هشدار به معترضان در آستانه 13 آبان

نویسنده

» گزارش بوستون گلوب از ادامه اعتراضات در ایران

ناصر کریمی

 

پلیس ایران روز دوشنبه به مخالفان هشدار داد این هفته که با راهپیمایی‌ دولتی ضد آمریکا تلاقی دارد به تظاهرات نپردازند.

این هشدار چند روز پس از اینکه دو رهبر مخالفان ابراز داشتند از هواداران خود خواهند خواست روز چهارشنبه به خیابان بیایند صورت گرفت. این اقدام رهبران در تلاش برای نیرو بخشیدن به جنبش اعتراضی پس از سرکوب شدیدی بود که موجب کشته شدن ده‌ها معترض در ناآرامی های پس از انتخابات در تابستان شد.

چهارشنبه سی‌امین سالگرد تسخیر سفارت آمریکا در تهران توسط دانشجویان ستیزه‌جو پس از انقلاب اسلامی است – روزی که به طور معمول هزاران نفر را به خیابان‌های تهران می‌کشاند.

سرتیب احمدرضا رادان رئیس پلیس تهران روز دوشنبه علیه هرگونه “گردهمایی غیرقانونی” هشدار داد.

خبرگزاری رسمی ایرنا به نقل از رادان گزارش داد: “کسانی که با نیرنگ مردم و جوانان را به گردهمایی‌های غیرقانونی دعوت می‌کنند بایدجوابگوی اعمال خود باشند.” تندروها  نیز از نیروهای امنیتی خواسته‌اند با هرگونه راهپیمایی مخالفان به شدت برخورد کنند.

هزاران نفر در سرکوب شدید هواداران میرحسین موسوی در این تابستان که ادعا می‌کردند انتخابات مناقشه‌آمیز 22 خرداد در نتیجه تقلب گسترده ربوده شده دستگیر شدند. ده‌ها نفر در این سرکوب‌ها کشته شدند.

این جریان بدترین ناآرامی از انقلاب اسلامی 57 بوده است.

همچنین روز دوشنبه مقامات یک روزنامه اقتصادی  منتقد دولت را سلب امتیاز کردند.

به گفته ایرنا، وزارت ارشاد علت تعطیلی این روزنامه را مطالب بی‌ ارتباط با مسائل اقتصادی عنوان کرد.

روزنامه سرمایه بخاطر مقالات انتقادی در باره سیاست‌های اقتصادی محمود احمدی‌نژاد که می‌گویند کشور را تضعیف کرده است مشهور بود.

از سال 2000 بیش از 100 روزنامه و نشریه در ایران تعطیل شده‌اند، به خصوص به اتهامات امنیتی.

همچنین روز دوشنبه تلویزیون دولتی گزارش داد که سرویس اطلاعاتی ایران پنج “تروریست” مظنون که قصد ترور یکی از مقامات را داشته دستگیر و سلاح‌های متعلق به این گروه را مصادره کرده‌اند.

این گزارش جزئیات بیشتری را ارائه نداد اما به نقل از سرویس اطلاعاتی عنوان کرد که این گروه همچنین قصد حمله‌ای را در اوائل سپتامبر را داشته تا آشفتگی بیشتری را پس از انتخابات بوجود آورد.

 

منبع: بوستون گلوب، 2 نوامبر 2009