دانشجویان معترض زیر فشار

نویسنده

» مقاله نیویورک تایمزدر باره احتمال ناراآمی دانشگاه ها

رابرت اف ورث

وب‌سایت‌های اصلاح‌طلب گزارش دادند که دانشگاه‌های ایران در حال تادیب و اخراج دانشجویانی هستند که در اعتراضات به انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست جمهوری خرداد ماه شرکت کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری نیمه رسمی مهر، اقدامات تادیبی جدید پس از گزارش مقامات مبنی بر اینکه هیئت ریاست جمهوری شروع به بررسی برنامه علوم انسانی در دانشگاه‌ها کرده است صورت می‌گیرد. با وجود آنکه این هیئت سال گذشته تشکیل شده بود اما تا درخواست‌های اخیر مبنی بر خالی کردن دانشگاه‌ها از استادان و موارد درسی که «ضداسلامی» قلمداد می‌شوند وارد عمل نشده بودند. این درخواست‌ها بر اساس این بیم شکل گرفته است که آموزش ایده‌های سکولار به تقویت ناآرامی‌های سیاسی پس از انتخابات 22 خرداد کمک کرده است.

به گزارش مهر، این بررسی یافته‌های خود را مستقیما تقدیم رهبر ایران آیت‌الله علی خامنه‌ای کرده است.

هفته‌ها، مقامات نگرانی خود را از احتمال اعتراضات مجدد پس از بازگشایی دانشگاه‌ها در فصل پاییز، که 23 سپتامبر (اول مهر) آغاز می‌شود اعلام کرده‌اند. برخی از بدترین درگیری‌ها طی اعتراضات در دانشگاه‌های تهران و دیگر شهرها رخ داد. به گزارش بسیاری از وب‌سایت‌ها، هفته گذشته پنج دانشجوی دانشگاه مشهد که آشکارا از نامزدهای مخالف حمایت کرده بودند بدون توضیح رسمی بازداشت شدند.

به گزارش وب‌سایت پیک ایران، اقدامات تادیبی جدیدی نیز در دانشگاه‌های دیگری در تهران، تبریز و شیراز با ارائه نام دانشجویان فعال توسط وزارت اطلاعات به مقامات دانشگاه انجام گرفته است.

به گفته این گزارش، برخی تا دو سال از تحصیل محروم شده‌اند و برخی نیزاز استفاده از خوابگاه منع شده‌اند یا در معرض اقدامات تادیبی قرار گرفته‌اند. به گفته وب‌سایت دانشجویی ادوار، در دانشگاه تهران 50 دانشجو که در خوابگاه زندگی می‌کنند ساعت‌ها توسط کمیته انضباطی مورد بازجویی قرار گرفته‌اند.

دانشجویان فعال سیاسی همیشه در مقابل اقدامات انضباطی یا منع کامل از تحصیل  آسیب‌پذیر بوده‌اند اما چنین اخراج‌هایی در سه سال گذشته معمول‌تر شده است.

در همین حال، با هشدارهای روحانیون در مورد خطر افکارمخرب و سکولار در دانشگاه ها، اقدامات سیاسی برای اسلامی‌ کردن بیشتر تحصیلات عالی در ایران در سال‌های اخیر شدت یافته است.

به طور اخص، اکنون بسیاری از روحانیون و مقامات عالیرتبه دانشگاه آزاد اسلامی را که در تهران قرار دارد و شعبه‌هایی در سراسر کشور دارد مورد هدف قرار گرفته اند. این دانشگاه تا اندازه زیادی توسط خانواده رئیس‌جمهور اسبق علی اکبر هاشمی رفسنجانی، رهبر میانه‌رو قدرتمند و مخالف اصلی محمود احمدی‌نژاد اداره می‌شود.

به گزارش وب‌سایت رویداد، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، مشاور معنوی رئیس‌جمهور در دیداری با کابینه جدید گفت: «این دانشگاه باید یکبار دیگر تصفیه شود. این تصفیه باید در سطح مدیریت و دیگر سطوح انجام شود. می‌بینید که بسیاری که به دین، اسلام و خدا اعتقاد ندارند در این دانشگاه پذیرفته شده و فارغ‌التحصیل شده‌اند.»

یک روحانی دیگر، محمد رضا بابایی در مراسم نمازجمعه کرمان از وزیر جدید خواست منشور مدیریت دانشگاه آزاد مورد بررسی مجدد قرار گیرد. کامران دانشجو، وزیر علوم جدید نیز دانشگاه آزاد را متهم به رعایت نکردن استانداردها کرده است. آقای دانشجو که روز پنجشنبه توسط مجلس مورد تایید قرار گرفت، معاون وزیر کشور و مسئول برگزاری انتخابات خرداد ماه بود که مخالفان می‌گویند به نفع احمدی‌نژاد تقلب کرده است.

تحلیلگران می‌گویند، تندروها مدت‌هاست که می‌خواهند دانشگاه آزاد را پاکسازی کنند و ناآرامی‌های اخیراکنون این فرصت را فراهم آورده است. آقای رفسنجانی که از بنیانگذاران انقلاب سال 57 ایران است، از مخالفان دولت حمایتی هشیارانه اما حیاتی کرده است؛ هدف قرار دادن دانشگاه آزاد می‌تواند دولت را قادر سازد تا به آرامی او و خانواده‌اش را به کنار بزنند.

دیگر روحانیون ارشد انتقادهای بیشتری از دانشگاه‌ها کرده‌اند که به نظر می‌رسد پیام هماهنگ شده‌ای از جانب رهبری باشد.

هفته گذشته، آیت‌الله خامنه‌ای در یک سخنرانی برای دانشجویان هشدار داد که علوم انسانی و هنرهای لیبرال «به بی‌اعتقادی به دانش الهی و اسلامی می‌انجامد.»

 

منبع: نیویورک تایمز، 5 سپتامبر