محکومیت ارژنگ تمام شد، به جای آزادی، حکم اعدام دادند

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» مصاحبه روز با وکیل و خانواده داوودی

وکیل ارژنگ داوودی، صدور حکم اعدام برای موکلش را تایید کرد و گفت حکم اعدام هفته گذشته به او ابلاغ شده است.

وحید مشکانی فراهانی، در مصاحبه با “روز” گفت موکلش به اتهام محاربه به اعدام محکوم شده. این اتهام، سال ۹۰ در حالی به آقای داوودی تفهیم شده که او از سال ۸۲ در زندان به سر می برد و آبان سال گذشته محکومیت ده ساله اش پایان یافته بود.

ارژنگ داوودی، آبان ۸۲ به دلیل تشکیل جنبش آزادی ایرانیان و کنفدراسیون دانشجویان ایرانی، نوشتن مانیفست ضد جمهوری اسلامی و همکاری با خبرنگار کانادایی در ساخت فیلم مستند “ایران ممنوع” که سعید مرتضوی را به قتل زهرا کاظمی (خبرنگار ایرانی- کانادایی) متهم کرده بود، در تهران بازداشت و متهم به توهین به رهبر و بنیانگذار جمهوری اسلامی و مسئولین نظام و روحانیون، توهین به مقدسات و اقدام علیه امنیت ملی شد. او ابتدا به ۱۵سال زندان، ۷۴ ضربه شلاق و ۵ سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شده بود که به گفته همسرش در نهایت حکم زندان او به ده سال تبدیل شد.

نازنین داوودی، همسر ارژنگ داوودی در مصاحبه با “روز” می گوید که همسرش آبان سال گذشته با اتمام محکومیت ده ساله اش از زندان آزاد نشده و از زندان رجایی شهر به زندان بندرعباس منتقل شده است.

خانم داوودی که تا شب گذشته از صدور حکم اعدام برای همسرش بی خبر بود توضیح می دهد: من متاسفانه هیچ خبری از وضعیت ایشان ندارم. هیچ ارتباطی نیست. در زندان بندرعباس است و تماس تلفنی هم ندارد. از طریق وکیل خبر داشتم که در دو ماه گذشته دو بار به خاطر پرونده هایی که در زندان برای او ساخته بودند،دادگاه داشت. از زندان بندرعباس او را آوردند تهران و هر دو دادگاه برگزار شد بعد دوباره او را به زندان بندرعباس منتقل کردند. برای یک پرونده اش حکم دو سال زندان دادند و برای پرونده دیگرش که در دادگاه انقلاب کرج بود منتظر صدور حکم بودیم که الان خبر دار شدم حکم اعدام داده اند.

او می افزاید: بار اول یعنی سال ۸۲ که گرفتند ۴-۵ مورد اتهام زدند؛ از فیلم ایران ممنوع که با خانم جین کوکا ساخته بودند تا توهین به مقدسات و توهین به رهبری و… بعد ده سال زندان دادند. این ده سال هم که تمام شد آزاد نکردند الان تقریبا یک سال است که او را برده اند زندان بندرعباس. از وقتی هم به زندان بندرعباس منتقل کرده اند تلفن نمی کند و هیچ خبری از ایشان ندارم. در حکم ۱۰ سال پیش که داده بودند نوشته بودند محل حبس بندرعباس است. تا ۸۴ که در تهران بود،در زندان اوین نگهداری می شد بعد او را بردند زندان رجایی شهر. بعد هم که حکم محکومیت اش تمام شد منتقل کردند به بندرعباس و پرونده جدید ساختندکه چرا از داخل زندان فعالیت می کنی. چرا نامه می نویسی، بیانیه می نویسی و بقیه را تحریک می کنی و.. انواع و اقسام بهانه هایی که بتوانند با استناد به آنها او را در زندان نگهدارند.

همزمان مجموعه فعالان حقوق بشر، هرانا، گزارش داده است که ارژنگ داوودی به اتهام “ عضویت و هواداری و فعالیت موثر در پیشبرد اهداف گروهک منافقین (مجاهدین خلق) در زندان” به اعدام محکوم شده است.

براساس گزارش رادیو فردا، منزل شخصی ارژنگ داوودی که مجتمع فرهنگی آموزشی “پرتو حکمت” هم در آن قرار داشت پس از بازداشت او از سوی ماموران پلمپ شده. این زندانی سیاسی از سال ۱۳۸۲ تاکنون در زندان‌های مختلفی از جمله، زندان‌های اوین، اهواز، بندرعباس و گوهردشت کرج به سر برده و در سال‌هایی که در زندان بوده، بارها در اعتراض به وضعیت زندان، رفتار زندان‌بانان و اوضاع سیاسی-ـ اجتماعی ایران اعتصاب غذا کرده است. در همین زمینه، آقای داوودی هشتم شهریورماه سال ۸۹، در چهل و هشتمین روز یکی از اعتصاب غذاهایش به حالت کما رفته بود.