میردامادی پیام داد، پیرحسین لو آزاد شد

نویسنده
حامد ایرانی

» اخبار جدید از وضعیت زندانیان سیاسی

محسن میردامادی دبیرکل زندانی جبهه مشارکت ایران اسلامی و  از سخنگویان دانشجویان پیرو خط امام شب گذشته در پیامی از زندان اوین به بررسی تحلیلی واقعه 13 آبان 58 پرداخت. این پیام، که از موضع یک رهبر اصلاح طلب دارای دغدغه های ملی صادر شده، یک روز پس از آن انتشار یافت که خبرهایی از روحیه بالای میردامادی و سایر زندانیان برجسته اصلاح طلب منتشر شده بود. این در حالی بود که پیشتر نیز، رسانه های نزدیک به بازجویان از نصیحت های میردامادی خطاب به بازجویانش که از موضع دلسوزی برای نظام بیان می شوند ابراز کلافگی کرده بودند.

به گزارش نوروز سایت خبری جبهه مشارکت، مدیرمسئول روزنامه توقیف شده نوروز که از 30 خردادماه تا امروز در بازداشت به سر می برد در این پیام تحلیلی ابتدا به دلایل وقوع حادثه تسخیر سفارت آمریکا در سال 58 اشاره می کند و می نویسد: “تسخیر سفارت امریکا به وسیله دانشجویان مسلمان پیرو خط امام باید با شناخت شرایط زمانی و تاریخی خود، هم در عرصۀ داخلی و هم در عرصۀ بین المللی مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد. توصیف و تحلیل آن واقعه بر پایه شرایط امروز و بدون توجه به واقعیات آن زمان به همان اندازه اشتباه است که بخواهیم در باب مسائل امروز جامعه بر مبنای شرایط و معیارهای آن روز و آن زمان قضاوت کنیم، موضوعی که متأسفانه در سالهای اخیر به آن بی توجهی شده است. هر حادثه ای را باید بر اساس زمینه ها و ظرف های زمانی و مکانی آن فهمید و بازخوانی کرد و بی توجهی به این امر جز عدم درک تحولات زمان و مکان و فرار از مسائل و دردهای جامعه و تکرار تجربه ها حاصلی ندارد.”

وی آنگاه به بیان دلایلی می پردازد که موجبات وقوع این عمل از سوی دانشجویان در آن تاریخ شد و می گوید: “تسخیر سفارت امریکا واکنش در قبال سیاست هایی بود که دولت امریکا با کودتای 28 مرداد علیه کشور ما آغاز کرده و تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی و حتی بعد از آن و زمان تسخیر سفارت آن ها را ادامه داده بود - تسخیر سفارت امریکا پاسخ به تهدید های خارجی نسبت به انقلاب بزرگ اسلامی و دستاوردهای آن بود - عکس العمل مثبت مردم در سراسر کشور پس از تسخیر سفارت امریکا و اجماع عمومی در تأیید آن حرکت نشان داد که سیاست های امریکا تا چه میزان در افکار عمومی آثار منفی برجای گذاشته.

میردامادی در ادامه می گوید که بایستی با نگاه به این واقعه از این تاریخ  30 ساله پند و عبرت گرفت. وی یادآوری می کند: “امریکائیان از سال 1366(1987میلادی) که مک فارلین را به عنوان سفیر ویژه به ایران فرستادند و حتی حاضر شدند به ایران سلاح بفروشند، خواهان برقراری روابط با ایران شده و در واقع موضوع تسخیر سفارت را به تاریخ سپرده و با عبور از آن واقعه، روابط آینده خود را با ایران در گرو گذشته آن قرار نداده اند.”

دبیرکل زندانی جبهه مشارکت در پایان این تحلیل کوتاه همچنان بر گزینه اصلاح طلبی و اصلاحات از درون تاکید می کند و می گوید: “باید به این نکته توجه داشت که برای اصلاح امور داخل کشور و پیشبرد اصلاحات مورد نیاز، نمی توان و نباید نگاه به خارج داشت. زیرا این یک اصل است که بیگانگان صرفآ منافع خود را دنبال می کنند. لذا همان طور که نیروهای اصیل اصلاح طلب همواره تأکید داشته اند، باید باور داشت که اصلاحات زمانی می تواند موفق و ماندگار باشد که درون زا و مبتنی بر خواست و ارادۀ مردم باشد.”

دبیرکل اسیر جبهه مشارکت در خاتمه نتیجه می گیرد: “همواره لازم است به خواست و ارادۀ مردم متکی بود و به خداوند بزرگ توکل کرد. گرچه این هم روشن است که وقتی اصحاب قدرت اجازه ندهند ارادۀ مردم در داخل محقق شود ناگزیر، گرایش و نگاه به بیگانه امکان وقوع می یابد.”

 

آزادی یک روزنامه نگار دیگر

صبح روز گذشته علی پیرحسینلو روزنامه نگار و وبلاگ نویس بعد از گذشت 50 روز زندان با حکم دادستان عباس جعفری دولت آبادی آزاد شد.

علی پیرحسینلو که عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی و همکاری برخی روزنامه های این حزب بوده و نویسنده وبلاگ “الپر” است، وی عصر روز 26 شهریورماه در خانه اش به همراه همسر خود توسط نیروهای اطلاعات بازداشت گردید و همسر وی پس از 12 روز بازداشت با قرار وثیقه آزاد شده بود.

همچنین روز گذشته دادستان تهران با حضور در زندان اوین دستور تسریع در رسیدگی به پرونده دستگیر شدگان مراسم دعای کمیل را صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا دولت آبادی در این بازدید خبر آزادی یک زندانی دیگر در وقایع پس از انتخابات را اعلام کرده که تا لحظه نگارش این خبر مشخص نشده است که فرد دیگر آزاد شده چه کسی است.