خشم حامیان دولت از افشای توصیه رهبر

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» "تمایل من این است که کل کابینه رای بیاورد"

افشاگری محمدرضا باهنر درباره پیام رهبری به مجلس که روز پنج شنبه توسط علی لاریجانی به نمایندگان اعلام شد، خشم حامیان دولت احمدی نژاد را بر انگیخته است. این افشاگری نشان می دهد  سرانجام هم توصیه های آیت الله خامنه ای باعث شده است که مجلسیان به رد سه وزیر پیشنهادی احمدی نژاد اکتفا کنند وگرنه تمایل آنان زیر تاثیر افکارعمومی بر رد نه نفر از وزیران بوده است.

مجلس شورای اسلامی روز پنج شنبه در حاالی به 18 وزیر پیشنهادی احمدی نژاد رای مثبت داد که چهره های شاخص اصولگرای مجلس نیز کابینه معرفی شده از سوی احمدی نژاد را فاقد توانایی لازم برای اداره کشور ارزیابی کرده بودند. حامیان دولت چنان از افشاگری باهنر در مورد این که رای اعتماد نمایندگان به وزرای پیشنهادی بر مبنای پیام رهبری بوده برآشفته اند که جوانفکر، مشاور مطبوعاتی احمدی نژاد در مطلبی با عنوان “باهنر کجا را نشانه رفته است است”، به شدت نایب رئیس مجلس شورای اسلامی را مورد حمله قرار داد.

جوانفکر در این مطلب که در وبلاگش منتشر کرده نوشته است: “چرا آقای باهنر در صدد برآمده است تا رای قوی مجلس شورای اسلامی به وزرای پیشنهادی رییس جمهور را زیر سوال ببرد و برای این کار نیز به بدترین روش ممکن روی آورده است.”

مشاور مطبوعاتی احمدی نژاد، نوشت باهنر به صورتی عجولانه تلاش کرده است تا به قیمت زیر سوال بردن رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به وزرای پیشنهادی، محملی برای توجیه ناکامی خود در برانگیختن نمایندگان مجلس به عدم رای اعتماد به تعداد بیشتری از وزرا پیدا کند.

او اقدام باهنر را قابل سرزنش و نکوهش خوانده و مدعی شده است که “اگر قرار بر این بود نمایندگان محترم مجلس به نظر نسبت‌داده‌شده به رهبری عزیز عمل کنند، قطعا تمامی وزرای پیشنهادی رییس‌جمهور بالاترین رای اعتماد را از مجلس به دست می‌آوردند.”

وی با بیان اینکه “چنین نظری از مجاری رسمی مانند دفتر معظم له مورد تایید قرار نگرفته”، نوشته است: “این موضوع یادآورد خطای مشابهی است که چندی پیش جناب آقای ابوترابی نایب‌رییس اول محترم مجلس شورای اسلامی مرتکب شد و طی آن نامه خصوصی رهبر معزز انقلاب به رییس‌جمهور محترم درباره معاون اولی آقای رحیم مشایی را منتشر کرد.”

این در حالی است که جوانفکر در بخش دیگری ازمطلب خود توصیه رهبری به مجلس را به گونه ای غیرمستقیم تایید کرده است. او نوشته : “به نظر می‌رسد این نظر به صورت علنی و از مجاری معمول ابلاغ نشده و احتمالا به صورت غیر رسمی و خصوصی به رییس محترم یا هیات رییسه محترم مجلس منعکس شده است، که در این حالت، آقای باهنر باید روشن سازد با کدام منطق و عقلانیتی اقدام به انتشار نظرات رهبری کرده است؟ آیا چنین رویکردی را باید به حساب تبعیت از ولایت گذاشت یا آن که خدای ناکرده ایشان برای توجیه برخی اقدامات بی‌نتیجه خویش، حاضر است به راحتی از رهبری به عنوان اساسی‌ترین و مهمترین منبع اعتماد عمومی هزینه نماید؟”

جوانفکر از باهنر خواسته است در موضع ارشدیت و برادر بزرگتر، در مسیر خلاف جریان آب شنا نکند و به جای اختلال و سنگ‌اندازی، راه این همکاری و همدلی را تسهیل نماید.

محمد رضا باهنر، عضو هیات رئیسه مجلس که از چهره های بانفوذ اصولگرایان است تیزبینی رهبری را باعث تغییر تحلیل نمایندگان دانسته و اعلام کرده بود: “اگر توصیه رهبری نبود احتمال داشت که 8 الی 9 نفر از وزرا رای نیاورند و این آغاز خوبی برای دولت نبود.”

باهنر تصریح کرده بود: “وقتی پیام رهبری رسید نمایندگان نظرشان این بود که اگر عدم صلاحیت احراز شد رای ندهند. علاوه بر سه نفری هم که رای نیاوردند اگر پیام رهبری نبود احتمال می دهیم که وزرای نفت، صنایع، بازرگانی، تعاون، راه و ترابری و حتی وزارت خارجه رای نمی آوردند.”

 

تمایل آیت الله خامنه ای

موضع گیری مشاور احمدی نژاد در مقابل باهنر در حالی صورت گرفت که علی مطهری، نماینده تهران و چهره شاخص اصولگرای مجلس نیز از پیام رهبری خبر داده و اعلام کرد: “تعداد آراء موافق وزرا نشان می‌دهد که اگر توصیه رهبری نبود قطعا 7 تا 8 وزیر پیشنهادی آقای احمدی‌نژاد رای نمی‌آوردند و این به دلیل کار کارشناسی مجلس در بررسی صلاحیت وزرا بود و نشانه استقلال و حریت مجلس است.”

به گفته مطهری، رییس مجلس این پیام را پیش از آغاز بکار جلسه علنی روز پنجشنبه به اطلاع نمایندگان رسانده و  تاکید کرده که نظر رهبری دستور و حکم نبوده و یک توصیه به مجلس است.

مطهری به نقل از علی لاریجانی گفت: “رهبری در این پیام شفاهی فرموده بودند که مجلس در تصمیم‌گیری در مورد رای اعتماد یا عدم اعتماد به وزرای پیشنهادی آزاد است. اما تمایل من به این است که کل کابینه رای بیاورد و در مورد وزرای زن معرفی شده نیز نظر علما و مراجع تامین شود البته این یک دستور نیست.”

به گفته وی چنانچه این توصیه رهبری نبود، 7 تا 8 نفر از وزرای پیشنهادی رییس‌جمهور رای نمی‌آوردند. کما اینکه وزرای نفت و صنایع نیز 3 و 9 رای بیش از حد نصاب کسب کردند برخی دیگر وزرا نیز با اختلافات کمتر از 20 رای توانستند رای اعتماد بگیرند.

مطهری آرای موافق محدود این وزرا را در نتیجه کار کارشناسی و دقت نظر نمایندگان در مجلس دانست و به ایلنا گفت: “البته به دلیل احترام به نظر رهبری و تامین نظر ایشان وزرای کمتری مردود شدند تا معدلی از نظر مجلس و رهبری حاصل شود.”

 این نماینده مجلس توصیه رهبری را از نوع ارشادی ارزیابی کرده است نه دستوری.

 

جنگ بر سر حکم پلیس بین الملل

اولین جلسه دولت محمود احمدی نژاد، روز یکشنبه آینده در حالی در شهر مشهد تشکیل خواهد شد که وزرای معرفی شده او به مجلس، با توصیه رهبری و نه به دلیل کارآمدی، رای اعتماد گرفتند. هجده تن از بیست و یک وزیر پیشنهادی محمود احمدی‌نژاد، پس از پنج روز بحث و بررسی در مجلس شورای اسلامی، رای اعتماد گرفتند و سه وزیر پیشنهادی موفق به کسب آرای مثبت نمایندگان نشدند.

بالاترین رای موافق را احمد وحیدی با 227 رای موافق کسب کرد و پایین ترین رای موافق را مسعود میرکاظمی، وزیر پیشنهادی برای وزارت نفت با 143 رای کسب کرد. احمد وحیدی در فهرست قرمز [احضار] پلیس بین‌الملل قرار دارد  و پیشنهاد وی برای وزارت دفاع اعتراضات بسیاری را در پی داشت.

وحیدی یکی از سه نفری است که  مظنون به دست داشتن در بمب‌گذاری مرکز یهودیان آرژانتین در سال ۱۹۹۴ است که در جریان این حادثه بیش از ۸۰ نفر کشته شدند.

حسین شریعتمداری نماینده ولی فقیه در روزنامه کیهان که محمود احمدی نژاد با کنار گذاشتن همکار وی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عملا نشان داد که به او هم اعتنائی ندارد در سرمقاله روز یکشنبه خود افشاگری های جهانی درباره سردار وحیدی را بهانه ای برای حمله به هاشمی و موسوی و کروبی قرار داد و نوشت اگر مشکل آمریکا و اسرائیل حکم دادگاهی در آرژانتین است چرا در مورد یکی دیگر از افراد حاضر در این حکم جناب هاشمی رفسنجانی این همه تمجید و تحسین می کنند.

بخش پایانی مقاله مدیر کیهان هم به این سئوال اختصاص دارد که چرا پی گیری انفجار کامپلا توسط اسرائیل به همان اندازه اصرار موسوی و کروبی در پرونده تقلب در انتخابات ریاست جمهوری اخیر است.