بازداشت دخترم هیچ دلیلی ندارد

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» مادر فریبا پژوه در مصاحبه با روز:

پرونده فریبا پژوه به شعبه دوم بازپرسی دادسرای اوین منتقل شده اما بازجویی های این روزنامه نگار هنوز به پایان نرسیده است. فریده پژوه، مادر فریبا پژوه می گوید که هیچ دلیلی برای بازداشت دخترش وجود ندارد و این روزنامه نگار مدتها بود نه در رسانه ای کار میکرد و نه فعالیتی داشت.

فریبا پژوه، خبرنگار سابق خبرگزاری ایلنا و روزنامه های اصلاح طلبی چون آفتاب یزد، اعتماد ملی و اعتماد، روز چهارشنبه، 19 تیر ماه در منزل شخصی اش بازداشت شد. مادر او در مصاحبه به “روز” میگوید که دخترش در سلول انفرادی و در بند 209 زندان اوین به سر می برد.

این روزنامه نگار دومین بار است که بعد از انتخابات جنجال برانگیز خرداد 88 بازداشت می شود. او بار نخست در سال 88 بازداشت و پس از 124 روز با قرار وثیقه از زندان آزاد شد. او از سوی دادگاه انقلاب به یکسال حبس تعزیری به اتهام تبلیغ علیه نظام محکوم شده بود که دادگاه تجدید نظر این حکم را به مدت 5 سال به تعلیق درآورد.

روز چهارشنبه خانم پژوه در حالی بازداشت شد که به گفته خانواده اش هیچ گونه فعالیتی نداشت.مادرش میگوید: مدتها بود که فریبا هیچ ارتباطی با هیچ روزنامه ای نداشت و بیشتر سعی میکرد خود را از همه جریانات دور نگاه دارد و حتی بیش از حد محافظه کاری میکرد. سر انتخابات هم در تهران نبود و به سفر رفت تا این انتخابات هم بگذرد . من نمیدانم دخترم دیگر چکار باید میکرد؟ اصلا برای چی او را بازداشت کرده اند؟ حتی عید او را ممنوع الخروج کردند در حالیکه نه فعالیتی داشت و نه کاری میکرد ما حتی این خبر را هم رسانه ای نکردیم و مسکوت گذاشتیم حالا نمیدانیم اصلا چه اتهامی به او زده اند.

فریده پژوه می افزاید: فریبا از همه چیز دور بود و کاری به هیچ چیزی هم نداشت. فقط بعد ازانتخابات خوشحال بود ما هم خوشحال بودیم از نتیجه انتخابات. و تنها تغییر رفتاری که در فریبا صورت گرفته بود خوشحالی از نتیجه انتخابات بود و امیدواری. خوشحالی از نتیجه انتخابات هم که جرم نیست. باور کنید اینقدر بی دلیل است که با خود میگفتیم شاید اتهام دختر من همین باشد که از نتیجه انتخابات خوشحال است.

از خانم پژوه سئوال میکنم که آیا قبل از بازداشت، برای فریبا احضاریه ای آمده بود؟ میگوید: نه هیچی. چهارشنبه صبح سه نفر مامور مرد با یک نفر مامور زن به خانه فریبا می روند. ابتدا با خنده، حالا شاید به شوخی به فریبا می گویند تو هنوز نرفته ای؟ او هم جواب داده که من پاسپورت ندارم جایی بروم. بعد گفته بودند که حل می شود و پاسپورت ات را هم می گیری. حکم بازرسی خانه را هم داشتند یعنی حکم از دادستانی داشتند، خانه را بازرسی میکنند، وسایل شخصی فریبا و لپ تاب و ماهواره را ضبط میکنند و با او می برند. به همسر فریبا گفته بودند که از دفتر پی گیری وزارت اطلاعات هستند و تا 3 – 4 ساعت دیگر فریبا به خانه بازخواهد گشت اما خبری نشد و الان 4 روز است فریبا همچنان در بازداشت است. دیروز هم که من به دادسرای اوین مراجعه کردم گفتند پرونده اش به شعبه دوم بازپرسی این دادسرا ارسال شده است.

مادر فریبا پژوه می گوید: دفعه قبل که فریبا را بازداشت کرده بودند ساختمان دادگاه انقلاب در معلم می رفتیم برای پی گیری. سالنی آنجا بود که خانواده ها می نشستند و پی گیری میکردند حالا اما باید برویم مقابل اوین. یک در است و چند سرباز. هیچ مسئولی را نمی بینیم که بتوانیم سئوالی بپرسیم و این سرباز ها می روند سئوال میکنند و اگر جوابی دادند که به ما می گویند اگر نه که هیچ.

سئوال میکنم به شما گفتند فریبا به چه اتهامی بازداشت شده است؟ مادرش میگوید: نه جوابی ندادند در این مورد. خود فریبا هم که دیروز تماس گرفت سئوال کردم که اتهام چی است. گفت یک سری موارد است که نیاز به توضیح دارد. و حرفی نزد ظاهرا در تلفن نمی تواند چیزی بگوید. می گفت حالش خوب است. گفتم من دنبال وقت ملاقات هستم گفت دنبال وقت ملاقات نباش اینقدر طول نمی کشد. بعد هم گفت که در انفرادی 209 است و قرآن و مفاتیح دارد. روزهایش هم که بیشتر به بازجویی می گذرد. می گفت روزها مشغول هستم. گفتم پس روزها به صحبت میگذرد که تایید کرد. اما روحیه اش خیلی خوب است می گفت نه این زندان، زندان 4 سال پیش است و نه من دیگر آن آدم هستم.

خانم پژوه سپس با اشاره به ضبط دستگاه ماهواره در منزل دخترش میگوید: دختر من هیچ فعالیتی نداشت و بازداشت او هیچ دلیلی ندارد. روزی که برای بازداشت او رفتند و دستگاه ماهواره را که ضبط کردند همسرش به مامورها گفته بود فریبا را برای چی می برید؟ می برید که چون چیزی پیدا نکردید بگویید برای این است؟ این دستگاه مال من است و به فریبا ربطی ندارد.

مادر فریبا پژوه سپس با اشاره به ادعاهای برخی سایت ها و وبلاگ های به ظاهر گمنام که مدعی شده اند این روزنامه نگار به دلیل نگهداری مواد مخدر بازداشت شده میگوید: از صمیم قلب دعا میکنم خدا کمی عقلانیت به اینها بدهد تا پرده ای که جلوی چشمان شان را پوشانده کنار بزنند. البته اگر خودشان را به خواب زده اند که هیچ و درمانی نیست اما اگر خواب هستند و حقیقتا نمی بینند، خدا پرده ها را کنار بزند و ببینند که با این حرف ها فقط خودشان را بیشتر ضایع میکند و هیچ کسی این ادعاها را باور نمیکند. خدا خودش به این ها رحم کند که اینطور خودشان را بیشتر خراب میکنند و این ادعاها حرف مفت است.