه حبس و مجید توکلی، عضو سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر، توسط شعبه 15 دادگاه به 8 سال حبس محکوم شده اند.

قاضی مقیسه پس از سخنان این دانشجویان صراحتا اعلام کرد در پرونده جدیدی که برای بهاره هدایت، مجید توکلی و مهدیه گلرو باز شده، حکمی صادر خواهد کرد که “موجب عبرت دیگر زندانیان شود”. وی اعلام کرده است که علاوه بر صدور 5 تا 6 سال حکم زندان، دستور تبعید آنان را نیز صادر خواهد کرد.

در عین حال برخی خبرها حکایت از آن دارد که روز پنجشنبه چند نیروی امنیتی، سیدضیا نبوی دانشجوی ستاره‌دار زندانی در زندان اهواز را به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند.

نزدیکان این فعال دانشجویی دربند اعلام کرده‌اند مامورین امنیتی به همراه مسئولان زندان اهواز از ضیا نبوی خواستند تا وسایل خود را جمع‌آوری کند و بدون بیان علت، وی را به مکان نامعلومی منتقل نمودند. هنوز خانواده ضیا نبوی اطلاعی از سلامت فرزندشان، و مکان و دلیل انتقال وی به مکانی نامعلوم ندارند.

این در حالی است که در آخرین ملاقات این فعال دانشجویی با خانواده‌اش، مسئولان زندان تنها به مدت چند ثانیه اجازه‌ی ملاقات حضوری و چند دقیقه ملاقات کابینی داده‌ بودند.  

سخنگوی شورای دفاع از حق تحصیل که به ۱۰ سال حبس و تبعید به زندان کارون اهواز  محکوم شده بود، از ۲۵ خرداد ۸۸ تا کنون بدون یک روز مرخصی در زندان به سر می برد. عاطفه نبوی، دختر عموی ضیا نبوی نیز در شرایط مشابه، بدون مرخصی از ۲۵ خرداد ۸۸ درحال اجرای حکم ۳ سال حبس تعزیری در زندان اوین است. چندی پیش علی‌رضا نبوی، همسر عاطفه نبوی نیز  در سمنان دستگیر و به ۲ سال حبس و یک سال تبعید به خارج از سمنان محکوم شد.

اما علاوه بر ضیا نبوی، ادامه بی‌خبری از وضعیت دانشجویان  دو دانشگاه شریف و علم صنعت، که در روزهای 25 بهمن و اول اسفند، بازداشت شده‌اند، بر نگرانی خانواده آنان افزوده است.

خانواده یکی از دانشجویان زندانی در این زمینه به روز گفته است: “به ما رسما اعلام کرده‌اند که اگر خواهان سلامتی و ازادی فرزندان‌مان هستیم، سکوت کنیم. تهدید کرده‌اند که انتشار خبر درباره فرزندان‌مان، باعث خواهد شد که دیگر آنان را نبینیم. به صراحت به ما گفتند که می‌توانیم به اتهام همکاری با منافقین، فرزندان شما را اعدام کنیم. اگر نمی‌خواهید این اتفاق بیفتد، سکوت کنید. شما بگویید من مادر در این وضعیت چه می‌توانم بکنم؟”

ادامه بی‌خبری از وضعیت  حسین سالمکار دانشجوی بازداشتی دانشگاه صنعتی شریف و عضو سابق شورای عمومی انجمن اسلامی دانشگاه خواجه نصیر، نیز باعث نگرانی خانواده وی شده است. این فعال دانشجویی در تماس تلفنی کوتاهی با خانواده از بازداشت خود خبر داده و گفته است به او اجازه نمی دهند محل نگهداری خود را بگوید.

به گزارش دانشجو نیوز، در پی مراجعه خانواده ی حسین سالمکار به دادسرای انقلاب و دادستانی تهران به آنها گفته شده “نام فرزند شما در میان ۶۵۴ نفر بازداشت شده ای که در زندان اوین نگهداری می شوند وجود ندارد و پرونده ای از وی در هیچکدام از شعب دادسرای انقلاب موجود نیست”.

حسین سالمکارروز ۲۶ بهمن حین خروج از دانشگاه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.     

در همین حال، دانشجونیوز، گزارش داده است که دانیال زرگریان و میلاد طاهری دو تن از فعالین جنبش سبز بابل توسط نیروهای امنیتی دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شده اند. دانیال زرگریان در تاریخ ۲۵ بهمن و میلاد طاهری در تاریخ ۱ اسفند توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.

پیش از این یکی از معترضان محلی در گفت‌وگو با این سایت خبری، اعلام کرده بود که: “پس از بازداشت، نیروهای امنیتی و انتطامی، ما را با چشمان بسته به مکان نامعلومی منتقل کردند و در آنجا ما را تحت شدید ترین شکنجه ها  قرار دادند. این فعال بازداشت شده حوادث اخیر در ادامه گفتگو با دانشجونیوز اعلام می کند که در هنگام بازداشت، نیروهای امنیتی و انتظامی از افراد بازداشت شده بدون اینکه حتی سئوالی بپرسند، با باتوم و مشت و لگد تا صبح ما را مورد ضرب و شتم قرار دادند”.